جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی چیست !؟

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی چیست !؟ بازاریابی چند سطحی یا MLM  که در ایران به نام بازاریابی شبکه ای شناخته می شود ، همانطوری که از نام آن مشخص است ، نوعی از بازاریابی است که در ان چند لایه از افراد در رساندن محصول به دست مشتری نقش دارنند. نقش افراد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 30483
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴

کرونا :

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی چیست !؟
بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی چیست !؟

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی چیست !؟

بازاریابی چند سطحی یا MLM  که در ایران به نام بازاریابی شبکه ای شناخته می شود ، همانطوری که از نام آن مشخص است ، نوعی از بازاریابی است که در ان چند لایه از افراد در رساندن محصول به دست مشتری نقش دارنند. نقش افراد در این بازاریابی شبکه ای که ممکن است توزیع کننده ، عضو ، وابسته ، شریک یا مشاور باشند بسیار تاثیرگذار است. زیرا علاوه بر جذب مشتریان باید نیروی جدیدی برای آموزش بیابند تا آنها نیز مشتریان خود را داشته باشند.

در بیشتر شرکت ها و برندها این نوع از بازاریابی شبکه ای  دیده می شود. حتی اگر ناخواسته باشد. شاید دیده باشید که در بعضی از وب سایت ها که محصولی را برای فروش قرار داده اند ، به ازای خرید های دوم و سوم تخفیفی شامل حال شما می شود یا به اعتبار شما افزوده خواهد شد. این همان بازاریابی چند سطحی یا بازاریابی شبکه ای است.

شرکت های فاقد بازاریابی شبکه ای

در این نوع شرکت های سنتی که فاقد بازاریابی شبکه ای هستند ، مدیر مجبور است تعدا زیادی فروشنده را استخدام نماید تا محصول خود را به فروش برساند . این روش علاوه بر بالارفتن هزینه خدمات باعث اتلاف وقت زیاد می شود و کنترل و بالابردن سطح فروشنده ها هم بسیار مشکل است. این نوع از بازاریابی که به بازاریابی چند عرضی مشهور است ، شرکت تنها به شکل افقی وسعت پیدا می کند ولی در بازاریابی شبکه ای ، شرکت به صورت عمودی رشد می کند و مشکلات شرکت های سنتی را ندارد.

۴ تمرین ذهنی برای مدیریت زمان خود
دنبال کنید

 

شرکت های دارای بازاریابی شبکه ای

در یک شرکت که دارای بازاریابی چند سطحی یا شبکه ای است ، هر کدام از اعضا می توانند خود نوعی مدیر فروش باشند . زیرا علاوه بر وارد شدن در این سیستم ، می توانند در انتخاب مدیران فروش بعدی هم سهیم باشند .

در یک شرکت با بازاریابی شبکه ای به جای حقوق ثابت ماهانه ، کمیسیون پرداخت می کند. بنابراین شرکت دیگر محدودیتی در جذب مدیران فروش خود ندارد. این کار سود دو طرفه دارد . به این معنی که مدیر فروش دیگر لازم نیست مثل یک کارمند عمل کند و هروز سر یک ساعت مشخص وراد اداره شده و حقوق خود را در پایان ماه دریافت نماید . در این نوع بازاریابی مدیر فروش می داند بر اساس فعالیت خود می تواند حقوق بیشتری کسب نماید.

حتما بخوانید :  چگونه یک استارتاپ پولساز داشته باشیم

 

MLM  روشی ریشه ای و بنیادی

فروشگاه ها و شرکت هایی که از روش بازاریابی شبکه ای استفاده می نمایند ، اعتقاد دارنند این روش ریشه ای و بنیادی است . منظور اینکه روش معرفی محصول در این نوع از بازاریابی بسیار مفید و منحصر به فرد است و شاید بهترین روش برای پرداخت پاداش به مدیران فروش نیز است.

شرکت های بازاریابی شبکه ای سه دلیل عمده دارند ، برای اینکه ثابت کنند که روش آنها ریشه ای و بنیادی است.

  1. وقتی یکی از اعضا محصول را به دوست خود پیشنهاد می دهد ، در واقع تجربه شیرین خود از یک محصول را به او هدیه می کند. نه به دلیل سود ، بلکه به دلیل ارزشمند بودن آن محصول است.
  2. ایده خرید کردن که عضو با دیگران به اشتراک می گذارد . او رو به دوست خود می گوید : من کسب و کار مورد علاقه خود را پیدا کردم ، شاید توهم دوست داشته باشی در این کار با من شریک شوی .
  3. سود وقتی بدست می آید که دیگرانی که شما دعوت کرده اید به سود برسند . افرادی که در یک تجارت همگی با هم در حال سود بردن هستند.

حتما بخوانید : ۴ گام برای رسیدن به آرزوهای دست نیافتنی

همینطور در بازاریابی شبکه ای خلاف بازاریابی سنتی که انجام می شود ، هزینه ای برای تبلیغات مستقیم  پرداخت نمی کنند . تبلیغات توسط خود مدیران فروش انجام می گیرد. در صورتی که در تبلیغات شرکت های سنتی معمولا ۱۰ % پاسخ به بازاریاب می رسد که بسیار ناچیز است. تبلیغات کمتر ، باعث می شود هم چهره شهر زیباتر باشد و هم محیط زیست به خطر نیفتد.

حذف ثبت رایگان سایت ها در الکسا
دنبال کنید

موفق و پیروز باشید

*تحریریه کرونا: مطلبی که می خوانید از سری مطالب نویسنده هوشمند کرونا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

منبع: رمیم

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi