پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نبود سازمان متولی مهم ترین چالش مدیریت بحران

در گفت وگو با نمایندگان مطرح شد؛ نبود سازمان متولی مهم ترین چالش مدیریت بحران سرویس اجتماعی نمایندگان مجلس با انتقاد از نبود یک سازمان متولی در مدیریت بحران تاکید کردند: نبود بودجه مناسب و مستقل در مدیریت بحران مشکل اصلی دستگاه‌های متولی مدیریت بحران است. سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴ خبرگزاری خانه ملت-

اختصاصی کرونا

کد خبر : 28103
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰

کرونا :

نبود سازمان متولی مهم ترین چالش مدیریت بحران
در گفت وگو با نمایندگان مطرح شد؛

نبود سازمان متولی مهم ترین چالش مدیریت بحران

سرویس اجتماعی
نمایندگان مجلس با انتقاد از نبود یک سازمان متولی در مدیریت بحران تاکید کردند: نبود بودجه مناسب و مستقل در مدیریت بحران مشکل اصلی دستگاه‌های متولی مدیریت بحران است.
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴

نبود سازمان متولی مهم ترین چالش مدیریت بحران

خبرگزاری خانه ملت- گروه اجتماعی؛ مدیریت بحران و مقابله با حوادث غیرمترقبه در کشور به ویژه کلانشهر تهران از دغدغه‌های جدی است که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است؛ به گفته بسیاری از کارشناسان پایتخت روی ۴ گسل زلزله خیز قرار دارد و اگر روزی این گسل‌ها فعال شوند به طورحتم خسارت های جبران ناپذیری به بافت شهر وارد می‌شود، در چنین شرایطی دستگاه‌ها و نهادهای متولی و ذی ربط نیز تاکنون برای مقابله با بحران و بلایای طبیعی برنامه مدونی را ارایه ندادند و اقدامات دراین خصوص موفقیت آمیز نبوده است.

ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و شهرداری، همچنین جمعیت هلال احمر در کشور از جمله نهادهای موثر در مدیریت و مقابله با کاهش آسیب های ناشی از حوادث غیرمترقبه هستند اما وجود مشکلات بسیار در این دستگاه‌ها مانند نبود منابع و امکانات کافی برای مقابله با بحران حل معضل مدیریت بحران را با تنگنا و چالش روبه رو کرده است.

اگرچه بارها از سوی مسئولان هلال احمراز جمله رییس این جمعیت مطرح شده که هلال احمر در مدیریت یک زلزله با قدرت بالا مشکلات بسیاری دارد و دولت باید منابع مناسبی را برای مدیریت بحران در نظر بگیرد، اما به عقیده صاحبنظران با توجه به مسائلی از جمله پراکندگی دستگاه ها ، نبود بودجه مناسب و عدم تعامل نهادها مدیریت بحران در حوادث گذشته موفق نبوده است.

ازسوی دیگر شهرداری نیز به عنوان یک نهاد موثر دراین بخش موضوع زلزله و مدیریت بحران را جدی تلقی نمی کند، به طوری که گفته می شود سوله های مدیریت بحران توسط شهرداری به امکان تفریحی و ورزشی تبدیل شده است.

نمایندگان مجلس براین باورند مهم ترین مشکل در مدیریت بحران نبود یک سازمان متولی و مستقل با بودجه مناسب است، در چنین شریطی نمی توان به مدیریت بحران در حوادث امیدوار بود.

نمایندگان مجلس تاکید دارند که مدیریت بحران از جمله مسائل مهم و ضروری امروز جامعه است که دولت باید برای تعیین تکلیف آن به مجلس لایحه ارایه کنددر غیر اینصورت نمایندگان با آماده سازی طرحی این موضوع را پیگیری می‌کنند؛ آنها معتقدند در لایحه حوادث غیرمترقبه تا حدودی به این موضوع اشاره شده اما باید جدی تر به این بحث ورود کرد.

انتقاد از پراکندگی مدیریت در مقابله با بحران

امیر خجسته عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص ایجاد سند آسیب‌شناسی مدیریت بحران در کلانشهرها با هدف شناسایی مشکلات و چالش‌های پیش روی کلان شهرها در برابر حوادث و بحران‌های طبیعی، گفت: پیش از هر چیز باید مدیریت واحد بحران در کشور ایجاد شود اما درحال حاضر تشتت مدیریت در بحران باعث عدم موفقیت مسئولان در مقابله و مدیریت بحران‌ها شده است.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشتت مدیریت در مقابله با بحران غیراصولی و کارشناسی است، افزود: باید به سمت ایجاد یک مدیریت واحد بحران حرکت کرد زیرا به اندازه کافی در کشور قانون و سند برای مقابله با بحران وجود دارد اما مهم ترین مشکل در این حوزه بحث عدم ورود به موقع مسئولان به مدیریت بحران است.

بازدید امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس از خبرگزاری خانه ملت بازدید امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس از خبرگزاری خانه ملت۵۳۸۷۵۰۱۲/۲۹/۲۰۱۵ ۱۲:۵۲:۰۷ AMhttp://media.icana.ir/Image/2015/12/201512104215386983_Orig.jpghttp://media.icana.ir/Image/2015/12/201512104215386983_Thum.jpg

بازدید امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس از خبرگزاری خانه ملت

وی با تاکید بر پیش بینی و پیشگیری به موقع با هدف کاهش خسارت‌های احتمالی ناشی از وقوع بحران، تصریح کرد: هم اکنون هیچ‌گونه پیش‌بینی و پیشگیری لازم در حوزه بحران انجام نمی‌شود در چنین شرایطی پس از وقوع بحران خسارت های بسیاری به حوزه اقتصاد کشور وارد می‌شود، ضمن اینکه در حال حاضر بودجه حوادث غیرمترقبه در مواقع بسیار در حوزه‌های دیگر صرف و هزینه می شود.

خجسته با اشاره به اینکه امکان وقوع ۲۵ نوع بحران و حادثه غیرمترقبه در کشور وجود دارد، گفت: شاید ایجاد سندهای آسیب شناسی تنها برای حل بخش کوچکی از مشکل موثر باشد، اما مسئولان برای حل سریع مشکلات مدیریت بحران باید با الگو پذیری از کشورهایی نظیر چین، ژاپن و روسیه ضربتی و به موقع وارد عمل شوند؛ بنابراین با ایجاد مدیریت یکپارچه و دقیق در مدیریت بحران باید همه توان مسئولان درجهت پیش بینی و پیشگیری به کارگرفته شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با انتقاد از اینکه نمی توان به مدیریت دستگاه ها و نهادها در مقابله با وقوع بحران های احتمالی در کشور خوشبین بود، افزود: مسئولان تا چه زمانی برای حل مشکل مدیریت بحران در کلان شهرها به دنبال حرف و سخن هستند، باید هرچه سریعتر بحث مدیریت بحران به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر هیچ گونه پیش بینی لازم از میزان امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بحران زلزله در پایتخت صورت نگرفته است، تصریح کرد: پایتخت دیر یا زود دچار حادثه غیمترقبه شده و مسئولان باید درخصوص افزایش خسارت های مالی و جانی به مردم پاسخ دهند، بنابراین ایجاد یک مدیریت یکپارچه و واحد در مقابله با بحران ضروری است.

خجسته با بیان اینکه هیچ اتحادی میان دستگاه ها در بحث مدیریت بحران وجود ندارد، گفت: همچنین اینکه امکانات و تجهیزات فعلی نیز مناسب برای رفع این مشکل نیست، بنابراین در صورت وقوع زلزله در پایتخت در همان دقایق ابتدایی غریب به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر دچار مشکلات غیرقابل جبران می شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بودجه حوادث غیرمترقبه در اختیار نهادریاست جمهوری است، افزود: این بودجه باید دراختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد و مدیریت واحدی که بحران در کل کشور را مدیریت کند، متاسفانه در حال حاضر آمادگی ها برای مقابله با بحران ضعیف است.

مدیریت بحران در کشور، نه متولی دارد؛ نه قانون جامع؛ نه بودجه

اصغرسلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم درخصوص اظهارات رییس جمعیت هلال احمر مبنی براینکه امکانات هلال احمر و دستگاه های دیگر برای مدیریت بحران زلزله با قدرت ۷ ریشتر درتهران کافی نیست، گفت:  شهر تهران بر روی چندین گسل زلزله‌خیز قرار دارد وبا توجه به جمعیت زیاد تهران و ورود افراد از استان های دیگر برای کار وفعالیت به طورحتم وقوع زلزله می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.

نماینده مردم سمیرم درمجلس شورای اسلامی با  اشاره به اینکه توجه به مدیریت بحران درتهران باید دراولویت مسئولان مربوطه قرارگیرد، افزود:  کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور دراین خصوص کلیات لایحه جامع مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه را تصویب کرده و جزییات آن درحال بررسی است، البته برای حل مشکلات موجود درحوزه مدیریت بحران باید یک مدیریت واحد تشکیل شود؛ همچنین برای مدیریت بحران باید بودجه مستقل و مناسبی را درنظرگرفت.

اصغر سلیمی ۳۴۰۶۷۵۶/۶/۲۰۱۶ ۱:۰۵:۰۵ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606100430977849_Orig.jpghttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606100430977849_Thum.jpgاصغر سلیمی

اصغر سلیمی

وی با بیان اینکه مدیریت واحد باید دارای امکانات و تجهیزات کافی برای مدیریت حوادث باشد، تصریح کرد: البته باید از تجربیات و تکنولوژی های روز دنیا در کاهش خسارت های ناشی از وقوع بحران درکشور به ویژه پایتخت استفاده شود، زیرا در بسیاری از کشور ها مانند ژاپن وروسیه امکانات قابل قبولی درحوزه مدیریت بحران زلزله وجود دارد؛ بنابراین ایجاد یک مدیریت واحد مستقل برای مقابله با بحران درکشور ضروری است.

سلیمی با انتقاد از اینکه دستگاه های مرتبط دربحث مدیریت بحران از امکانات و اختیارعمل های قابل قبول دربحث مقابله با بحران برخوردار نیستند، گفت: امیدواریم که با همفکری و تعامل میان نمایندگان مجلس به ویژه اعضاء کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور و مسئولان وزارت کشور بحث مدیریت واحد در حوزه مقابله با بحران را برای همیشه حل کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه دستگاه هایی مانند هلال احمر باید بودجه برای مدیریت بحران را از سازمان برنامه و بودجه تامین کنند، افزود: متاسفانه در بودجه های سالانه تا کنون هیچ ردیف خاصی برای مقابله با بحران و مدیریت حوادث غیرمترقبه به سازمان هاو نهادهای ذی ربط  اختصاص نیافته است، اما با تشکیل یک مدیریت واحد بحران می توان بودجه خاصی را برای مقابله با بحران در نظرگرفت.

عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور با تاکید براینکه قانون جامع برای مدیریت بحران در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: درحال حاضر دستگاه ها  از آمادگی لازم برای مقابله با بحران برخوردارنیستند، زیرا در این حوزه متولی مشخص و مدیریت واحد وجود ندارد.

تاکید بر بسیج امکانات برای مدیریت بحران درپایتخت

عبدالرضا هاشم زایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم نیز درخصوص اظهارات رییس جمعیت هلال احمر مبنی براینکه امکانات هلال احمر و دستگاه‌های دیگر برای مدیریت بحران زلزله با قدرت ۷ ریشتر در تهران کافی نیست، گفت: امکانات لازم برای مدیریت بحران در پایتخت را باید به گونه‌ای فراهم کرد تا پس از وقوع بحران به ویژه زلزله بتوان اقدامات لازم را صورت داد، البته برای پیش بینی و پیشگیری در زلزله نمی‌توان اقدام خاصی را انجام داد.

نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با  اشاره به اینکه چندین گسل زلزله خیز پایتخت را تهدید می‌کند، افزود: متاسفانه برخی از این گسل‌ها فعال و نیمه فعال هستند که در صورت وقوع زلزله خسارت‌های جبران ناپذیری به وجود می آید، مشکل فعلی پایتخت مربوط به شورای عالی شهرسازی و نوع ساخت وسازها در تهران است.

عبدالرضا هاشم زایی ۳۴۰۶۷۵۵/۳۰/۲۰۱۶ ۵:۲۲:۴۴ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/05/201605109619499492_Orig.jpghttp://media.icana.ir/Image/2016/05/201605109619499492_Thum.jpg

عبدالرضا هاشم زایی

وی با بیان اینکه باید ایمنی در ساخت وسازهای پایتخت به طور کامل رعایت شود، تصریح کرد: تا زمانی که استانداردها و نکات ایمنی در بافت شهری تهران به ویژه بافت فرسوده رعایت نشود، هرچه امکانات بیشتری هم در نظرگرفته شود تاثیری در مدیریت بحران نخواهد گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه امکانات برای مدیریت بحران باید متمرکز شود، گفت: در حال حاضر برای مدیریت بحران بحث‌های بسیاری مطرح است مبنی بر ایجاد یک سازمان مستقل که باید این موضوع هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، البته قدرت کمیته بحران در کشور در کل کشور باید افزایش پیدا کند اما متاسفانه مدیریت بحران درحال حاضر قدرتمند نیست.

هاشم زایی با بیان اینکه استانداران در هر استانی باید از اختیار کامل برای بسیج امکانات برخوردار باشند، افزود: درحال حاضر امکانات مقابله با بحران در اختیار نهادها و دستگاه های بسیاری است که باید برای مدیریت بحران این امکانات متمرکز شود، البته بخشی ازامکانات باید به وجود آید و بخش دیگری از امکانات نیز باید متمرکز شود؛ به طوری که پس از وقوع زلزله یک نهاد و سازمان دراین خصوص وارد عمل شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار در هراستانی حرف آخر در خصوص مدیریت بحران را می زند، تصریح کرد: درحال حاضر درجلسات انتقاداتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه بودجه مدیریت بحران در اختیار ریاست جمهوری است که ضرورت دارد این بودجخ به یک مجموعه مستقل در بخش مدیریت بحران اختصاص داده شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه آمادگی لازم در دستگاه ها برای مقابله با بحران وجود ندارد، گفت: دلیل این مشکل پراکندگی امکانات و ضعف بسیج امکانات است./

پایان پیام

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi