شماره : 31613
۶ / ۱۱ / ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

نرخ سودهای مصوب بر اساس فضای بازار تعیین نمی شود

شناسه خبر: ۰ رو تیتر: قائم مقام بانک صادرات ایران: متن: ​ در مشکلات امروز، بانک ها منفعل فرض می شوند در حالی که صنعت بانکداری قواعد و اصول خود را دارد که باید به آن توجه شود و مدیران بانکی بتوانند تصمیم بگیرند تا بتوان نظارت درستی نیز بر بانک ها داشت. به گزارش

شناسه خبر: ۰
رو تیتر: قائم مقام بانک صادرات ایران:
متن:

در مشکلات امروز، بانک ها منفعل فرض می شوند در حالی که صنعت بانکداری قواعد و اصول خود را دارد که باید به آن توجه شود و مدیران بانکی بتوانند تصمیم بگیرند تا بتوان نظارت درستی نیز بر بانک ها داشت.

به گزارش کرونا نیوز روابط عمومی بانک صادرات ایران، «حمید تهرانفر» قائم مقام این بانک در ششمین همایش «سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید» در موسسه عالی بانکداری در نشست «اصلاح نظام بانکی؛ چالش ها و الزامات» درباره تامین مالی اقتصاد کشور اظهار داشت: مشکلات امروز، بانک ها منفعل فرض می شوند در حالی که صنعت بانکداری قواعد و اصول خود را دارد که باید به آن توجه شود و مدیران بانکی بتوانند تصمیم بگیرند تا بتوان نظارت درستی نیز بر بانک ها داشت. 

وی بر رعایت مقررات کفایت سرمایه تاکید کرد و گفت: امروز بانک مرکزی باید دنبال متخلفان نرخ سود و سرکوب نرخ سودهای اعلامی باشد.

تهران فر تاکید کرد: شیوه محاسبه نرخ سود این گونه نیست که شرایط بازار در آن دخیل باشد بلکه براساس چانه زنی است؛ زیرا اغلب اعضای شورای پول و اعتبار از مصرف کنندگان منابع بانکی اند که ترجیح می دهند نرخ سود پایین باشد. 

قائم مقام بانک صادرات ایران درباره تامین مالی بنگاه های اقتصادی نیز گفت: یکی از مشکلات تعداد زیاد پرژوه هایی است که هر روز اعلام می شود که در مواردی چگونگی و محل تامین منابع مالی مورد نیاز آنها مشخص نیست.

ترفند های تجارت هرمی در گچساران به چه شکلی است؟
دنبال کنید

وی افزود: حتی در همین دولت که از ابتدا بنای مهار تورم داشت و موفق هم شد، اما با این وجود بزرگترین پروژه های کشور با تامین مالی از سوی نظام بانکی کلید خوردند. 

تهرانفر گفت: اگر از بودجه سنواتی و برنامه های سالیانه تکالیفی که به دوش نظام بانکی گذاشته می شود، حذف کنیم، چیزی از آن باقی نمی ماند. 

وی یادآورشد: در همه کشورها بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات تبلیغ می کنند در حالی که در ایران برای جذب سپرده ها تبلیغ می شود که نشان می دهد حجم سپرده ها متناسب با نیازها نیست. 

وی گفت: برای نمونه منابع مالی خودکفایی گندم از نظام بانکی تامین شد؛ یا در زمینه وصول مطالبات مشکل این نیست که بانک ها دنبال آن نیستند بلکه در حالی که همه مسوولان کشور در این زمینه ورود کرده اند، موانع در مسیر اجرای آن بسیار است. 

تهرانفر با اشاره به وضعیت مطالبات معوق نظام بانکی اضافه کرد: بدهکاران بانکی به جای اینکه برای استمهال بدهی خود به بانک مراجعه کنند، به سراغ مراجع دیگر از جمله نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نظایر آن می روند. 

قائم مقام بانک صادرات ایران خاطرنشان ساخت: فروش اموال و املاک بانک ها به سادگی امکانپذیر نیست و گاهی بانک مجبور است تا ٣٠ تا ۴٠ درصد زیر قیمت بازار آنها را بفروشد. 

تاریخ: ۱۳۹۵/۱۱/۰۶

منبع: بانک صادرات

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 31613 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز چهارشنبه 6 بهمن 1395 ساعت ۱۰:۰۶:۵۷
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر