جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ارابه مرگ همچنان در جاده‌های کشور می‌تازد

نمایندگان مجلس انتقاد کردند: ارابه مرگ همچنان در جاده‌های کشور می‌تازد سرویس اجتماعی نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از محقق نشدن کاهش ۱۰ درصد سالانه تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برنامه پنجم بر لزوم تامین زیرساخت‌ها در برنامه ششم و همکاری تمامی دستگاه‌ها برای کاهش سوانح رانندگی تاکید دارند. یکشنبه ۲۸ شهریور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 27534
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰

کرونا :

ارابه مرگ همچنان در جاده‌های کشور می‌تازد
نمایندگان مجلس انتقاد کردند:

ارابه مرگ همچنان در جاده‌های کشور می‌تازد

سرویس اجتماعی
نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از محقق نشدن کاهش ۱۰ درصد سالانه تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برنامه پنجم بر لزوم تامین زیرساخت‌ها در برنامه ششم و همکاری تمامی دستگاه‌ها برای کاهش سوانح رانندگی تاکید دارند.

یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶

ارابه مرگ همچنان در جاده‌های کشور می‌تازد

خبرگزاری خانه ملت – گروه اجتماعی – گل زری فرخنده بخش؛  روزی نیست در ایران شاهد مرگ هموطنان در جاده ها بر اثر تصادفات رانندگی نباشیم و افراد در جاده های کشور شبح مرگ را  بالای سر خود نبینند.

در این باره سرهنگ محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور  با یادآوری افزایش حجم سفرها در شهریور، از مرگ ۴۷۰ نفر در صحنه تصادفات جاده‌ای در ۲۴ روز نخست شهریور خبر داد.

هرچند در کشور سالانه حدود ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند اما همچنان کاهش تلفات رانندگی با درصد های ناچیز دو یا سه درصد همراه شده است.

در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴) ٢٢‌هزار و ۹۸۴ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۸/۱۰‌درصد از کل تلفات این مدت را در برمی‌گیرد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ایران دارای ۰۵ /۱ درصد جمعیت جهان است و ۱. ۴ درصد از کل خودروهای جهان را دارد؛ در حالیکه ۵ .۱ میلیارد خودرو در جهان وجود دارد، ۱۷ میلیون از این خودرو‌ها متعلق به ایران است و در مقابل تلفات جاده‌ای کشور ما ۴. ۱تا ۵. ۱ درصد از سهم جهانی را دارا است.

سازمان پزشکی قانونی با اشاره به مرگ روزانه ۴/۵۵ نفر در تصادفات شهریورماه ‌سال جاری، اعلام کرد که بررسی انجام گرفته در ۱۰‌سال اخیر نشان از ۲۲‌هزار کشته طی این مدت در حوادث رانندگی کشور دارد.

برآوردهای جدید نشان می دهد قربانیان حوادث جاده ای در استان سمنان بیشتر از قربانیان حوادث جاده ای خودکشی در کشوری مانند فرانسه است.

در حالی بر اساس آمارهای پلیس و سایر دستگاه های مسئول، هر ساله به طور میانگین ۲۰۰۰ نفر از هموطنان جان خود را در نقاط حادثه خیز کشور از دست می دهند طبق اظهارات نمایندگان هیچ گونه تلاشی از سوی دستگاه های مسئول برای شناسایی و رفع این نقاط حادثه خیز انجام نمی شود.

نمایندگان با انتقاد از محقق نشدن کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برنامه پنجم با تاکید بر توجه جدی به تامین زیرساخت ها در برنامه ششم توسعه مطرح کردند باید اعتبارات ویژه برای رفع نقاط حادثه خیز کشور در نظر گرفته شده و همچنین مسئولان نگاه جدی به بهبود کیفیت خودروها و ایمن سازی جاده ها برای کاهش سوانح رانندگی داشته باشند.

کرد: محقق نشدن کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در برنامه پنجم/ لزوم تامین زیرساخت ها در برنامه ششم توسعه

علی کرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از بی توجهی به کاهش تلفات سوانح رانندگی در برنامه پنجم توسعه انتقاد کرد و افزود: هر چند در طی چند سال اخیر با روند کاهشی حوادث رانندگی مواجه بوده ایم اما نتوانستیم به کاهش ۱۰ درصدی این موضوع که برنامه پنجم توسعه هم ذکر شده دست یابیم؛ به صورت جدی نیاز است دستگاه واحدی عوامل این بی توجهی را بررسی، پیگیری و اطلاع رسانی نماید.

علی کرد ۳۴۰۶۷۵۷/۴/۲۰۱۶ ۴:۵۷:۰۳ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607109575246428_Thum.jpg

علی کرد

 

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زیرساخت ها برای کاهش سوانح رانندگی در کشور فراهم نیست، بر لزوم توجه جدی به کاهش تلفات حوادث رانندگی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: کاهش تلفات مستلزم توجه جدی به فراهم نمودن زیرساخت ها و تخصیص اعتبارات ویژه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه اعتبارات تخصیص یافته به منظور کاهش سوانح رانندگی محدود و اندک است، تصریح کرد: متاسفانه با وجودی که سالانه تعداد زیادی از هموطنان را در سوانح رانندگی از دست می دهیم اما اعتبارات اختصاص یافته برای رفع سوانح رانندگی بسیار اندک و محدود است.

کرد با تشکر از زحمات و تلاش های شبانه روزی وزارت راه و شهرسازی و همچنین راهداران، گفت: دستگاه های ذی ربط در این باره به درستی به وظیفه خود عمل می کنند اما عمده علتی که باعث شده همچنان شاهد مرگ هموطنان در زلزله خاموش تصادفات جاده ای باشیم و این معضل همچنان مرتفع نشود بی توجهی به میزان اعتبارات اختصاص یافته به دستگاه های ذی ربط است.

وی یادآور شد: طبق شنیده ها استان های فارس، خراسان، تهران و اصفهان استان های پیشتاز در تصادفات منجر به فوت هستند اما نباید فراموش کرد که این استان ها با توجه به تراکم جمعیت و وسایل نقلیه در این زمینه پیشتاز هستند و استان هایی  محروم با جمعیت کمتر در کشور وجود دارد که روزانه شاهد مصدومیت و مرگ شهروندان آنها در جاده های مرگ هستیم و نیاز است که به آنها نیز در هنگام تخصیص بودجه  توجه بیشتری کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، بر لزوم شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز در جهت کاهش سوانح رانندگی تاکید کرد و افزود: باید اعتبارات ویژه برای رفع نقاط حادثه خیز کشور در نظر گرفته شده و در کنار این در هر ۵۰ کیلومتر یک راهدارخانه با تمامی امکانات مخصوصا در پیچ ها و نقاط حادثه خیز احداث شود.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم با انتقاد از نحوه برخورد پلیس راه با رانندگان، یادآور شد: پلیس راه باید از رفتار سخت گیرانه با رانندگان خودداری کند زیرا برخی مواقع دیده شده که رفتار خشن پلیس با رانندگان منجر به بروز سوانح رانندگی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه رفتار سختگیرانه پلیس راه با رانندگان و اعمال جرائم سنگین از سوی آنها توجیه پذیر نیست، افزود: وظیفه پلیس راه نظارت بر عملکرد رانندگان و به گونه ای راهنمای جاده ها است نه عاملی برای ایجاد استرس، دلهره و تهدید رانندگان.

کاهش ضریب چینی روستایی و شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

وی با بیان اینکه نرخ جرائم راهنمایی و رانندگی منطقی نیست، ادامه داد: افزایش نرخ جرائم رانندگی در کاهش تصادفات تاثیر چندانی ندارد.

کرد با انتقاد از هزینه های درمانی تحمیل شده به کشور بر اثر مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی، گفت: در حالی که اگر نقاط حادثه خیز شناسایی و رفع و همچنین زیرساخت های فراهم شود هزینه های کمتری بر کشور تحمیل می شود اما همچنان این نقاط حادثه خیز به درستی رفع نشده و به قوت خود باقی است و هر ساله تعداد زیادی از هموطنان را در این نقاط حادثه خیز از دست می دهیم بی آنکه برای رفع آن چاره ای بیندیشیم.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم با تاکید بر اینکه خودروها بر اساس کیفیت باید دسته بندی و سپس از آنها در داخل و یا خارج از شهر استفاده شود، گفت: زیرا برخی از خودروها کیفیت لازم را برای استفاده در جاده های برون شهری نداشته اما می توان از آنها در مسیرهای درون شهری استفاده کرد.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم نقش خودروهای فرسوده را در بروز سوانح رانندگی موثر دانست و افزود: در این راستا باید طرح، برنامه یا قانونی تدوین و تصویب شود که مدت زمان مشخصی را برای خروج خودروها بتوان در نظر گرفت و تسهیلات ویژه ای را هم به دارندگان آنها اختصاص داد زیرا برخی توان از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود را ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، احداث و ایجاد بزرگراه و آزاد راه را در کاهش تصادفات جاده ای موثر دانست و ادامه داد: نبود زیرساخت های راهی مناسب در برخی شهرها و روستاهای  کشور موجبات بروز سوانح رانندگی زیادی را رقم زده است.

 

گودرزی: بی توجهی به بند کاهش سالانه ۱۰ درصد تلفات رانندگی در برنامه پنجم/ کاهش سوانح رانندگی نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها

عباس گودرزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم  برای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی در برنامه ششم توسعه باید تامین شود، یادآور شد: باید به اهدافی که در برنامه پنجم توسعه نسبت به تحقق آن بی توجهی شد در برنامه ششم توسعه توجه ویژه شده و سازوکارهای لازم برای تحقق آنها فراهم شود.

عباس گودرزی ۳۴۰۶۷۵۶/۲۸/۲۰۱۶ ۱۲:۴۸:۵۹ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606105090860276_Thum.jpgعباس گودرزی

عباس گودرزی

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم مدیریت و کنترل عوامل و مولفه‌های  موثر در حوادث جاده ای تاکید کرد و گفت: یکی از این عوامل موثر توجه به استانداردهای لازم در خودروسازی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم از بی توجهی نسبت به نصب ایربگ و رعایت مسائل ایمنی در خودروهای تولید داخل انتقاد کرد و گفت: در حالی که امسال در پایان برنامه پنجم و شروع برنامه ششم توسعه قرار داریم ولی همچنان استفاده از ایربگ در بعضی از خودروهای تولید داخل به تعداد کافی طراحی نمی شود علاوه بر این ایربگ های فعلی هم نقص داشته و معیوب هستند در حالی که استفاده از ایربگ و رعایت مسائل ایمنی در اتومبیل میزان ضایعات نخاعی مرگ ومیر را کاهش می‌دهد.

گودرزی با انتقاد از اینکه قیمت خودروی تولید داخل تناسبی باکیفیت آن ندارد، افزود: چرا با وجودی که سالانه تعداد زیادی از هموطنان را در سوانح رانندگی از دست می‌دهیم مسئولان به دنبال رفع عوامل موثر در بروز این سوانح نیستند؟ چرا به بهبود کیفیت خودرو و نصب ایربگ بی توجهی می شود؟ مگر نصب ایربگ چقدر در قیمت خودرو اختلاف ایجاد می کند که نسبت به این امر توجهی نمی شود؟چرا زمانی که قیمت خودرو به صورت تصاعدی چندین برابر افزایش یافت تغییری در کیفیت آن ایجاد نشد؟

عضوکمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برنامه پنجم توسعه، گفت: متاسفانه قوانین بر زمین مانده زیادی در کشور وجود دارد که تاکنون رنگ اجرایی به خود ندیده و همچنان در اجرای آنها تعلل می شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم، فرهنگ سازی را عامل موثر در کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی دانست و ادامه داد: کاهش تلفات متاثر از کاهش تصادفات است و اگر به دنبال کاهش تلفات باشیم باید مولفه های موثر در بروز تصادفات را شناسایی، حذف و با برنامه ریزی موثر در جهت فرهنگ سازی مناسب برای کاهش سوانح رانندگی گام برداریم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در جهت کاهش تصادفات باید تربیت محور باشد، یادآور شد: این برنامه ریزی باید به نحوی باشد که  افراد خاطی به دور از چشم پلیس، ناظر و همچنین کنترل های نامحسوس  هیچ گونه تخلفی انجام ندهد؛ متاسفانه این موضوع در کشور مغفول مانده و فرهنگ سازی مناسبی در این راستا برای کاهش تصادفات انجام نشده و به خوبی نتوانستیم در تغییر نگاه و اصلاح نگرش افراد جامعه تاثیر گذار باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: البته اقداماتی در زمینه فرهنگ سازی در جهت کاهش سوانح رانندگی انجام شده اما آنچنان که در خور و شایسته این مساله باشد به آن پرداخته نشده از این رو از آنجایی که مساله وموضوع مهم مطرح شده در اینجا جان انسان ها است به صورت جدی لازم است صداوسیما، رسانه های جمعی، نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و حتی مساجد کشور در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی را داشته باشند.

گودرزی با بیان اینکه کاهش تلفات سوانح رانندگی محقق نمی شود جز با همکاری هماهنگ تمامی دستگاه ها، نهادها و مسئولان، تصریح کرد: تمامی دستگاه ها و مسئولان باید با همکاری مسئولانه در جهت کاهش سوانح رانندگی گام برداشته و نسبت به مدیریت این موضوع نهایت اهتمام خود را داشته باشند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم، با انتقاد از تردد خودروهای فرسوده در کشور نقش آنها را در بروز تصادفات رانندگی موثر خواند وگفت: هر چند در جهت خروج خودروهای فرسوده طرح ها و برنامه های زیادی از سوی متولیان امر تدوین و طراحی شده اما در نیمه راه به بوته فراموشی سپرده شده و به دلایل مختلف متوقف شده اند در حالی که این خودروها نقش موثری در آلودگی هوا و همچنین افزایش آمار تصادفات رانندگی ایفا می کند.

آقای خامنه‌ای بگویید دیگر روضه حضرت قاسم (ع) نخوانند
دنبال کنید

 وی با انتقاد از اینکه فرآیند ثابت و مشخصی برای خروج خودروهای فرسوده در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: نبود فرآیند ثابت و مشخص موجب سردرگمی صاحبان خودروهای فرسوده و بی رغبتی آنها را نسبت به از رده خارج کردن خودروهایشان فراهم نموده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش جرائم رانندگی تا حدودی می تواند در کاهش سوانح رانندگی موثر باشد، گفت: مهمتر از این موضوع توجه به فرهنگ سازی مناسب است؛ البته نباید فراموش کرد اگر قانون به نحوی باشد که امکان بخشودگی، گذشت و توصیه باشد گاهی اثر آن بیشتر از جریمه های رانندگی است زیرا چکشی برخورد کردن با رانندگان تاثیر عکس داشته و موجبات بروز سوانح رانندگی را افزایش می دهد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، از نحوه برخورد پلیس راه با رانندگان انتقاد کرد و افزود: وظیفه نیروی انتظامی این است که در محلی قرار بگیرد که در معرض دید رانندگان قرار بگیرد نه اینکه با مخفی شدن موجب ایجاد ترس و دلهره در شده زیرا هدف نهایی پلیس باید کاهش تخلفات رانندگی و تصادفات باشد نه مچ گیری رانندگان.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با تشکر از زحمات شبانه روزی پلیس راه وخدمات نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و کمک های شایان آنها در ایجاد نظم اما بسیار دیده شده که نوع رفتار پلیس با رانندگان موجبات بروز برخی تصادفات را فراهم نموده است از این رو به صورت جدی نیاز است پلیس در نوع برخورد با رانندگان تغییراتی صورت داده و به دنبال رفع نقاط ضعف خود باشند.

 

لطفی: استاندارد نبودن خودروها، جاده ها و سوء مدیریت سه ضلع وقوع حوادث رانندگی

 

حسن لطفی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از محقق نشدن کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی و همچنین عدم تامین زیرساخت ها در برنامه پنجم توسعه، گفت: بی شک اگر مسئولان نهایت اهتمام خود را در راستای فراهم نمودن زیرساخت ها به کار می بردند در حال حاضر شاهد آمار بالای تلفات رانندگی و به تبع آن هزینه های گزاف ناشی از آن نبودیم.

حسن لطفی ۳۴۰۶۷۵۶/۸/۲۰۱۶ ۵:۳۴:۵۱ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606103278336199_Thum.jpg

حسن لطفی

 

    نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، از بی توجهی نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای انتقاد کرد و یادآور شد: نقاط حادثه خیز همواره به عنوان یکی از عوامل تصادفات محسوب شده که نادیده گرفتن آنها موجب میشود تا آمار تصادفات و میزان خسارت‌های جانی و مالی در تصادفات افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز را در کاهش تلفات حوادث رانندگی موثر خواند و گفت: در حوزه انتخابیه اینجانب ۱۶ نقطه حادثه خیز وجود دارد که سالانه صدها نفر از هموطنان را به گام مرگ می فرستد و همچنان نسبت به رفع آنها بی توجهی می شود در حالی که با هزینه و امکانات حداقلی می توان آنها را رفع کرد.

وی بر لزوم تامین زیرساخت ها در برنامه ششم توسعه در جهت کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی تاکید کرد و گفت: از آنجایی که سوانح رانندگی هزینه های درمانی و اجتماعی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند از این رو به صورت جدی نیاز است که مسئولان ذی ربط نهایت اهتمام خود را به کاهش تلفات حوادث رانندگی در برنامه ششم توسعه داشته تا به اهدافی که در برنامه پنجم توسعه نسبت به تحقق آن بی توجهی شد دست یابیم.

لطفی با بیان اینکه عوامل زیادی مانند عوامل انسانی، نوع مقررات، کیفیت خودرو و جاده در تصادفات جاده ای نقش دارند، ادامه داد: برای کاهش تلفات سوانح رانندگی باید به بهبود کیفیت خودرو و جاده ها توجه اساسی کرد.

وی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، تصریح کرد: سالیانه تعداد زیادی خودروی بی کیفیت در کشور تولید می شود که به واسطه آنها تعداد زیادی از هموطنان جان خود را از دست می دهند که لزوم ورود جدی مجلس را می طلبد؛ البته تمامی دستگاه ها به ویژه سازمان استاندارد باید نهایت اهتمام خود را در راستای بهبود کیفیت خودروها و تامین زیرساخت ها به کار ببرند.

نماینده مردم رزن در مجلس دهم، سوءمدیریت مسئولان ذی ربط را در بی توجهی نسبت به کاهش ۱۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی در برنامه پنجم توسعه موثر دانست و یادآور شد: بی توجهی به کیفیت خودروهای تولیدی و ایمن سازی جاده‌ها باعث عدم کاهش ۱۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی در برنامه پنجم توسعه شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: توجه مسئولان ذی ربط به سیستم سنتی تولید خودرو حوادث رانندگی زیادی را در کشور رقم زده و به همین دلیل تاکنون شاهد افزایش کیفیت خودروها از سوی ایران خودرو نبودیم در کنار این موضوع شاهد هیچ گونه تلاشی از سوی مسئولان ذی ربط هم برای بهبود وضعیت جاده های کشور نبودیم یعنی عملا بی توجهی به این دو موضوع موجب عدم تحقق اهداف برنامه پنجم شده است.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای کاهش تلفات حوادث رانندگی به مدیریت صحیح بیشتر نیاز داریم تا تامین منابع، تصریح کرد: استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها دو ضلع وقوع تصادفات هستند که سوءمدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان موجب بی توجهی به کیفیت خودروها و جاده ها شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ جرائم رانندگی را در کاهش تلفات حوادث رانندگی بی تاثیر دانست و گفت: تمامی حقوق دانان و جرم شناسان معتقد هستند عوامل بازدارنده به هیچ وجه منجر به کاهش جرم نمی‌شود از این رو فرهنگ سازی، افزایش حمل و نقل عمومی و تامین زیرساخت ها مانند بهبود کیفیت خودرو و جاده ها در کاهش تصادفات جاده ای می تواند بسیار موثر باشد./

پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi