جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روزهای اسارت در اردوگاه‌های بعثی، به روایت نمایندگان آزاده مجلس/ انتقاد از نگاه تکلیفی به ایثارگران پس از ۲۶سال

در گفت‌وگو با خانه‌ملت مطرح شد؛ روزهای اسارت در اردوگاه‌های بعثی، به روایت نمایندگان آزاده مجلس/ انتقاد از نگاه تکلیفی به ایثارگران پس از ۲۶سال سرویس اجتماعی نمایندگان آزاده مجلس دهم ضمن بیان ماندگارترین خاطرات روزهای اسارت از نگاه تکلیفی مسئولان و مدیران به ایثارگران و عدم توجه به مشکلات آنان در لایحه برنامه ششم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 26617
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰

کرونا :

روزهای اسارت در اردوگاه‌های بعثی، به روایت نمایندگان آزاده مجلس/ انتقاد از نگاه تکلیفی به ایثارگران پس از ۲۶سال
در گفت‌وگو با خانه‌ملت مطرح شد؛

روزهای اسارت در اردوگاه‌های بعثی، به روایت نمایندگان آزاده مجلس/ انتقاد از نگاه تکلیفی به ایثارگران پس از ۲۶سال

سرویس اجتماعی
نمایندگان آزاده مجلس دهم ضمن بیان ماندگارترین خاطرات روزهای اسارت از نگاه تکلیفی مسئولان و مدیران به ایثارگران و عدم توجه به مشکلات آنان در لایحه برنامه ششم توسعه انتقاد کردند.

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۸

روزهای اسارت در اردوگاه‌های بعثی، به روایت نمایندگان آزاده مجلس/ انتقاد از نگاه تکلیفی به ایثارگران پس از 26سال

خبرگزاری خانه‌ملت- گروه اجتماعی؛ ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ روز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی پس از تحمل سالهاى اسارت در اردوگاههاى عراق، تاریخی را ماندگار کرده که شکیبایی و صبر ایثارگران را به عنوان الگوی استقامت برای نسل‌های بعدی به جا گذاشت.

آزادگان؛ روزهای سخت اسارت را با ایستادگی در برابر تمامی فشارهای جسمی و روحی سپری کردند و هراسی از این جهت به خود راه‌ ندادند.

به بهانه پاسداشت بازگشت آزادگان سرافراز ایرانی به گفت‌وگو با نمایندگان آزاده و ایثارگر مجلس دهم شورای اسلامی نشستیم تا ماندگارترین خاطره آنها را ثبت و مهم‌ترین خلاها و مشکلات آنان را مطرح کنیم.

نشست مشترک جلالی ،سراج ،رحیمی و محمدی برای پیگیری وضعیت فیش های حقوقی غیر متعارف ۷۱۷۱۰۰۰۶/۲۶/۲۰۱۶ ۸:۴۱:۲۰ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606102908625910_Thum.jpg
علیرضا رحیمی ۳۴۰۶۷۵۶/۱/۲۰۱۶ ۹:۲۴:۱۴ AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104595590196_Thum.jpg

علیرضا رحیمی

نشست مشترک جلالی ،سراج ،رحیمی و محمدی برای پیگیری وضعیت فیش های حقوقی غیر متعارف ۷۱۷۱۰۰۰۶/۲۶/۲۰۱۶ ۸:۴۱:۲۰ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606102908625910_Thum.jpg

 

رحیمی: حضور دانش‌آموزان در اردوگاه‌های عراقی و مصاحبه با اسرا

علیرضا رحیمی نماینده آزاده مردم تهران ماندگارترین خاطره سال‌های اسارت را وفاداری فرمانده‌هان بزرگ در آن سال‌ها به آرمان‌های انقلاب می‌داند: حضور دانش‌آموزان در اردوگاه‌های اسرای عراقی و مصاحبه اسرا با خبرنگاران بین الملل که به نمایندگی از ایران به خوبی درخشیدند را از ماندگارترین خاطرات آن دوران می‌داند.

وی افزود: روز مصاحبه با خبرنگار زن بی حجاب هندی که از من سوالی پرسید و در پاسخ به وی گفتم «ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است… ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است»، نیز از بهترین خاطره زمان اسارت است.

 

امیر خجسته ۳۴۰۶۷۵۴/۲۷/۲۰۱۶ ۳:۲۶:۵۷ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/04/201604105538112606_Thum.jpg

امیر خجسته

خجسته: ایستادگی اسرا در فضای کربلا‌گونه اسارت

امیر خجسته دیگر نماینده آزاده مجلس دهم در بیان خاطرات، حوادث تلخ و شیرینی که در تصمیم و نوع عملکرد افراد تأثیر می‌گذاشت، می‌گوید: حوادث در ایام اسارت و میزان تأثیر گذاری آن‌ها، بنا به شرایط و فضای حاکم، متفاوت است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: به یاد دارم بچه‌ها تا آخرین لحظات ایستادگی می‌کردند و در محاصره با دست خالی در برابر دشمن مقاومت می کردند، صحنه صحنه کربلا بود یکی از مجروحین به قدری عطش بر او غلبه کرده بود که خود را کنار نیزاری کشاند و زبانش را به رطوبت نی گذاشت و می‌مکید، در این لحظه به یاد اطفال حضرت حسین(ع)، .و یاران او افتادم که از عطش، شکم های مبارکشان را روی خاک خیمه می گذاشتند.

وی وقایعی که در روز چهل و پنج روزگی اسارت به بعد برایش پیش آمده را یادآور می‌شود و می‌گوید: توصیف روزهای اسارت با انجام برنامه های دینی مثل نماز جماعت، دعاهای توسل، کمیل، ندبه با همکاری و راهنمایی گروه فرهنگی خصوصا روحانیون اردوگاه، ایجاد محدودیت از سوی بعثی های متجاوز، که از کینه سر سخت به انقلاب و ارزش های انقلاب سرشار بودند، در برنامه های مذهبی، رفع نیازهای اولیه، کم کردن جیره غذایی، تلاش در جهت شکستن روحیه مقاومت آزادگان با ترویج فساد و بی بندو باری، توهین به حضرت امام و مسئولین نظام، توهین به شخصیت اسرا، ورود جاسوسان و ایجاد تفرقه بین بسیج و ارتش مهمترین اتفاقات آن روزهاست..

خجسته می‌گوید: در روزهای اسارت رفتار وحشیانه نیروهای بعثی با اسرا، اجساد غیرقابل شناسایی اسرا که حاضر با همکاری و همراهی با دژخیمان نبودند، ممانعت نظامیان عراقی از برگزاری نماز توسط اسراء، صحنه های مخوف بازجویی، برخورد با مترجم خائن ایرانی که در مرحله اول موجب برانگیختن حس نفرت از وطن فروشی وی و بعد از زمان تغییر دیدگاه نویسنده نسبت به وی، دلگرمی یافتن از حضور سید آزادگان ابوترابی، معنای ویژه نماز در دوران اسارت خاطرات تلخ و شیرینی را به جا گذاشتند.

 

احمد مازنی ۳۴۰۶۷۵۵/۳۱/۲۰۱۶ ۳:۴۶:۲۴ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/05/201605100332225756_Thum.jpg

احمد مازنی

مازنی: همراهی و ایستادگی با برادر شهید

احمد مازنی دیگر نماینده آزاده با یادآوری روزهای اسارت در زندان‌های سیاسی قبل از انقلاب، می‌گوید: دو برادر طلبه‌ام بعد از جنگ شهید شدند، زمانی که برادر شهید اولم، محمدمهدی در مشهد در حوزه درس می‌خوانیدم و در خانه‌ای مستاجر بودیم من پس از مدتی توسط ساواک دستگیر شدم، در این مدت معمولا روزهای که مرا از زندان بیرون می‌آوردند تا به دادگاه ببرند برادرم در مسیر یا سالن دادگستری می‌ایستاد تا مرا ببیند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به یاد می‌آورد: صاحب خانه‌ایشان را که به برادرش می‌گفت تا سرش را کج بگیرد که ساواکی‌ها دلشان به رحم بیاید و وی را آزاد کنند، از این رو برادرم تا حاج آقا(صاحب خانه) متوجه بود سرش را پایین می‌انداخت و هنگامی که مراقبش نبود، سرش را بالا می‌گرفت، بعد به من می‌گفت من سرم را پر افتخار بالا می‌گرفتم.

مازنی با یادآوری خاطره‌ای دیگر می‌گوید: زمانی که به مجلس دهم آمدیم با نمایندگانی آشنا شدیم که شاید اسمشان را شنیده بوذیم اما خاطره‌ای از آنها نداشتیم، اما پس از گفت‌وگوها و هم نشینی با آقای حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم، متوجه شدیم که با ایشان در دوران جوانی در زندان‌های ساواک در زندان وکیل آباد مشهد هم رزم بوده‌ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یاد و خاطره ایثارگران را نقاط مشترک و ارزش‌های می‌داند که جناحی نیست و مربوط به همه ملت است و می‌گوید: باید این ارزش‌ها را برای انسجام ملی حفظ کنیم.

 

حسن نوروزی ۳۴۰۶۷۵۸/۱۵/۲۰۱۶ ۲:۱۵:۰۷ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/08/201608100146621316_Thum.jpgحسن نوروزی

حسن نوروزی

نوروزی: ورود به میهن پس از ۱۰ سال اسارت و روبه‌رو شدن با خانواده

حسن نوروزی در توضیح ماندگارترین خاطره دوران اسارت به خبرنگار خانه‌ملت، می‌گوید: هنگام بازگشت به میهن موجی از استقبال شگفت‌انگیز مردمی در خاک ایران روز تاریخی را به جا گذاشت، در آن روز در پادگان اصفهان درخواست کردیم تا لباس روحانیت به ما دهند و افراد حاضر در آنجا برای ما به عنوان روحانیون آزاده لباس تهیه کردند.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در روز دیگر در فرودگاه مشهد نیز گروهی از سپاه جهت استقبال گروه موزیکی را مستقر کرده بودند که یکی از افراد این گروه یکی از برادرانم بود، اما از آنجایی که برادرم زمان اسارت تنها ۸ سال سن داشت، پس از گذشت این مدت طولانی وی را نشناختم، اما پس از تلاش‌ها و پیگیری بسیار اشان را شناختم و بسیار مشعوف شدم.

نوروزی می‌گوید: ده سال اسارت شبب شده بود تا چهره برادرنم و مادر و همسرم را از یاد ببرم البته آنها هم در ابتدا مرا به جا نیاوردند و زمانی که به منزل رفتم و هنگامی که وضو می‌گرفتم، خانومی مرا بوسید و بعد متوجه شدم که ایشان مادرم بودند و آن لحظه برای من بسیار خاطره انگیز است.

 

یحیی کمالی پور ۳۴۰۶۷۵۶/۲۸/۲۰۱۶ ۱۲:۲۹:۲۴ PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606103201192988_Thum.jpgیحیی کمالی پور

یحیی کمالی پور

 

کمالی پور: یک شب استفاده از فضای آزاد پس از ۶ سال اسارت

یحیی کمالی‌پور نیز دیگر نماینده آزاده مجلس دهم با اشاره به ماندگارترین خاطره خود از دوران اسارت در زندان‌های عراق، می گوید: همه روزهای اسارتم در طول ۷ سال همراه با خاطرات بسیاری است، اما یکی از مهم ترین و ماندگارترین خاطره‌ها این است که اردوگاه محل اسارتم شرایط مناسبی نداشت به طوری که سهم اسرا از آب برای وضو تنها یک لیوان بود و اسرا گاهی روزهای سختی را در نبود آب آشامیدنی به میزان کافی می گذراندند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اسرا درطول مدت اسارت کمتر به آزادی فکر می کردند، افزود: از آنجایی که اسرا اکثر روزها حتی از فضای باز برای هواخوری هم استفاده نمی کردند، دیدن ستاره های آسمان برای آنها به یک رویا تبدیل شده بود و ماموران بعثی در استفاده اسرا از فضای آزاد همکاری های لازم را نداشتند.

وی می گوید: فرمانده اردوگاه پس از مدتی صحبت از عیدی به اسرا را مطرح کرد، هرچند که اسرا وقتی صحبت ازعیدی می شد می دانستند که ماموران قصد آزار و اذیت اسرا تا حد مرگ را دارند،اما فرمانده اردوگاه گفت که عیدی به اسرا استفاده از فضای آزاد به مدت یکساعت در شب است؛ اسرا از این تصمیم ماموران خوشحال شدند و هنگام خروج از اردوگاه متوجه حضور تعداد بسیار زیادی خبرنگاران شدند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه دشمن از این فرصت یکساعت هم به دنبال استفاده تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، افزود: اسرا با دیدن این صحنه به آسایشگاه بازگشتند و حاضر به استفاده از فضای آزاد نشدند، از این رو فرماندهان اردوگاه از این تصمیم اسرا بسیار تعجب کردند.

کمالی پور با بیان اینکه فرمانده اردوگاه از اسرا تقاضای صحبت با یکی از خبرنگاران هندی تبار فارسی زبان را کرد، می گوید: شهید ابوترابی فرد که در این اردوگاه اسیر بود از بنده درخواست مصاحبه با این خبرنگار را کرد، بنده با خبرنگار صحبت کرده و مدت زمان اسارت و میزان استفاده از فضای آزاد را درطول مدت ۶ سال اسارت را مطرح کردم و طبق خواسته این خبرنگار تمام احساسم از استفاده از فضای آزاد پس از ۶ سال را با ۲ بیت شعر گفتم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۲  و در عملیات والفجر۱ اسیر شده است، تصریح می کند: طی مدت ۷ سال در اردوگاه های موصل، رمادی، تکریت و بین القفسین اسیر بودم.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه مجموعه ایثارگران بی ادعا ترین قشر جامعه هستند، می گوید:  متاسفانه ۷۰ تا ۸۰ درصد حداقل قانون ها در بحث حمایت ازایثارگران  به مرحله اجرا گذاشته نشده و انتظار می رود که برای حفظ ارزش های انقلاب به ایثارگران و رفع مشکلات آنها بیش از گذشته توجه شود.

 

فقدان مدیریت علمی ایثارگران و امتقاد از نگاه تکلیفی به آنان

در ادامه علیرضا رحیمی و حسن نوروزی به بیان مشکلات و خلاهای حوزه ایثارگران نیز پرداختند و گفتند:

علیرضا رحیمی در خصوص مهم‌ترین دغدغه ایثارگران می‌گوید: برای خدمات رسانی و اجرای قوانین تکلیفی به ایثارگران مدیریت علمی وجود ندارد، در واقع فقدان مدیریت علمی در اجرای قوانین ایثارگران به همراه خدمات رسی به ایثارگران مهم‌ترین مشکل است.

نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عدم وجود بینش انقلابی و بینش ایثارگری از دیگر خلا‌های موجود است، متاسفانه به ایثارگران نگاه تکلیفی است در حالیکه اگر نگاه انسانی و ملی به این قشر باشد حتی فراتر از موارد قانونی می‌توان ایثارگران را مدیریت کرد و رضایت جامعه ایثارگران را جلب کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با یادآوری نارضایتی بین جامعه ایثارگران، می‌گوید: نارضایتی ایثارگران نشات گرفته از خلا مدیریتی علمی در خدمات رسانی به ایثارگران و اجرای قوانین مرتبط با آنان است.

 

ضرورت توجه به جامعه ایثارگران در برنامه ششم توسعه

حسن نوروزی در بخش دیگر اظهاراتش با یادآوری برنامه پنجم توسعه و امکانات و تسهیلات جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و ایثارگران، می‌گوید: متاسفانه در لایحه برنامه ششم توسعه امکانات و تسهیلاتی در نظر گفته نشده بود از این رو تقاضا داریم تا نسبت به آن اقدامات لازم صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: اجرای آزمایشی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در تاریخ ۲/ ۱۰/ ۹۵ تمام می شود بنابراین از دولت تقاضا می‌شود نسبت به ارائه قانون دائمی اقدام کند./

پایان پیام

 

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi