کرونا نیوز؛
نمایندگان مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و عصر امروز (یکشنبه) مجلس به بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی با امضای ۳۱ نماینده پرداختند که در نهایت نمایندگان با ۷۴  رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس آخوندی را ابقاء‌ کردند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور ،سید محمود علوی وزیر اطلاعات ،واعظی وزیر ارتباطات،کمالوندی برای حضور در جلسه استیضاح در پارلمان حضور یافتند.

گفتنی است همزمان با برگزاری جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس، تعداد زیادی از متقاضیان مسکن مهر مقابل مجلس تجمع کردند.  تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی حاوی کاریکاتور عباس آخوندی و محمدباقر نوبخت در محل تجمع نصب کرده و نسبت به «مزخرف خواندن» طرح مسکن مهر از سوی آخوندی اعتراض کرده بودند.

 متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.
۱ ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.
۲ ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟
۳ ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟
۴ ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.
۵ ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟
۶ ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟
۷ ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟
۸ ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟
۹ ــ در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟
۱۰ ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟
۱۱ ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟
۱۲ ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

محمدجواد ابطحی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، پیش از آغاز استیضاح وزیر راه و شهرسازی با استناد به ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: استیضاح پس از سانحه قطار سمنان مطرح شد اما در هیات‌رییسه باقی ماند. به مردم بگویید چقدر طول کشید استیضاح وزیر راه و شهرسازی از کمیسیون عمران به صحن علنی مجلس برسد و در مجلس به جریان بیافتد، آیا این مساله خلاف آئین‌نامه است یا خیر؟!

او با بیان این‌که رسیدگی به برنامه ششم توسعه، زمان برای طرح استیضاح را از نمایندگان گرفت، یادآور شد: استیضاح آخوندی بعد از سانحه قطار سمنان کلید خورد اما در هیات رییسه متوقف شد و به جریان نیافتاد.  نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این استیضاح به جریان افتاده بود، استیضاح‌کنندگان فرصت بیشتری برای طرح مباحث خود داشتند.

ابطحی با ابراز نگرانی از لابی‌گری در هیات رییسه مجلس برای جلوگیری از طرح استیضاح، اعلام کرد: استیضاح‌های بعدی نیز در مجلس به این شکل دنبال خواهد شد قبلاً لابی‌گری در هیات‌رییسه انجام نمی‌گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این ادعای نماینده اصولگرای مجلس گفت: شما زود قضاوت کردید، در هیات رییسه لابی برای تاخیر در استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجام نگرفته است.  او ادامه داد: همان‌طور که خود شاهد بودید زمانی که استیضاح مطرح شد، مجلس درگیر برنامه ششم بود و شش هفته از صبح تا شب برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسه داشتیم.

رییس قوه مقننه یادآور شد: از همان ابتدای مطرح شدن، استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع دادیم اما وقتی برای مطرح شدن آن به دلیل در دستور بودن لایحه برنامه ششم توسعه وجود نداشت.  لاریجانی در پایان تصریح کرد: با پایان دادن رسیدگی مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه، استیضاح وزیر در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار گرفت.

اظهارات موافقان استیضاح

در جلسه امروز مجلس ابتدا موافقان استیضاح به بیان استدلال های خود پرداختند.

گزیده اظهارات محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز

در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم،مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است،استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.

مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.

به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند “نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند.

سیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

گفته می شود از بهترین سیستم ها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است. اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است؛پس چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود ۴۸ نفر در آتش سوختند.

چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است، آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟.

گزیده سخنان سیدمهدی مقدسی نماینده اراک

من با افتخار از دولت حمایت کرده و می‌کنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل می‌کند ما خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، ‌عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح می‌کنیم.

در همه دنیا وقتی خطایی رخ می‌دهد بالاترین مقام دستگاه مربوطه عذرخواهی می‌کند. زیبنده بود آقای آخوندی هم بعد از حادثه قطار سمنان استعفا می‌داد نه به واسطه اینکه همه مسئولیت متوجه او شود بلکه این حداقل انتظار برای کاهش آلام مردم بود.

۱۱ ماه از سال ۹۵ گذشته و دولت و سایر قوا باید پیرامون اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. من بارها به آقای آخوندی تذکر دادم وقتی امکان ساخت واگن باری و مسافری داریم چرا اقدام به خرید از کشور دیگری می‌شود؟ وقتی وزیری مثل آقای نعمت‌زاده که دایره المعارف صنعت کشور است می‌گوید جلوی واردات واگن را می‌گیرم چرا وزیر راه ایشان را دور می‌زند و به آقای روحانی برای واردات واگن نامه می‌نویسد آن هم در شرایطی که کارخانه‌های واگن‌سازی ما رو به تعطیلی است؟ پس ما کی می‌خواهیم به دستور رهبری برای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم؟

گزیده سخنان محمدرضا صباغیان نماینده مهریز
آقای آخوندی را فردی توانمند و صالح می‌دانم. با وجود اینکه بعد از حادثه قطار مشهد- سمنان مدیر رده بالا به خاطر کوتاهی استعفا کرد ولی بنده باز هم این استیضاح را امضا کردم و موافق آن هستم. در کشور ما بعد از بروز حادثه‌ای افراد رده پایین مقصر شناخته شده و بعضاً تنبیه می‌شوند و مسئولان ارشد در رأس حوزه اجرایی از پاسخگویی طفره رفته و در حاشیه امن قرار می‌گیرند. روندی که در کشورهای پیشرفته و مردم‌سالار وجود ندارد و باید در کشورمان نهادینه شود.

با نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت شرایط جامعه بهتر خواهد شد. از این رو از نمایندگان می‌خواهم فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را بدهند. امیدوارم این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.

گزیده سخنان شهریاری نماینده زاهدان

متأسفانه آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که تلفات جاده‌ای در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده، همچنین ۳۱۳ هزار نفر از در نتیجه تلفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند؛ اگر به این مسأله دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از تخت‌های آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌ها به تصادفات جاده‌ای اختصاص دارد که هزینه‌های زیادی بر روی دوش بهداشت و درمان می‌گذارد که شاید ده‌ها هزار میلیارد تومان باشد. یکی از علل تصادفات جاده‌ای، وضعیت نامناسب جاده‌های کشور است.

قرار بود که بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر کشور شروع به کار کند؛ اگر قرار باشد بندری سالیانه ۶ میلیون تن کالا جابجا کند باید هر روز حدود ۲ هزار کامیون با ظرفیت ۲۰ تن در رفت‌وآمد باشند اما هیچ یک از راه‌های ترانزیت سروسامان نگرفته است.

همچنین قرار بود کریدور جنوب به شمال فعال شود. با این کریدور به آسیای میانه راه پیدا می‌کردیم و قرار بود صادرات به افغانستان انجام شود اما زیرساخت‌ها اتفاق نیفتاده است.

آقای آخوندی وزیر موفقی بود اگر به جز وزارت راه در هر وزارتخانه دیگری بود. شناختی که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از راه‌های منطقه ما دارد بیشتر از آقای آخوندی است. دکتر هاشمی چند بار به سیستان آمدند و هر بار چند روز حضور داشتند و تمام مسیرها را از طریق اتومبیل طی کردند و با جاده‌ها آشنا هستند. اما ندیدیم که آقای آخوندی این کار را انجام دهند.

گزیده سخنان نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه
آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.

آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.

تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟

املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز ۱۵ هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک ۱۰ به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.

بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار می‌دهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.

دفاعیات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

  • بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.
  • در سه ماه گذشته چندین حادثه غم‌بار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز ۴۹ نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، ۱۶ نفر آتش نشان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد بود که به افتخار شهادت نائل آمد.
  • آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.
  • استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.
  • من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.
  • در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.
  • توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.
  • این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معناست که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.
  • توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.
  • تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است.
  •  صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست.  صحنه سازندگی، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است. برای اینکه موفق شویم نیاز به اجماع مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم.
  • باور کنید تغییر جهت از دست کردن در جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی سخت است. کار ساده‌ای نیست، همه ما عادت کردیم برای مدت‌های طولانی از اعتبارات دولت استفاده کنیم و اکنون که می‌خواهیم تغییر دهیم تغییر با مقاومت همراه است.
  • هر هزینه‌ای که در مملکت می‌شود امکان برگرداندن آن سخت است، در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به مملکت تحمیل شد، بنده به سهم خودم تلاش کردم که این بار را ضمن تمام تعهداتی که داشتیم از روی دوش دولت بردارم. می‌دانم این کار چقدر پر مخاطره بود.
  • در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی و مهندسی همه از وزارتخانه دفاع کردند و این دفاع ناشی از عملکرد درست بوده است و دلیلی نداشت که تمام اینها بخواهند دفاع کنند.
  • اولین کاری که انجام دادیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود، اتصال ریلی به مرز «اینچه برون»، تلاش در جهت اتصال ریلی آستارا به خط آهن آذربایجان و نیز اتصال ریلی ایران به بنادر بود.
  • در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند به آقای پورسید آقایی پیام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند بارها از کامیون‌ها به سمت ریل منتقل شوند، وقتی که بنده آمدم حجم بارها از بنادر به سمت ریل فقط ۵ درصد بود اما امروز ۱۵ درصد بار وارده به بنادر ایران از طریق ریلی انجام می‌شود؛ یعنی سه برابر شده به این معنی که حمل و نقل ترکیبی و اتصال ریل و بندر را ایجاد کردیم.
  • باتوجه به اینکه خطوط ریلی ایران قدیمی است و اکثر آنها تک خطه هستند فقط ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم را آغاز کرده‌ایم که ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اتمام و قابل بهره‌برداری در همین دولت است که در این چند ماهه برخی از آنها افتتاح شده است.
  • بین یزد و اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم با سرعت در حال اجراست که امیدواریم نیمه اول سال آینده افتتاح شود، همچنین بین اندیمشک – بندر امام خط دوم در حال اجرا بوده، خط اندیمشک – اهواز به زودی آغاز می شود و اهواز به بندر امام نیز افتتاح شده است. بنابراین تمام تلاشمان بر این است که حجم بار  سنگ آهن و باری که برای فولاد حمل می‌شود، به سمت ریل منتقل شود.
  • خط دوم قزوین به زنجان نیز در حال اجرا بوده و سال آینده افتتاح می‌شود، فقط ۲۰۰ کیلومتر از این خط ریل دوم در منطقه سخت زاگرس انجام می‌شود. دوستان زاگرس نشین می‌دانند که این چه کار سختی است.
  • ۷۰۰ کیلومتر قطار حومه ای نیز در حال اجراست و در برنامه ششم هم خوشبختانه شکل گیری قطارهای حومه‌ای به تصویب رسیده است. در واقع قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرهاست.
  • فقط در تهران روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه وارد شهر می‌شوند که این مساله آلودگی، ترافیک و مزاحمت‌هایی را هم دارد. ما با قطار حومه‌ای در پی این هستیم که حمل و نقل را به سمت ریل منتقل کنیم.
  •  در سه سال گذشته اقدامات لازم انجام شده و میزان حمل و نقل حومه‌ای به ۷ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر نیز اجرای پنج برنامه ریلی را برای پنج استان کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج در دست داریم که پیشرفت‌های خوبی انجام شده است وامیدواریم زودتر به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه راه آهن تبریز – میانه نیز با سرعت خوب در حال اجراست و طی سال آینده  نهایی می‌شود.
  • علاوه بر اجرای خطوط تلاش کردیم پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیک و آی تی را وارد راه آهن کنیم که در حال حاضر به کمک شرکت دانش بنیان ایرانی انجام می‌شود. من به عنوان یک مهندس ایرانی افتخار می‌کنم و مطمئنم آقای دکتر عارف هم افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می‌تواند دقیق‌ترین سیستم حمل و نقل ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت نماید.
  • متاسفانه تمام این موارد تحت تاثیر حادثه تلخ قرار گرفته و همه ما را آزرده کرده است. فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند.
  • یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است. با همین اقدامی که در حوزه ریل صورت گرفت و با همین امکانات موجود فقط در مسیر تهران – مشهد که امکان اعزام ۵۵ قطار روزانه وجود داشت، به ۲۰۰ قطار افزایش یافت و بزرگترین نمونه‌های افزایش بهره‌وری در تاریخ مدیریت ایرانی است.
  • در مورد نوسازی ناوگان‌ها نیز طی این مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری توسط همین شرکت‌های ایرانی وارد سیستم شده‌اند. درباره توسعه لوکوموتیو نیز از ۵۶۹ تا به ۷۰۲ لوکوموتیو افزایش داشتیم که فقط بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که این کار توسط ایران صورت گرفته است.
  • در یک هماهنگی انجام شده با آقای نعمت زاده (وزیر صنعت، معدن، تجارت) قراردادی را هفته گذشته به نتیجه رساندیم که بتوانیم ۴۹۰۰ واگن را برای شرکت‌های واگن سازی با تامین مالی صد در صد خارجی سفارش دهیم، زیرا مشکل اصلی واگن سازی کشور تامین مالی است.
  • برای اینکه بتوانیم ناوگان ریلی را نوسازی کنیم با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را به کسانی که ناوگان ریلی را نوسازی می‌کنند، به عنوان کمک اعطا کند، برای نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز تعهد کردند که رقم ۲.۵ میلیارد دلار را تامین کنند.
  • همچنین برای نوسازی ناوگان جاده‌ای با پنج شرکت ایرانی برای ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد بسته‌ایم و آقای قاضی‌پور اگر از من می‌پرسیدند به ایشان می‌گفتم که فقط یک شرکت نیست و تمام ظرفیت های شرکت‌های کامیون ساز که می‌توانند با استاندارد بین المللی  کار کنند یا با آنها قرارداد بسته‌ایم یا در مراحل مذاکره قرار داریم.
  •  سرمایه‌گذاری ما برای نوسازی ریلی ۲۸ میلیارد دلار است. اولویت اول ما از ابتدا ریل بوده است. در حال حاضر قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را امضا کرده‌ایم و ال‌سی باز شده است. این یک فناوری جدید است که ما را به مرز فناوری‌های ریلی جهان می‌رساند. همزمان با آن ۲ میلیارد دلار برای برقی کردن قطار تهران- مشهد امضا کرده‌ایم. البته چینی‌ها یک نکته قراردادی را مطرح کردند که امیدواریم به زودی حل شود و ال‌سی گشایش پیدا کند.
  • ما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را وارد ریل‌سازی کردیم و در حال حاضر ریل کرمان- سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. توجه به حوزه ریل با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست.
  •  تمام ایران را به ۱۰ کریدور تقسیم کرده‌ایم که هیچ نقطه‌ای خالی از کریدور نماند. ۱۰ شبکه توسعه راه نیز طراحی کرده‌ایم. نمایندگان می‌دانند که آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود و همه می‌گفتند زمانی که حضرت صاحب‌الزمان (عج) ظهور کردند آن را گشایش می‌کنند. وقتی من آمدم بعد از ۱۷ سال ۱۷ درصد پیشرفت کار داشت اما حالا ۱۱۰ کارگاه فعال در این مسیر کار می‌کند و ۷۱ درصد فاز اول آن پیشرفت کرده است. اینها اتفاقی نیست بلکه تأمین مالی و مدیریت می‌خواهد.
  • در حال حاضر ۱۶ آزادراه همزمان در حال اجرا است. کسانی که در وزارت راه کار کرده‌اند می‌دانند هیچ وقت بیش از دو آزادراه در مرحله اجرا نداشتیم. در همین بی‌پولی اتفاقات بزرگی رخ داد و حالا بیش از ۱۵ هزار نفر مستقیماً کار می‌کنند و بیش از ۵۰۰۰ ماشین سنگین درگیر است. آقای سعیدی‌کیا به من می‌گفت برای تونل‌های آزادراه تهران- شمال به همه قالب‌سازها کار ارجاع داده‌ایم و ظرفیت خالی در قالب‌سازی وجود ندارد. تمام این پروژه‌ها در خشکسالی مالی در حال اجرا است.
  • در این سه سال ۸۰۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید اجرا کردیم. همچنین ۸۰۰۰ راه روستایی و ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی را آسفالت کردیم.
  •  در حوزه فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد داریم و کل ناوگان هوایی باید نوسازی شود. تا به حال کدام فرودگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده است؟ ما فرودگاه امام (ره) را با بخش خصوصی فعال کردیم و کل ترمینال سلام با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده می‌شود. همچنین فرودگاه کرمان با بخش خصوصی پیش می‌رود. ۳ میلیارد دلار در حوزه فرودگاه‌ها در حال مذاکره هستیم.
  • نگاهی که ما به وزارت راه داریم اکتفا کردن به بودجه‌های دولتی نیست. با این بودجه‌ها نمی‌شود کشور را اداره کرد. ما داریم کارهای بزرگی انجام می‌دهیم. مدت‌هاست که در این کشور برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نشده است. سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار گران است. ما ۱۶ ایستگاه راداری و ۱۴ رادار داریم که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند. در همین سه سال چند رادار جدید سفارش دادیم و ۸۰۰ میلیارد تومان را صرف بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و برج مراقبت صرف کردیم. باند فرودگاه مهرآباد که ۱۳ میلیون مسافر جابجا می‌کند بیش از ۴۰ سال است که تعمیر و مرمت نشده است.
  • خود آقای شهریاری می‌دانند چه طرح‌های مهمی در فرودگاه زاهدان ایجاد کردیم و در پی توسعه بندر چابهار هستیم. همچنین در حال اجرای ریل چابهار به زاهدان هستیم.
  • کاری که ما کردیم تاریخی‌ترین کاری است که در نوسازی صنعت هوایی انجام گرفت. ۲۴۵ هواپیما داشتیم که ۱۰۰ تای آنها فرسوده بود. خود شما دیده بودید که چگونه فرودگاه ایران به گورستان هواپیما تبدیل شد. ما ۱۴۵ هواپیمای فعال با عمر ۲۴ سال داشتیم.
  • من می‌گفتم ناوگان هوایی را بدون استفاده از منابع عمومی نوسازی می‌کنم اما حتی همکاران ما در دولت هم باورشان نمی‌شد. می‌گفتند مگر ممکن است ۲۰۰ هواپیما قرارداد ببندی و بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی وارد کشور  شود؟ از روزی که وارد بحث شدیم فهمیدم ناوگان هوایی برای بازسازی نیاز به بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و بودجه تحمل یک درصد آن را هم ندارد.
  • ما مدلی ابتکاری به شکل اجاره به شرط تملیک و با تضمین قرار دادن خود هواپیما بکار بردیم. وقتی این موضوع را شروع کردم در هر جلسه‌ای به سخره می‌گرفتند که مگر می‌شود کشوری که سال‌ها تحریم بوده و قرارداد مستقیم نداشته چنین ادعایی کند؟ ما این کار را با حذف تمام واسطه‌ها انجام دادیم و مذاکره مستقیم در تهران انجام شد. این کار بزرگی است که تلاش همکاران من بوده و سهم من در این کار اندک بوده است.
  • این کار آینده صنعت هوایی را زیر و رو می‌کند. ایران می‌تواند مرکز حمل و نقل هوایی باشد. من به این زمینه توجه کردم و به این صورت بود که اولین هواپیما وارد کشور شد، هواپیمای بعدی یک هفته دیگر می‌آید و هواپیمای دیگر هفته بعدش می‌آید. هواپیما ای تی آر هم به زودی وارد می‌شود و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که هر یکی دو ماه، دو تا سه هواپیما وارد ایران می‌شود. این اتفاق بزرگی است که بزرگترین اقدام در صنعت هوایی ایران است. حتی قبل از انقلاب هم جرأت نمی‌کردند چنین طرح‌هایی را مطرح کنند.
  • این کار به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطه‌ها صورت گرفت. من به رئیس هیأت مدیره ایرباس، مدیران بوئینگ و مدیران ای تی آر هم گفتم که در این قرارداد هیچ کس حق ندارد مذاکره کند حتی از طرف دفتر رئیس جمهور. به شرکت‌های طرف قرارداد هم گفتم اگر می‌خواهید این قرارداد را امضا کنید باید سوگندنامه‌ای بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نکردید و به هیچ واسطه‌ای یک سنت پول نداده‌اید. اگر روزی معلوم شود شما از واسطه استفاده کرده‌اید دولت ایران حق دارد علیه شما در تمام محاکم بین‌المللی شکایت کند. از همه آنها اقرارنامه رسمی دریافت کردم که هیچ واسطه‌ای در کار نبوده است. چرا ما اصرار داریم با یک سری حرف‌های سست مدیرانی را که زحمت می‌کشند متهم کنیم؟ نمی‌توان بدون مدرک کسی را متهم کرد.
  • خرید هواپیمای مسافربری جدید نشان دهنده شکست تحریم‌ها و شکست جبهه استکبار است و این یک افتخار ملی برای کشورمان بود و تمام دنیا در مورد آن صحبت می‌کردند. آن هم در شرایطی که تمام پول‌ها از مجاری رسمی و به شکل مراودات بین بانکی و نه با چمدان منتقل شده بود و من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای از این موضوع ناراحتند.
  • حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های بندری نیز در سه ساله اخیر بی‌سابقه بوده و گسترش بندر چابهار با استفاده از منابع خصوصی و راه‌اندازی راه ریلی و جاده‌ای به بنادر کشور و سرمایه‌گذاری ۹۰۰۰ میلیارد تومانی در بندر خرمشهر و کرانه‌های مختلف کشور اقدایم بی‌سابقه بوده است.
  • بندر خرمشهر در حال بازسازی است و بعد از گذشت سال‌ها از جنگ و بی‌توجهی به آن ما در حال جمع‌آوری شناورهای مغروقه در این بندر هستیم. همچنین راه‌آهن اهواز به بندر امام (ره) نیز با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت فعال شده و تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار نیز با نازل‌ترین قیمت و به قیمتی به مراتب پایین‌تر از محصولات چینی از آلمان خریداری شده است.
  • از اول انقلاب تا دولت تدبیر و امید ۹۶۰ میلیون دلار برای توسعه بنادر هزینه شده و در سه سال اخیر در دولت تدبیر و امید ۸۰۰ میلیون دلار با برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار در کرانه‌ها و بنادر هزینه شده است و این افتخاری است برای ملت و دولت.
  • خدمت ما به مردم و هم میهنان وظیفه است و کار اضافه ای نیست. الان هم بابت حادثه قطار سمنان دوباره عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی از مردم و رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده کار سختی نیست و مسئولان همواره باید بابت کوتاهی‌ها از مردم عذرخواهی کنند. در حال حاضر نیز اگر لکنتی بر زبان مردم بوده است باز هم از مردم عذرخواهی می کنم.
  • بنده شنبه اول صبح پس از واقعه به سر کار که آمدم با توجه به ابعاد حادثه، خدمت آقای جهانگیری عرض کردم که متنی را به عنوان استعفا نوشته‌ام. آقای دکتر پورسیدآقایی نیز این کار را انجام داد و گفت چون این حادثه در حوزه ریلی رخ داده و بنده مسئولیت ریلی را بر عهده دارم، بنده باید استعفا دهم و وزیر به غیر از حوزه ریلی حوزه‌های دیگر را تحت نظر دارد، لذا هر دو متن استیضاح به آقای جهانگیری اعلام شد و ایشان ساعت ۱۴ همان روز با بنده تماس گرفتند و گفتند آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن کفایت می‌کند و شما کار خود را انجام دهید، لذا وقتی بالاترین مقام اجرایی در این خصوص تصمیم گرفت، بنده وظیفه داشتم با جدیت تمام به ادامه کار خود در این حوزه بپردازم.

اظهارات مخالفان استیضاح

گزیده سخنان حسن بیگی، نماینده دامغان
بنده یک اصولگرا هستم که اصول را خود را از امام، رهبری و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی آموخته‌ام و امروز براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع می‌کنم.

در ساعت اولیه حادثه قطار سمنان در منطقه در کنار نیروهای اجرایی هر آنچه که می‌شد، انجام گرفت. بنده به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی ابعاد این حادثه پرداختم. براساس بررسی های انجام گرفته قطار در دمای ۱۳- درجه ترمزش یخ زده بود و همین عامل باعث تصادف با قطار دوم شد. این مساله در حالی اتفاق افتاد که مراکز کنترل سی تی سی و ای تی سی و مراکز کنترل مرکزی تهران و شاهرود مسیر را تحت کنترل داشتند.

در مرحله اول، هدف کمک به آسیب دیدگان بود و در مرحله دوم دنبال مقصر یا مقصران بودیم و این در حالی بود که در آن شرایط حساس، هر دستگاه، دیگری را به عنوان مقصر معرفی می‌کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد حادثه بنده را از طرف کمیسیون مامور بررسی موضوع کرد. البته تعدادی از اعضای کمیسیون عمران نیز در منطقه حاضر شدند. در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی مطرح می شد. ما سراغ مانیتورها رفتیم تا مغایرت اظهارات مسئولان با تصاویر ثبت شده در مانیتورها مشخص شود.

محل وقوع حادثه جزو مناطق صعب العبور بود که به دلیل ترمزهای پی در پی، ترمز قطار کارایی خود را از دست داده بود. گزارش های متعدد و ضد و نقیض ما را بر آن داشت که تحقیقات دوم را آغاز کنیم. هجمه ها در این گزارش ها به مسئولان استان تا جایی پیش رفت که تلاش داشتند گزارش های نادرست را به تایید مقامات مسئول برسانند.

در همان مقطع به فاصله حدود دو هفته از حادثه قطار نامه ای محرمانه در ۲۲ محور به رئیس جمهور نوشتم و از وجود مافیا برای خرید تجهیزات پیشرفته خط آهن از روسیه، آمریکا یا رژیم صهیونیستی خبر دادم و به ایشان تاکید کردم که نباید در برابر این مافیا کوتاه بیایند.

تمام تحقیقات و بررسی های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.

راه آهن تهران – مشهد که اعتبار ایران است باید از نظر زیرساختی با پیش بینی بودجه مورد نیاز اصلاح شود و این کار باید توسط ما نمایندگان مجلس انجام شود، مجلس در این زمینه سهیم است.

در خصوص گزارش های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سوال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک ترین وزارتخانه ها در دولت فعلی است.

گزیده سخنان غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران

برخی می‌گویند زمان زیادی تا پایان عمر دولت باقی نمانده لذا نباید وزیر را استیضاح کنیم اما من نمی‌گویم که چون زمان دولت کم است استیضاح نکنیم بلکه اگر وزیری حتی یک ثانیه  وزارتش به ضرر نظام بود نباید بگذاریم پشت میز وزارت بنشیند و اگر خلاف و خیانتی کرده باید استیضاح شود.

سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جاده‌ها از دست می‌دهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟ ما باید در این حوادث سهم تقصیر هر دستگاه را مشخص کنیم. اگر سهم وزیر در حد استیضاح است او را استیضاح کنیم اما اگر ادله کارشناسی به این نتیجه می‌رسد که سهم آخوندی در حد استیضاح نیست باید جلوی آن را بگیریم.

استیضاح تقابلی بین نمایندگان موافق و مخالف ایجاد نمی‌کند. بلکه هر دو گروه مطالبات اجتماعی، فنی، اعتقادی و نقطه نظر خود را مطرح می‌کنند.

اینکه وزیری بارها در ملأ عام، در تلویزیون و امروز چندین بار در صحن مجلس رسماً از مردم و نمایندگان پوزش طلبیده و برای اولین بار معاون وزیری استعفا داده موضوعی است که باید آن را به فال نیک بگیریم و با قدر دانستن آن را در جامعه تکثیر کنیم. اگرچه وظیفه وزیر بود که معذرت بخواهد و این کار را کرد. اما کسانی هم بودند که مقصر بودند و هیچ وقت عذرخواهی نکردند.

ما باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بگذاریم و به وزیر نمره بدهیم. اگر اینها را بررسی کنیم می‌بینیم که شاید نشود نمره منفی به وزارت راه داد. آقای آخوندی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه یک دهم این مبلغ را هم نمی‌توانم به وزارت راه اعتبار دهم و چون در بودجه ۹۶ نتوانستیم یک میلیارد دلار برای بخش ریلی اختصاص دهیم خود را در حوادث آتی ریلی هم مقصر می‌دانم.

من به عنوان وظیفه نمایندگی خدمت آقای وزیر رسیدم و گفتم آیا صحت دارد که فرزند شما با فرزند مدیرکل در فلان معامله شریک است و آیا صحت دارد که فلان معاون شما چنین کرده؟ ایشان از من خواست موضوع را بررسی کنم، اگر به تشخیص می‌رسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمی‌آمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری می‌رسیدم حتماً می‌گفتم.

ما می‌فهمیم که کدام وزیر رفتار سیاسی دارد یا نه. تک تک معاونین وزیر راه را مرور کنید، از شرکت زیرساخت تا راه‌آهن، پشتیبانی امور مجلس و برنامه‌ریزی و اقتصاد کدام یک آدم‌ها سیاسی و وابسته به جناح سیاسی هستند؟ اینها متعلق به دوره‌ها و دولت‌های مختلف هستند. به کدام جریان سیاسی و حزبی وصل هستند؟ نه اینکه سیاسی بودن اشکالی داشته باشد اما اگر رفتار سیاسی دیده شود باید با آن برخورد شود.

در جلسه بعد از ظهر مجلس باز هم دو تن از استیضاح کنندگان دلایل خود را برای استیضاح وزیر راه اعلام کردند.

نمایندگان موافق استیضاح

 محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز
در شرکت راه‌آهن هیئت مدیره‌ای منصوب شده که غیر راه‌آهنی هستند و این طبق مصوبه مجلس که باید افراد راه‌آهنی در این هیئت مدیره منصوب شوند، نقض شده است.

کمیسیون عالی سوانح نیز در این حادثه بی‌توجهی داشته است.

ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافربری، آماده نبودن تجهیزات، استمرار خرابی در مسیرها و بروز نبودن تعمیر و نگهداری در حوزه مدیریت آقای آخوندی رخ داده و باید پیگیری شود.

ضد حریق نبودن واگن‌ها و عدم آموزش پرسنل قطار،‌ نشان از ضعف مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دارد.

سیستم نامناسبی برای امنیت ریلی کشور با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده و ترتیبات اجرایی مناسبی برای دادن مجوز کنترل دستگاه الکترونیکی قطارها CTC تعبیه نشده است.

اعضای کمیسیون سوانح بازدیدهای دوره‌ای از تجهیزات ریلی انجام نداده‌اند که باید این موضوع نیز پیگیری شود که چرا این اتفاق نیفتاده است.

علت اصلی حادثه قطار سمنان وجود ۱۳ واگن پر از بار بوده که این ۱۳ واگن در سراشیبی‌ها توان تحمل این بارها را نداشته است.

سنگینی بار، فرسودگی واگن‌ها، تک دیزله بودن قطار که بعد از حادثه بخشنامه شد که باید همه قطارها دو دیزله باشند، از عوامل اصلی حادثه ریلی در سمنان بود.

در بازجویی‌ها از فردی که مجوز عبور قطارها را داده بود اعلام شده که چرا خرابی‌ها را به صورت دوره‌ای اعلام نمی‌کرده است، وی اذعان داشته که تمام موارد به مسئولان اطلاع داده شده و این کارها را تمام اپراتورها انجام می‌دهند.

از نظر بنده این حادثه‌ها عادی نیست و جان برخی انسانها از بین رفته و آقای آخوندی مقصر است.

گزیده سخنان محمد دهقانی نماینده چناران

در وزارت راه و شهرسازی تعداد زیادی مدیر دو شغله وجود دارد که یک پایشان در شرکت‌ها و یک پایشان در وزارتخانه و دولت است و تنها ۲۴ نفر از آنها در راه آهن مشغول هستند و ۱۴ نفر نیز در سازمان بنادر همین وضعیت را دارند.

طی ۱۳٫۵ ساعت مدارک و اسناد مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آنها گفته شد. به عنوان مثال آقای محمدمهدی احمدآخوندی طی قراردادی با شرکت راه آهن برای تامین پزشک بدون تشریفات قانونی حضور پیدا کردند ولی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، به نحوی که به دلیل ضعف نظارت شرکت رجاء در یکی از مسیرها به دلیل نبود پزشک یکی از مسافران فوت می‌کند.

در مورد دیگری یکی از کارکنان سابق شرکت راه آهن که در حال حاضر معاون توسعه و تجهیز سازمان بنادر و کشتیرانی است، قراردادی را با ۵ میلیارد تومان به امضاء رساندند که برخلاف قانون، عدم دخالت کارکنان دولت در قراردادهای دولتی است. همچنین قرارداد دیگری نیز با یکی از شرکت‌هایی که متعلق به کارکنان سازمان بنادر است برای لایروبی بنادر امضاء شده است.

مشکل دیگری که در این اسناد دیده شد،‌ اطرافیان آقای آخوندی است که مدتی در وزارتخانه سمت داشته‌اند و حدود ۱۲۱ شرکت بنا به صحبت یکی از همکاران از اطرافیان ایشان وجود دارد که خود من ۳۶ شرکت را دیروز مورد بررسی قرار دادم. البته انتظاری برای رسیدگی به آنها نیست چون مدیر حراست وزارتخانه که خود بازنشسته است عضو هیات مدیره یک شرکت است. در حالی که ما ۳۷ سال پیش در زمان شاه تاکنون قانونی برای منع مداخله کارکنان دولت در قراردادهای دولتی داریم، که در وزارت راه رعایت نمی‌شود.

آخرین دفاع عباس آخوندی وزیر راه

  • جای رسیدگی به اتهام دادگاه است نه جلسه مجلس.
  • می‌گویند باید مدیران متخصص انتخاب می‌شد و مدیران تخصص نداشتند، در صورتی که سوابق آنها نشان می‌دهد که در این زمینه تخصص دارند و پورسیدآقایی ۲۵ سال، خدایی ۲۲ سال، فردعلی‌ها ۱۲ سال، تقی‌زاده ۲۵ سال و آشوری ۲۰ سال در راه‌آهن سابقه خدمت دارند و از بدو تاسیس راه آهن تاکنون چنین هیئت مدیره‌ای با این کیفیت غیرممکن است که داشته باشیم.
  • یکی از انتقادات این است که چرا رئیس راه آهن مدیر سوانح است که باید گفت در این زمینه آیین نامه وجود دارد و خود بدنبال اصلاحیه آیین نامه رفتم و گفتند که کمیسیون بررسی سانحه خوب نیست و در تاریخ ۳۱ مرداد ۹۵ پیشنهاد اصلاح آن را دادند بنابراین وقتی مهندس عاشوری رئیس بررسی سوانح بود کاملا بر اساس قانون عمل شده است و همچنین بر اساس قانون رئیس بررسی سوانح جدید انتخاب شد.
  • در بحث آیین نامه‌ها مستمرا با آقای جهانگیری بحث کرده‌اند، تاکید داشتم که باید تا آنجا که ممکن است کمیسیون بررسی سوانح از عوامل اجرایی جدا شود.
  •  می گویند سه سال کمیسیون بررسی سوانح مورد بررسی قرار نگرفته است هر ماه بازدید و بررسی صورت می‌گیرد و این گونه نیست که سه سال بررسی نکرده باشیم.
  • نمایندگان مطرح کردند چرا در سیبری قطارها یخ نمی‌زنند، مگر در ایران همه قطارها یخ زدند؟ در آن روز ۵۵ قطار تردد داشتند و یک مورد بود که ناشی از نقص فنی دچار حادثه شد.
  • می گویند اگرقطار سمنان ضد حریق بوده چرا دچار حادثه شده است، هر چیزی یک استانداردی دارد و باید طبق استاندارد با آن برخورد شود.
  • کمیسیون عمران با چند دستگاه نظارتی و قضایی علل وقوع سانحه قطار مشهد را بررسی کردند و اعلام شد هیچ موضوعی در وقوع این سانحه متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست.
  • پس از این سانحه بازرسی کل کشور، کمیسیون عمران و چند تیم بازرسی علل سانحه قطار مشهد را بررسی کردند تاکنون کدام دادگاه مرا برای سانحه قطار مشهد محکوم کرده است؟
  • آقای دهقانی من به شما احترام می‌گذارم و پروژه‌های خراسان را به طور جد پیگیری می‌کنم اما تاکنون یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارت راه و شهرسازی مداخله نداشته‌اند. می‌فرمایند در راه‌آهن‌محمدمهدی آخوندی قرارداد پزشک قطار را امضا کرده است، این موضوع در استیضاح قبلی هم مطرح شد اما اثبات نشد.
  • محمدمهدی آخوندی هیچ قراردادی را با رجا منعقد نکرده و جهاد دانشگاهی شهید بهشتی این قرارداد را با شرکت رجا به امضا رسانده است. آقای محمدمهدی آخوندی از دانشمندان ایران است و در جنین‌شناسی دستاوردهای بسیار مهمی را داشته و در دولت گذشته برای این دانشمند کشور محافظ تعیین کرده بودند. آقای دهقان من تاکید می کنم این قرارداد یک قرارداد فردی و شخصی نبوده است.
  • من از آقای سراج گله‌مند هستم. طبق قانون تا وقتی که گزارشی بررسی نهایی هم شده و امضا نشده دارای سندیت نیست چطور کارشناس سازمان بازرسی کشور اطلاعات خام را در اختیار نمایندگان مجلس می‌گذارند که از این تریبون گفته شود.
  •  درباره غیر قانونی بودن هیات رئیسه شرکت راه آهن، مگر دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی نیست و مگر دیوان به مجلس گزارش نمی‌دهد چطور ممکن است که دیوان محاسبات به غیرقانونی بودن هیات رئیسه یک شرکت دولتی ورود نکرده باشد و چطور این هیات مدیره غیرقانونی می‌تواند در سه سال فعالیت داشته باشد.
  • می گویند ۲۴ نفر از مدیران وزارت راه و شهرسازی دو شغله هستند اگر مدارکی دارید تنها نام یک نفر آن را اعلام کنید.
  • این موضوعات در استیضاح قبلی در مهرماه سال گذشته مطرح شد. ۱۵ ماه از آن استیضاح می‌گذرد چرا این موضوعات را از مجاری قانونی در این مدت پیگیری نکردید. به طور قطع اگر تنها یکی از آنها سندیت داشت تاکنون محکومیت دادگاه و حکم بازرسی کل کشور را به دنبال داشت. مگر با شنیده‌ها هم می‌توان افراد را متهم کرد.
  • در استیضاح قبل به رئیس مجلس هم که قربانی این استیضاح شده اعلام کردم که اگرنمایندگان مجلس یک ورق سند واقعی دارند به خدا قسم که این اسناد را به قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور ارائه دهند.
انتهای پیام/
امین کائیدی شادگان