شماره : 29578
۱۳ / ۹ / ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

توافق اوپک برد تاریخی ایران است

توافق اوپک برد تاریخی ایران است استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: توافق به دست آمده، پیروزی بزرگی برای ایران و عربستان بود و همین مسئله می تواند الگویی برای اصلاح دیگر مناسبات دو کشور و عادی سازی آن باشد.   به گزارش کرونا نیوز پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از ایرنا،

توافق اوپک برد تاریخی ایران است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: توافق به دست آمده، پیروزی بزرگی برای ایران و عربستان بود و همین مسئله می تواند الگویی برای اصلاح دیگر مناسبات دو کشور و عادی سازی آن باشد.

 

به گزارش کرونا نیوز پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از ایرنا، سعید لیلاز با اشاره به موفقیت ایران در نشست اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، افزود: آشکار است که این مهم بردی تاریخی برای جمهوری اسلامی ایران بود، اما از این که آن را شکستی برای عربستان تلقی کنیم، به شدت مخالفم.

به گفته این استاد دانشگاه، این دستاورد نشان داد تهران و ریاض از همکاری متقابل سود بیشتری می برند تا این که بخواهند دشمنی داشته باشند و بر این اساس باید به عنوان الگویی برای توسعه مناسبات دوجانبه قلمداد شود.

وی تصریح کرد: هرچند عربستان در این توافق تاریخی با کاهش پنج درصدی تولید نفت خود موافقت کرد، اما همین مسئله افزایش ١٠ درصدی قیمت جهانی نفت را به دنبال داشت که در نتیجه عربستان نیز به اندازه پنج درصد منتفع می شود و سود پنج درصدی عربستان در این قضیه، افزایش درآمد روزانه حداقل ٢۵ میلیون دلاری برای این کشور در شرایط کنونی را به دنبال دارد.

لیلاز تاکید کرد: اگر روابط تهران و ریاض از حالت خصومت کنونی به سمت تلاش برای عادی سازی پیش برود، دو کشور در این شرایط بحرانی منطقه‌ای نفع بیشتری خواهند داشت.

وی اظهار کرد: امروز ایران نیازمند تنش زدایی در روابط خارجی خود به ویژه با ترکیه و عربستان است و این موضوع در باره سعودی‌ها با توجه به مرتبط نبودن آن چنانی روابط اقتصادی دو طرف و حتی رقابت در برخی زمینه‌ها، سخت تر بوده و نیازمند تلاش بیشتری است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی ادامه داد: در شرایط کنونی، روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و سردرگمی سیاست خارجی واشنگتن که دستکم چهار تا پنج ماه به طول خواهد انجامید، تهران و ریاض می توانند با انجام مذاکره های دو جانبه و حتی سه جانبه به توافق‌هایی بر سر مسئله یمن، سوریه و حتی ساماندهی روابط ژئوپولیتیک فیمابین برسند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری این که هر یک دلار افزایش قیمت نفت می تواند یک تا ١,٢ میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی برای کشور داشته باشد، اضافه کرد: این درآمدها بیش از مجموع یارانه ماهیانه‌ای است که دولت به مردم پرداخت می کند و بر این اساس به طور قطع می تواند آثار مثبتی بر روی رفاه مردم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نمی کنیم گروه هایی در ایران وجود دارند که منافعشان در گرو ایجاد تنش و تشنج است و این موضوع را به دفعات در حوادثی همچون آتش زدن سفارت عربستان، ایجاد درگیری های مختلف با آمریکا و … شاهد بودیم؛ اما توده مردم، دولت و شخص مقام معظم رهبری این گونه نمی اندیشند.

لیلاز با تاکید بر این که باید توافق اخیر را مبنایی برای تنش زدایی و عادی سازی روابط با عربستان قرار دهیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم رسانه‌های جناح راست کشور، این موضوع را شکستی برای سعودی ها قلمداد کنند.

وی گفت: این توافق تاریخی منجر به یک هم افزایی با سعودی ها شده و ما می توانیم در گام بعدی به دنبال عادی سازی مناسبات حج با این کشور، آغاز مذاکرات و همکاری های فیمابین بر سر مسئله سوریه، یمن و خاورمیانه باشیم و یادمان نرود حال که تندروها در آمریکا بر سر کار آمده‌اند، تنش زدایی در روابط دو کشور به سود طرفین خواهد بود.

صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ۵٠٠هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک ٣٠٠ هزار بشکه از تولید خود می کاهد.

ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید آن در ۶ ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا ٩٠ هزار بشکه در روز است.

شماره خبر: ۲/۲۲۳۲۳

موفقترین شرکتهای تابعه وزارت نفت در سال ۹۳
دنبال کنید

 

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 29578 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز شنبه 13 آذر 1395 ساعت ۱۴:۰۴:۱۰
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر