پیشبینی بودجه با عنوان مناسبسازی معابر، پارکها و ساختمانهای شهرداری برای تردد معلولان، جانبازان و سالمندان!!!
باتوجه به اینکه امروزه طرح هایی برای تردد معلولین وافراد مسن در سطح کشور اجرا شده و طرح های بسیاری هم به دلیل نبود بودجه در این راستا هنوزپیاده نشده است، تعدادی از طرح های تردد معلولین، افراد مسن و… از روی پل های عابرپیاده به دلیل نبود بودجه کافی لغو شده است. این جمله
کرونا :
باتوجه به اینکه امروزه طرح هایی برای تردد معلولین وافراد مسن در سطح کشور اجرا شده و طرح های بسیاری هم به دلیل نبود بودجه در این راستا هنوزپیاده نشده است، تعدادی از طرح های تردد معلولین، افراد مسن و… از روی پل های عابرپیاده به دلیل نبود بودجه کافی لغو شده است.
این جمله را تا بحال از کدام مسئول شنیده اید :
//…. میلیارد و…. میلیون ریال با عنوان مناسبسازی معابر، پارکها و ساختمانهای شهرداری برای تردد معلولان، جانبازان و سالمندان پیشبینی شده است…!!!!!
در خبرها آمده است:
رئیس شورای اسلامی منطقه ای گفته است : یکی از مسائل بحثبرانگیز و هشدار دهنده در کشور ما افزایش نقش حوادث و بهویژه تصادفات در ایجاد معلولیتهاست که طبق آمار رسمی سالیانه ۱۰۰ هزار نفر به معلولان کشور افزوده میشود و از این تعداد فقط ۳۰ هزار نفر به دلیل اختلالات ژنتیکی دچار معلولیت شدهاند، یعنی ۷۰ هزار نفر دیگر بعد از تولد و در اثر حوادث مختلف به معلولیت دچار میشوند.
وی متذکر شد: ۳۰ درصد معلولان ایران معلولان جسمی و حرکتی بوده و از آنجایی که ماهیت معلولیتهای ژنتیکی در ایران جسمی و حرکتی نیست، میتوان گفت اکثر این افراد به علت حادثه بهویژه حوادث رانندگی دچار ضایعات حرکتی شدهاند، چرا که براساس آمار ۷۰ درصد از ۱۸ هزار معلول ضایعه نخاعی در ایران بر اثر تصادفات رانندگی دچار این ضایعه شدهاند.
باتوجه به اینکه امروزه طرح هایی برای تردد معلولین وافراد مسن در سطح کشور اجرا شده و طرح های بسیاری هم به دلیل نبود بودجه در این راستا هنوزپیاده نشده است، تعدادی از طرح های تردد معلولین، افراد مسن و… از روی پل های عابرپیاده به دلیل نبود بودجه کافی لغو شده است.
سوالی همچنان ذهن همه ی معلولین را مشغول کرده است:
این بودجه چگونه بسته می شود و معیارهای بستن این بودجه چیست که همیشه در همه حال مسئولین می گویند بودجه برای مناسب سازی ندارند؟؟!!
بودجه مناسب سازی چگونه مصرف می شود که در این طرح همیشه مسئولین و متولیان امر هشت شان جلوی نه شان است؟؟؟
یکسان سازی فرصتها فرآیندی است که طی آن سیستم های عمومی جامعه از جمله محیط فیزیکی، مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی؛ فرصتهای آموزشی و اشتغال، امکانات رفاهی و فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد قابل دستیابی و استفاده می شود.
یه این ترتیب با حذف موانع امکان مشارکت کامل معلولین در تامی زمینه ها فراهم می شود. و در نتیجه دستیابی این افراد به کیفیتی از زندگی که معادل و برابر با دیگران باشد مقدور می گردد.
با توجه به موارد فوق طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به منظور پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم برای مناسب سازی، ستاد مناسب سازی در سازمان بهزیستی کشور تشکیل و طبق ماده ۹ آیین نامه فوق الذکر گزارش نظارتی خود را به هیئت محترم وزیران منعکس می نماید.
مناسب سازی
اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و ساختمان های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند.
هدف کلی از مناسب سازی محیط شهری:
دستیابی معلولین در جهت رسیدن به استقلال نسبی و به عبارتی تساوی فرصتها، عدالت اجتماعی و پیوستن تمامی افراد معلول به جامعه و ایجاد اجتماعی بدون مانع.
مزایای رفع موانع برای معلولین:
تلفیق و هم آمیختگی اجتماعی
کسب مهارت موفقیت آمیز در زندگی
کاهش اثرات معلولیت
خودشکوفایی
استقلال فردی
مفاهیم و معیارهای مناسب سازی در ساختمانهای دولتی و عمومی
سطح شیب دار (رمپ)
حداکثر شیب رمپ ۸% با عرض ۱۲۰سانتی متر
پیش بینی پاگرد در سطوح شیبدار بالاتر از ۱۰ متر
تعبیه حداقل عرض ۱۵۰ سانتی متری در سطح شیبدار دارای پیچ
نصب میله دستگرد در دو طرف سطوح شیبدار با ارتقاع ۸۰ سانتی متر، قطر ۵/۳ سانتی متر و حداقل فاصله میله و دیوار ۴ سانتی متر
مسقف و غیر لغزنده بودن سطح شیبدار
آسانسور
حداقل ابعاد فضای آسانسور ۱۱۰ * ۱۴۰ سانتی متر
پیش بنیی دگمه های کنترل کننده با حداقل برجستگی ۵/۱ سانتی متر و قطر ۲ سانتی متری حداکثر با ارتفاع ۱۳۰ سانتی متر از کف آسانسور
عدم وجود اختلاف سطح بین کف راهرو با کف آسانسور
ورودی ها و راهروها
حداقل عرض ۱۶۰ سانتی متری در ورودی ها
حداکثر آستانه درها ۲ سانتی متر
حداقل عرض راهرو در ساختمان ها ۱۴۰ سانتی متر
غیرلغزنده بودن کف راهرو ها، سالن ها و …
سرویس های بهداشتی
حداقل اندازه فضای سرویس های بهداشتی ۱۵۰ * ۱۷۰ سانتیمتر
باز شدن درب سرویس های بهداشتی به سمت بیرون
پیش بینی ارتفاع ۴۵ سانتی متری در کاسه توالت از کف
نصب دستگیره های کمکی در طرفین کاسه توالت
نصب شیرهای آب اهرمی
میادین ـ معابر ـ خیابان ها
عرض حداقل ۱۲۰ سانتی متری در پیاده روها
نصب موازییک های سکه ای و برجسته در پیاده روها جهت عبور نابینایان به عرض حداقل ۸۰ سانتی متر
عدم وجود مانع در پیاده روها
پیش بینی پل ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو
نصب تلفن های عمومی و صندوق پست با احداکثر ۱۰۰ سانتی متر ارتفاع
بنابر این معلولیت در صورت مناسب بودن فضای محیط شهری و مسکونی خود و با برخورداری از وسایل کمکی قادرند از انزوا خارج شده و با امکان مشارکت در فعالیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی و … از زندگی مستقل برخوردار گردند.
نویسنده:
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰