جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربردیترین نکات برای بهبود مذاکرات تجاری

در همه ی مذاکرات تجاری برای بهترین بودن باید نکاتی را بدانید . این نکات برای هرچه بهتر شدن نسبت به دیگران شما را یاری می کند. اگر نگوییم همه ولی بیشتر معامله های تجاری حتما نیازمند نقشه درست برای مذاکرات است. حالا این معامله ها در زمینه مسکن ، خرید و فروش ماشین ،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 30468
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹

کرونا :

کاربردیترین نکات برای بهبود مذاکرات تجاری
کاربردیترین نکات برای بهبود مذاکرات تجاری

در همه ی مذاکرات تجاری برای بهترین بودن باید نکاتی را بدانید . این نکات برای هرچه بهتر شدن نسبت به دیگران شما را یاری می کند. اگر نگوییم همه ولی بیشتر معامله های تجاری حتما نیازمند نقشه درست برای مذاکرات است. حالا این معامله ها در زمینه مسکن ، خرید و فروش ماشین ، اجاره ، فروش محصولات و … باشد ، هیچ فرقی نمی کند . شما با داشتن این نکات می توانید از آنها سربلند بیرون بیایید.

برای همین در این مقاله برای شما یکسری از نکات کاربردی از نظر “ریچارد هارچ” آماده کرده ایم تا در زمینه مذاکرات به شما کمک نماید.

 

۱-خوب گوش دهید و سپس درک کنید

در مذاکرات بدترین حالت این است که دائما صحبت کنیم و به طرف مقابل اجازه هیچگونه حرفی یا تبادلی ندهیم. این افراد پر حرف می خواهند مذاکره را به نفع خود به پایان برسانند. به شما توصیه می کنم که بهترین مذاکره کننده باشید . آنهم به این صورت که ، به حرف های طرف مقابل به خوبی گوش دهید. مشکلات ، مسائل و نکات اصلی طرف مقابل در مذاکرات را دریافت و سپس جواب مناسبی برای آن پیدا نمایید.

توجه کنید که چه مواردی برای طرف مقابل شما اهمیت دارد. آنها را تحت پوشش قرار دهید و همچنین نقطه مقابل آن یعنی نقاط ضعف را هم پیدا کنید و با یک موشکافی جبهه انعطاف پذیری نسبت به او در مذاکرات بگیرید. و حتما از صحبت بسیار بپرهیزید.

 

۲- با آمادگی کامل در مذاکرات حاضر باشید

قبل از ورود به مذاکرات حتما خود را برای هرگونه عکس العملی حاضر نمایید. بدانید که در مورد چه مورادی باید حرف خود را به کرسی بنشانید یا از موضع خود کوتاه بیایید. این به شما کمک می کند تا در مذاکرات مغلوب حریف خود نشوید. از طرف مقابل خود شناخت نسبی پیدا کنید . می توانید به صفحات شخصی او در شبکه های اجتماعی سری بزنید. بهترین شبکه اجتماعی مدیران کسب و کار می تواند لینکدین باشد که در آن سابقه تجاری یا کسب و کار و همچنین مهارت های او مشخص است.

باید تحلیلی از پیشنهادات قبلی و همچنین رقیبان احتمالی خود بدست بیاورید. این آگاهی بسیار برای مذاکرات تجاری شما لازم است.

 

۳- برگزاری رسمی و حرفه ای مذاکرات

در مذاکرات به فکر ارتباط بلند مدت با طرف مقابل خود باشید. به هیچ عنوان سعی نکنید در جلسات اول به گونه ای رفتار کنید که رفتارتان سلطه طلبانه باشد. شما باید در آینده بنا به نوع تجارت یا کسب و کار خود ، روابط طولانی مدتی با مشتریان یا کارفرمایان خود داشته باشید. پس جلسات مذاکره را به صورت رسمی و حرفه ای برگذار نمایید ، این کار در آینده به ثبات روابط شما  کمک شایانی می کند.

گوشی‌های نوت ۷ غیر فعال می‌شوند!/عملیات جایگزینی گلکسی نوت‌های مرجوعی به نسبت کشورها، متفاوت است
دنبال کنید

 

۴- درک صحیح از اولویت های صحیح در مذاکرات داشته باشید

درک صحیح از اولیت های مهم در هر مذاکره ای لازم است. برای اینکار این سوالات را از خود بپرسید :

کدام یک از طرفین مذاکره نیاز بیشتری به بستن این قرارداد دارنند!؟

به جز شما چه گزینه های دیگری روی میز وجود دارد !؟

آیا قرارداد با شما باعث سود طرف مقابل می شود !؟

طرف مقابل در مذاکرات چقدر زمان دارد!؟

جواب هرکدام از این سوالات شما را به برنده شدن در مذاکرات نزدیک می کند. پس بدرستی به آنها جواب دهید.

حتما بخوانید : راه اندازی کسب و کار با ۱۵ قدم

۵-نسخه ای از توافقنامه اولیه را تهیه نمایید

قبل از شروع مذاکرات ، سعی کنید یا خود یا وکیلتان نسخه ای از توافقنامه اولیه را تهیه نمایید. این کار سبب می شود که کلیات مذاکرات را تصور نمایید ، اولویت های خود را درجه بندی کرده و اوضاع را به نفع خود تغییر دهید. البته باید کمی هم منافع طرف مذاکره کننده را در نظر بگیرید والا این توافقنامه یک طرفه هیچ سودی برای شما در مذاکرات نخواهد داشت.

 

۶- ترک جلسه مذاکرات بدون دستیابی به نتیجه دلخواه

اگر در جلسه نتوانستید به نتیجه دلخواه خود دستیابید، باید قدرت ترک جلسه با روی خوش را داشته باشید. حتی اگر هم نتیجه جلسه به ضرر شما باشد نباید طرف مقابل ناراحتی و عصبانیت را در چهره شما ببیند. با خود دوباره مراحل مذاکره را بررسی نمایید. تحلیل و بررسی باعث می شود که به نقاط ضعف خود پی ببریم و در جلسات بعدی به پیروزی دست یابیم. با اولین شکست دست از کار نکشید و شانس خود را دوباره امتحان نمایید. در جلسات مجدد سعی کنید از مبلغ خود کاسته یا به خدمات خود بیافزایید. به این شکل طرف مقابل را مجاب به پذیرفتن پیشنهادات خود می کنید.

 

۷- تایید همیشگی طرف مقابل را کنار بگذارید

در جلسات مذاکره گاها شما با پیشنهاد غیر منطقی روبرو می شوید . اگر از ابتدا با این پیشنهادات مخالفت نکنید در آینده نزدیک به ضرر شما خواهد بود . زیرا طرف مقابل هم از کوتاه آمدن شما دربرابر خواسته های غیر معقول خود باخبر است و هر دفعه سعی در گرفتن امتیازات بیشتری از شما می کند. در درازمدت شما مجبور خواهید شد کارهایی انجام دهید که سودی برای شما ندارد.

قالب وردپرس چند منظوره BuildPress ساختمان و معماری
دنبال کنید

از همان ابتدا با مخالفت قاطعانه جلوی این پیشنهادات را بگیرید. البته این قاطعانه عمل کردند ضدیتی با انعطاف پذیر بودن در برابر امتیاز دادن به طرف مقابل ندارد و دو فاکتور جداگانه هستند.

حتما بخوانید :   رویایی که در سرت داری امکان پذیر است

۸- از پرداختن به جزئیات بپرهیزید

سعی کنید در دام جزئیات نیفتید. در مذاکرات بین طرفین ممکن است مسائل جزئی مطرح شود که به سبب آن دو طرف با پافشاری روی آنها ، کل مذاکرات را تحت الشعاع قرار بدهند. اگر از این جزئیات پیش پا افتاده در مواقعی که به کلیات ضرری وارد نکند، عبور کنیم ، می توانیم مذاکره پرسودی را داشته باشیم . ولی راه حل دیگر این است که در لحظاتی که بخث بر روی جزئیات انجام می شود وطرف مقابل در مذاکرات ، سماجت به خرج می دهد ، حتما موضوع را عوض کرده و در موقعیت مناسب دوباره به جزئیات بپردازید.

 

۹- پرسیدن سوالات متعدد در مذاکرات

شاید در نگاه اول پرسیدن سوال از طرف مقابل خود در مذاکرات زیاد جالب نباشد . ولی من به شما توصیه می کنم این کار را انجام دهید. زیرا این کار به شما کمک بسیاری برای جمع آوری اطلاعات می کند . سوالاتی از جمله اینکه :

این بهترین پیشنهاد شماست !؟

آیا ضمانتی برای محصول یا خدمات خود به ما می دهید !؟

چه محدوده زمانی برای بستن قرارداد را در نظر می گیرید !؟

رقبای شما چه کسانی هستند !؟

محصول یا خدمات شما چه فرقی با دیگر رقیبان شما دارد !؟

 

نکته پایانی: همیشه سعی کنید با آمادگی کامل در همه زمینه ها در مذاکرات شرکت نمایید . قانون انعطاف پذیری در معاملات را در نظر داشته و سعی کنید به جای تخفیف خدمات بیشتری را به مشتری یا کارفرمای خود عرضه نمایید.

 

موفق و پیروز باشید

*تحریریه کرونا: مطلبی که می خوانید از سری مطالب نویسنده هوشمند کرونا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

منبع: رمیم

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi