پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۷۲۰۰ ماده سمی در قلیان وجود دارد / راه‌اندازی اولین مرکز d.i.c در گچساران / قلعه‌رئیسی تنها شهر بدون ورزشگاه / بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی بیمارستان بهره‌برداری می‌شود / ۲۷ کیلوگرم تریاک در جاده یاسوج – اصفهان /

؛ خبرهای کهگیلویه و بویراحمد / آیا قلیان ها گلدان می شوند؟  اعضای شورای سلامت کهگیلویه در جلسه شورای سلامت این شهرستان در حالی که تعدادی قلیان را بصورت نمادین گلدان کرده بودند از جمع آوری نشدن قلیان ها در مراکز عرضه قلیان به شدت انتقاد داشتند.  رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگلیویه در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 25877
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶

کرونا :

۷۲۰۰ ماده سمی در قلیان وجود دارد / راه‌اندازی اولین مرکز d.i.c در گچساران /  قلعه‌رئیسی تنها شهر بدون ورزشگاه / بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی بیمارستان بهره‌برداری می‌شود / ۲۷ کیلوگرم تریاک در جاده یاسوج – اصفهان  /

؛

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /

آیا قلیان ها گلدان می شوند؟

 اعضای شورای سلامت کهگیلویه در جلسه شورای سلامت این شهرستان در حالی که تعدادی قلیان را بصورت نمادین گلدان کرده بودند از جمع آوری نشدن قلیان ها در مراکز عرضه قلیان به شدت انتقاد داشتند.

۷۲۰۰ ماده سمی در قلیان وجود دارد / راه‌اندازی اولین مرکز d.i.c در گچساران / قلعه‌رئیسی تنها شهر بدون ورزشگاه / بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی بیمارستان بهره‌برداری می‌شود / ۲۷ کیلوگرم تریاک در جاده یاسوج – اصفهان / 4

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگلیویه در جلسه شورای سلامت با اشاره به خطرات مصرف قلیان گفت: هر بار مصرف قلیان معادل با مصرف دو تا سه بسته سیگار است.
سید غفار شفایی افزود: بیش از هفت هزارو ۲۰۰ ماده سمی در قلیان وجود داد.
وی عرضه قلیان در اماکن عمومی را خلاف قانون دانست و اظهارکرد: در این مراکز عرضه قلیان به افراد زیر ۱۸ سال باید ممنوع شود.
شفایی اظهارکرد: با هکاری نهادهای متولی این مراکز با دستور قضائی پلمپ و جمع آوری شوند.
وی بیان کرد: از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۲ هزارو ۴۸۰ قلیان از مراکز عرضه قلیان در سطح شهرستان جمع آوری شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۱ سفرخانه سنتی به دلیل عرضه قلیان پلمپ شدند گفت: بعد از مدتی این مراکز به صورت خود جوش فک پلمپ می کنند.
سیاوش زمان افزود: این مراکز هیچ گونه مجوزی ندارند و روز به روز نیز در حاشیه شهر در حال افزایش هستند.
وی اظهارکرد: ۴۰ مرکز عرضه قلیان در سطح شهر دهدشت وجود دارد که به مکانهای تفریح جوانان تبدیل شده اند.
زمان تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و حمایت قوه قضائه قلیان های موجود در سفره خانه های سنتی جمع آوری خواهند شد.
رئیس اتاق اصناف شهرستان کهگیلویه گفت: مراکز عرضه قلیان در سطح شهر هیچ گونه مجوزی ندارند.
عین اله اخوان افزود: بر اساس قانون پلمپ این مراکز نیاز به هیچ گونه مجوزی ندارد.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به تعداد زیاد مراکز عرضه قلیان در سطح شهرستان گفت: این معضل اجتماعی تهدیدی جدی برای جوانان است.
علی پوزش با تاکید بر همکاری همه نهادها در جمع آوری و پلمپ این مراکز افزود: وجود مراکز عرضه قلیان در سطح شهر برای خانواده ها و جامعه خطرآفرین است.
وی اظهارکرد: باید نهادهای متولی بدون هیچ گونه سهل انگاری نسبت به جمع آوری آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

۷۲۰۰ ماده سمی در قلیان وجود دارد / راه‌اندازی اولین مرکز d.i.c در گچساران / قلعه‌رئیسی تنها شهر بدون ورزشگاه / بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی بیمارستان بهره‌برداری می‌شود / ۲۷ کیلوگرم تریاک در جاده یاسوج – اصفهان / 5

۳۰ درصد افزایش نذورات‌مردمی بقعه بی‌بی‌حکیمه(س) / ساخت ۶۶ مسجد در سال ۹۴

رئیس اداره اوقاف گچساران از افزایش ۳۰ درصدی نذورات مردمی به بقعه‌متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه(س) خبر داد.

فرزین بهمنی گفت: نذورات مردمی به بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(س) شهرستان گچساران که خواهر امام‌رضا(ع) محسوب می‌شود ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

وی به فعالیت‌های عمرانی که در این بقعه متبرکه در حال انجام است اشاره و اظهارداشت: تکمیل کاشی‌کاری حرم‌مطهر حضرت بی بی حکیمه خاتون(ص) هم اکنون در دست اجرا است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گچساران گفت: بیش از هزار و ۳۵۰ مترمربع از صحن مطهر حرم کاشی‌کاری شده که اعتبارات هزینه شده در این ارتباط بیش از ۳۵۰ میلیون تومان و از محل نذورات آستان مطهر بوده است. ۵۰۰ متر کاشی بنا در دست اجراست که اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

وی با اشاره به حادثه تخریب مهمان‌سرای حرم متبرکه در زمستان گذشته، تصریح کرد: متاسفانه ساختمان مهمان‌سرا بر اثر ریزش کوه دچار آسیب جدی شده و اعتباری که ستاد بحران استان با پیگیری مکرر از وزارت‌کشور مطالبه کرده هنوز اخذ نشده که امیدواریم با توجه به فصل سفر زائران مذهبی به شهرستان‌گچساران این اعتبار جذب و صرف عمران مهمان‌سرای حرم شود.

رئیس اداره اوقاف گچساران گفت: سال‌گذشته بیش از ۶۶ مسجد در شهر دوگنبدان ساخته شده که ۳۸ مسجد با کمک نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت و با تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد تومان از طرف دفتر نمایندگی جذب شد و ۲۸ مسجد دیگربا همیاری اوقاف و خیرین مسجدساز  به بهره‌برداری رسید.

بهمنی افزود: ساخت بقعه متبرکه حضرت بی بی آمنه خاتون (س) مادر امامزاده جعفر (ع) با شیوه جدید معماری سنتی، با چهار عرق‌چین بزرگ و ۴ کاسه گنبد و سه سردرب رودی در منطقه امام زاده جعفر در دست احداث است. معمار این بقعه متبرکه از ۴ معمار سنتی بزرگ کشور است که با ظرافت خاصی ساخت این بنا را پیش می برد.

این مسوول، تعداد مساجد شهر دوگنبدان را ۱۱۳ مسجد عنوان که از این تعداد ۷۱ مسجد در روستا و ۴۲ مسجد و حسینیه در شهرستان گچساران است.

استفاده از تجربیات استان‌های موفق در بازیافت زباله در کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار استفاده شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد از تجربیات استان‌های موفق در پروژه‌های بازیافت زباله شد.

امروز اولین نمایشگاه مدیریت جامع شهری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور پژمان نیک‌اقبالی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و برخی دیگر از مسؤولان امور شهری برگزار شد.

در این آیین معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در غرفه مدیریت پسماند شهرداری اصفهان حاضر شد و آخرین دستاوردهای این شهر در حوزه بازیافت زباله را از نزدیک مشاهده کرد.

نیک‌اقبالی سپس اظهار کرد: باید برای بازیافت زباله‌ها در شهر یاسوج به سرعتت اقدام عملی انجام شود.

این مسؤول گفت: شهر یاسوج یکی از شهرهای با ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی و محصور در بین جنگل‌های انبوه است که باید برای حفظ طبیعت و محیط زیست برنامه‌هایی از جمله طرح بازیافت زباله را در دستور کار قرار دهیم.

وی، دفن زباله به روش‌های کنونی را آسیب‌زا برای منابع طبیعی و محیط زیست دانست و افزود: باید از تجربیات شهرهایی مانند اصفهان که تجربه خوب چندین ساله در این زمینه دارند استفاده شود.

معاون عمرانی استاندار از شهردار یاسوج و کارشناسان و دست‌اندرکاران مسؤول در امور پسماندها در شهرداری یاسوج خواست تا با حضور در شهرهایی مانند اصفهان از تجربیات ارزشمند برای اجرا این گونه طرح‌ها در شهرهایی مانند یاسوج استفاده کنند.

راه‌اندازی اولین مرکز d.i.c در گچساران

دبیر شورای مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی اولین مرکز d.i.c در شهرستان گچساران در هفته بهزیستی امسال خبرداد.

: سید ناصر رضایی  گفت: در سه ماهه نخست امسال، سازمان بهزیستی کشور، پروتکل کارها را در حوزه درمانی و ترک اعتیاد ، وسیع‌تر، عمیق‌تر و استثناءتر کرده است.

وی افزود: در مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد، دوره‌های درمانی به ۲۷ و ۲۸ روز با معاینات هفتگی پزشکی ارتقاء یافته است.

دبیر شورای مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه در تکمیل دوره درمان معتادان تحت نظارت کمپ‌ها ، تنها مرکز d.i.c  شهرستان گچساران ، به طور مستقل و تخصصی تا پایان هفته بهزیستی افتتاح خواهد شد.

رضایی افزود: این مرکز با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان و برای متادون درمانی و درمان با قرص و شربت احداث شده که پیش از این موقتی بوده اما با افتتاح این مرکز دائم، درمان روند طبیعی خود را طی خواهد کرد.

 ساخت مترو در یاسوج از هم اکنون برنامه ریزی شود

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بدلیل رشد فزاینده جمعیت یاسوج و زمان بر بودن ساخت مترو باید از هم اکنون در این زمینه برنامه ریزی کرد.

پژمان نیک اقبالی در آیین گشایش نخستین نمایشگاه مدیریت جامع شهری در یاسوج افزود: مدیریت جامع شهری کار پیچیده ای است و باید با بهره گیری از علم، فناوری و تکنولوژی روز دنیا به توسعه و تسهیل روزافزون آن در کهگیلویه و بویراحمد کمک شود.
وی با اشاره به حضور شرکت های مختلف در عرصه فناوری، تاسیسات، خدمات پسماند و ماشین آلات متنوع خدمات شهری در این نمایشگاه، بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تبادل نظر و تامین و توسعه تجهیزات خدمات شهری در ۱۷ شهر کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است.
نیک اقبالی نبود درآمدهای پایدار را یکی از مشکلات مهم شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد دانست و اظهار کرد: فعالیت شرکت های مختلف در این نمایشگاه و ارائه راهکارهای کسب درآمدهای پایدار می تواند در این عرصه راهگشا باشد.
شهردار یاسوج نیز در این آیین، گفت: نبود منابع درآمدی پایدار جزو مشکلات اساسی شهرداری های شهرهای کوچک کشور است و شهرداری یاسوج نیز با این مشکل مهم مواجه است.
محمدعلی جاوید افزود: این وضعیت شرابط نامناسبی را متوجه شهرداری های ۱۷ گانه کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرداری یاسوج کرده است.
وی خواستار حمایت هر چه بیشتر از شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد از محل منابع دولتی شد.

 ۲۷ کیلوگرم تریاک در جاده یاسوج – اصفهان کشف شد
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط ۲۷ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک از یک دستگاه خودروی کامیون در جاده ارتباطی یاسوج – اصفهان خبر داد.

سعید بالش زر روز دوشنبه افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد هنگام اجرای تور ایست و بازرسی در جاده ارتباطی یاسوج – اصفهان به یک دستگاه خودروی کامیون مظنون شده و آن را متوقف کردند.
وی بیان کرد: در بازرسی از این خودرو ۲۷ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک کشف و ضبط شد.
بالش زر اظهار کرد: راننده این خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد شد.
وی عنوان کرد: خودروی حامل این میزان ماده مخدر تریاک نیز توقیف شد و به پارکینگ انتقال یافت.

رهاسازی یک بهله عقاب به دامان طبیعت
یک بهله پرنده شکاری عقاب در شهرستان کهگیلویه پس از مداوا به دامان طبیعت بازگشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: یک بهله عقاب زخمی از نوع سارگپهرهاسازی یک بهله عقاب به دامان طبیعت توسط یکی از دوستداران محیط زیست مداوا و به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داده شد.

علیپور افزود: پس از مراقبت و بهبودی، این پرنده شکاری در طبیعت شهرستان کهگیلویه رها شد.

سارگپه، پرنده ای شکاری کوچک تر از عقاب با جثه ای متوسط و توپر و بال های پهن و دم کوتاه است.
شهرستان کهگیلویه در ۲۰۰کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

۴۲۵ خانوار چند معلولیتی در استان
۴۲۵خانوار چندمعلولیتی درکهگیلویه وبویراحمدزیرپوشش سازمان بهزیستی هستند
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: از این تعداد ۳۴۲ خانوار دو معلولی، ۴۲۵ خانوار چند معلولیتی در استان۶۷ خانوار سه معلولی و ۱۶ خانوار چهار معلولی است.

آیت افشار مهر افزود: میزان نرخ معلولیت درکهگیلویه وبویراحمد ۲٫۷ درصد می باشد که هفت دهم درصد از میانگین کشوری بیشتر است.
وی تعداد معلولان شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد را ۱۸هزار نفر اعلام کرد و گفت : هم اکنون معلولان مستمری بگیر این استان شش هزار نفر هستند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد تعداد مراکز توانبخشی در استان را ۲۷ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۹ مرکز شبانه روزی است .
افشار مهر گفت: هم اکنون هزار و ۶۰۶ معلول روانی، هزار و ۴۴۵ ناشنوا، هزار و ۶۵۹ معلول نابینا، چهار هزار و ۴۱۶ معلول ذهنی، شش هزار و ۴۷ معلول جسمی حرکتی و ۹۶۸ سالمند در این استان وجود دارد و پنج هزار نفر در نوبت زیر پوشش قرار گرفتن سازمان بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد هستند.

بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی بیمارستان امام سجاد یاسوج بهره‌برداری می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از بهره‎‌برداری از بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج در سفر هیئت دولت به استان خبر داد.
رضا چمن ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال‌های اخیر در بحث فوریت‌های پزشکی استان تحولات خوبی را شاهد بودیم اظهار داشت: ۳۶ دستگاه آمبولانس مجهز در بخش فوریت‌های پزشکی در سطح استان توزیع شد که یک اقدام بی‌سابقه بود.

وی افزود:علاوه بر این در بحث توسعه فوریت‌های پزشکی، ۶ پایگاه جدید اورژانس ۱۱۵ در سطح استان فعال شد.

چمن با اشاره به حضور ۱۰ متخصص و فوق تخصص قلب و عروق در استان بیان کرد: در حال حاضر ۱۹ تخت CCU فعال برای بیماری‌های قلبی و عروقی در سطح استان وجود دارد که تلاش می‌کنیم ظرف دو سال آینده تخت‌های ویژه مراقبت قلبی استان را به دو برابر افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به آغاز اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون جمعیت بالای ۳۰ سال استان از خردادماه امسال خبر داد و تصریح کرد: از زمان شروع اجرای طرح تاکنون حدود ۱۷ هزار نفر برای انجام غربالگری به مراکز درمانی و بهداشتی استان مراجعه کردند که از بین این افراد حدود ۴۸۰ بیمار مبتلا به فشارخون و ۹۰۰ بیمار مبتلا به دیابت شناساسی شد.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال ۹۵ همه جمعیت بالای ۳۰ سال استان مورد غربالگری دیابت و فشارخون قرار گیرند.

هزینه ماهانه ۲۰ میلیارد تومان در بخش درمان و بیمه‌ای تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در کهگیلویه و بویراحمد، بازدید کرد.

«عباس نورمحمدی»، مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به همراه «امیر سلیمانی»، مسئول روابط عمومی تأمین اجتماعی استان با حضور در دفتر این خبرگزاری، با تأکید بر اهمیت کار رسانه‌ها، با فعالیت‌های این خبرگزاری آشنا شدند.

نورمحمدی گفت: تأمین اجتماعی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به بیمه‌شدگان استان خدمات ارائه می‌کند که درمان غیر مستقیم ۶۰ درصد هزینه‌های ما را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۰۰ مرکز درمانی طرف قرارداد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش تأمین اجتماعی که پنج درصد از میانگین کشوری کم‌تر هستیم.

نورمحمدی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار و ۷۵ نفر مستمری بگیر در استان داریم و به ۵۰۰ نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ماهانه بطور میانگین ۲۰ میلیارد تومان در بخش درمان و بیمه‌ای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی استان هزینه می‌شود.

نورمحمدی با اشاره به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خبرگزاری ایسنا در رابطه با پرداخت به موقع حق بیمه  ادامه داد: تأمین اجتماعی آمادگی تعامل، کمک و همکاری با کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی را دارد که در صورت داشتن مشکل مالی کارفرمایان بصورت تقسیط بتوانند حق بیمه خود را پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تأمین اجتماعی در سطح این استان با ۷ شعبه دائم، ۷ شعبه اقماری، یک شعبه کارگزاری  و ۷ واحد درمانی به مردم استان خدمات ارائه می‌دهد.

هندبالیست کهگیلویه و بویراحمدی بهترین بازیکن دیدار اول ایران در قهرمانی آسیا
دنبال کنید

هم‌چنین دکتر «محمد سبحانی»، سرپرست جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار گفت: خبرگزاری ایسنا توانمند، امانتدار و صادق با حفظ کرامت انسانی در انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، ورزشی و سیاسی است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی استان با پشتوانه ۷۳پژوهشکده و ۲۰ موسسه از جمله مراکز رویان و دکل‌های حفاری آماده همکاری با دستگاه‌های مختلف استان به‌ویژه تأمین اجتماعی در زمینه پژوهشی و تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی و درمانی است.

سرپرست جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: هر جا بار بر دوش دستگاه‌های اجرایی استان است جهاد دانشگاهی می‌تواند در جهت رشد و توسعه استان کمک و همکاری کند.

بیماری قلب و عروق عامل اصلی مرگ و میر در شهرستان باشت

رئیس شبکه بهداشت و درمان باشت گفت: عوامل اصلی مرگ و میر در شهرستان باشت در وهله نخست بیماری قلب و عروق و سپس حوادث ترافیکی و سرطان‌ها است.

امروز جلسه شورای سلامت شهرستان باشت در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

کریم رضایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان باشت در این جلسه گفت: عوامل اصلی مرگ و میر در شهرستان شامل بیماری قلب و عروق و سپس حوادث ترافیکی و سرطان‌ها است.

رضایی افزود: تنها راه کاهش ابتلا و مرگ و میر، همکاری مردم در خصوص تغییر سبک تغذیه، سبک زندگی و سبک رانندگی است، همچنین بیماری‌های قلب و عروق باعث مرگ و میر ۷۵ درصد ایرانیان است.

وی اظهار کرد: شبکه بهداشت به عنوان رتبه اول دستگاه‌های اجرایی شهرستان در طرح تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی انتخاب شد.

بر اساس این گزارش،‌ در این جلسه موضوع تب مالت در منطقه پیچاب مطرح و مقرر شد هماهنگی همگانی از طریق دستگاه‌های اجرایی برای آموزش، پیگیری، غربالگری، درمان و مراقبت انجام گیرد.

همچنین موضوعات ایمنی پارک‌ها، ایمنی مدارس، جلوگیری از توزیع مرغ زنده و استفاده از لوازم شخصی در جلسه مطرح شد.

در پایان جلسه همگام با سراسر کشور پویش تبدیل قلیان به گلدان برگزار شد.

دانش‌‌آموزان بسیجی باید الگوی علمی باشند

رئیس آموزش و پرورش باشت گفت: دانش‌آموز بسیجی باید از نظر علمی الگوی دیگران باشد و در هر زمانی خود را به علم روز مجهز کند.

امروز مراسم افتتاحیه طرح ولایت دانش‌آموزی شهرستان باشت با حضور دانش‌آموزان و مسؤولان برگزار شد.

محمود نظری رئیس آموزش و پرورش باشت در این مراسم با اشاره به دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دوران دفاع مقدس برای ما سخت گذشت اما دستاوردهای بسیاری داشت، به پیشرفت‌هایی که خوشبین‌ترین افراد هم فکر نمی‌کردند توسط بسیجیان مخلص رسیدیم.

رئیس آموزش و پرورش باشت با اشاره به دوران شاهنشاهی گفت: کسانی بودند که با روحیه ایثارگری و پیروی از علما و روحانیون توانستند شبانه‌روزی تلاش کنند تا انقلاب به پیروزی برسد.

وی ادامه داد: شاید ابرقدرت‌ها هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که ملت بزرگ ایران با پیروی از روحانیت و بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بتواند انقلابی به این عظمت در مقابل حکومتی که هیچ کدام از کشور های همسایه جرأت اینکه در مقابل آن قرار گیرند، را تشکیل دهد.

نظری افزود: یک ملت با دست خالی تنها با ایمان و اعتقاد پیروز شد و این برای ابرقدرت ها قابل قبول نبود پس در سال ۵۹ جنگ را بر ما تحمیل کردند.

این مقام مسؤول بیان داشت: ملتی که تازه انقلاب کرده و نوپا بود، اما هشت سال جانانه از کشور دفاع کردند و دشمن نتوانست یک وجب از این خاک را اشغال کنند.

رئیس آموزش و پرورش باشت گفت: یکی از اصول بسیج اعتقاد به ولایت‌مداری است.

نظری افزود: یک بسیجی باید تمام زندگی او تلاش و کوشش باشد، همیشه در زمان نیاز با حضور حداکثری در میانه میدان باشد.

وی بیان داشت: دانش‌آموز بسیجی باید از نظر علمی الگوی دیگران باشد و در هر زمانی خود را به علم روز مجهز کند.

نظری خطاب به دانش‌آموزان بیان داشت: امروز در جامعه ما مشکلات ایجاد شده توسط فضای مجازی بیداد می‌کند که باید از این فضا در حد متعادل و معقول استفاده کنید.

تکمیل مجتمع ورزشی سرآبتاوه نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افتتاح و تکمیل مجتمع ورزشی سرآبتاوه گفت: تکمیل مجتمع ورزشی سرآبتاوه نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، احمد حکمتی‌اصل صبح امروز در بازدید از مجتمع ورزشی سرآبتاوه اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های خوبی در رشته‌های مختلف ورزشی است.

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این اداره‌کل به منظور افرایش فضای ورزشی در این استان اقدامات خوبی انجام داده است، همچنین سعی شده است تا در محروم‌ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد امکانات ورزشی برای جوانان ایجاد شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ورزشکاران کهگیلویه و بویراحمد توانسته‌اند در سطح بین‌المللی و ملی بدرخشند و مقام‌هایی را کسب کنند.

حکمتی‌اصل در بازدید از مجتمع ورزشی سرآبتاوه عنوان کرد: این مجتمع ورزشی نیازمند اعتبارات لازم است و این پروژه با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار تکمیل و افتتاح خواهد شد.

وی مساحت این پروژه را ۳۵ هزار متر‌مربع عنوان کرد و گفت: این مجتمع ورزشی با اعتبار هزینه شده ۸۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۲ تأسیس شده و دارای امکاناتی نظیر زمین فوتبال، رختکن و سرویس‌های بهداشتی است.

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات این پروژه ورزشی خاطرنشان کرد: نبود جاده دسترسی از مهم‌ترین موانع تکمیل این مجتمع است که برای تکمیل این مجتمع نیازمند حمایت مسؤولان هستیم.

رفع محرومیت چاروسا با ساخت سد و جاده مناسب امکان‌پذیر است

رئیس شورای اداری چاروسا گفت: رفع محرومیت چاروسا با ساخت سد و جاده مناسب امکان‌پذیر است.

حیات پرواز عصر امروز در نشست با معاون عمرانی استاندار و نماینده بنیاد برکت با بیان اینکه چاروسا دارای پتانسیل فراوانی است اظهار داشت: پتانسیل گردشگرپذیر بودن و جوانان با توانمندی بالا از مهمترین پتانسیل این منطقه است که می‌توان نسبت به استفاده از این توان استفاده کرد.

رئیس شورای اداری چاروسا تاکید کرد: سفر مسئولین به مناطق محروم باعث حل بسیاری از مشکلات می‌شود که امیدواریم سفر معاون عمرانی استاندار و نماینده بنیاد کشور سفر پر خیر و برکتی برای مردم چاروسا باشد.

وی به مشکلات چاروسا اشاره کرد و افزود: بیکاری و بن بست بودن منطقه از مهمترین مشکلات منطقه است که نیاز دارد که با ظرفیت‌ها و احداث کارخانه‌ها این مشکلات را کمتر کرد.

پرواز به مشکلات محورهای چاروسا اشاره و بیان کرد: متاسفانه یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که در چاروسا وجود دارد نبود راه مناسب که هر هفته مشکلات بزرگی را برای خانواده‌ها منطقه به وجود می‌آورد که یکی از این مسیرها جاده قلعه رئیسی به قلعه گل می‌باشد که از مسیر بسیار نامناسبی برخوردار است.

رئیس شورای اداری چاروسا در ادامه به ساخت سد در چاروسا اشاره و تصریح کرد: با احداث سد چاروسا که رودخانه های بسیاری پشت آن است می‌توان از ظرفیت کشاورزی برای اشتغال و تامین برق به درستی استفاده شود که امیدواریم در جهت ساخت سد بنیاد برکت همت والایی ببندد.

وی در پایان از استاندار استان جناب دکتر خادمی، معاون عمرانی استاندار و فرماندار کهگیلویه که توانست نسبت به معرفی منطقه چاروسا به عنوان محروم به بنیاد برکت تشکر کرد و امیدواریم این سفر دست آوردهای بزرگی در آینده داشته باشد.

قلعه‌رئیسی تنها شهر بدون ورزشگاه در استان است

رئیس شورای شهر قلعه‌رئیسی گفت: قلعه‌رئیسی تنها شهر بدون ورزشگاه در استان است.

شیروان کریمی امروز در نشست با معاون عمرانی استاندار و نماینده بنیاد برکت کشور با تقدیر از سفر به چاروسا عنوان کرد: امیدواریم با حضور بنیاد برکت و قدم گذاشتن در چاروسا در آینده شاهد پیشرفت و بیرون رفتن منطقه از محرومیت باشیم.

رئیس شورای شهر قلعه‌رئیسی تصریح کرد: منطقه چاروسا و شهر قلعه‌رئیسی با داشتن جمعیتی بیش از ۲۵ هزار نفر هنوز فاقد یک ورزشگاه و سالن ورزشی با امکانات اولیه است.

وی افزود: مردم و جوانان این شهر برای بازی کردن و ورزش کردن مجبور هستند به شهرهای اطراف که مسیر بسیار طولانی است بروند که بسیار نگران کننده است.

کریمی تصریح کرد: مسؤولان ورزش و جوانان چندین بار قول دادند و هیچ موقع روی قول خود نمادند ولی امیدواریم با حضور بنیاد برکت قدم بزرگی برای جوانان این شهر بردارند.

رئیس شورای شهر قلعه‌رئیسی با بیان اینکه جوانان قلعه‌رئیسی از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه ورزش در استان دارند یادآور شد: می توان این شهر را تنها شهری در استان دانست که فاقد ورزشگاه است که بسیار تاسف بار است این آمار که امیدواریم مسئولان ورزش و جوانان استان به امر ورزش چاروسا بیشتر بپردازند.

وی در پایان از نمایندگان بنیاد برکت خواست تا در آینده برای مردم شهر قلعه رئیسی سالن ورزشی و ورزشگاهی در شان جوانان این شهر احداث کنند.
امکانات موجود جوابگوی مهار هشت فقره آتش سوزی جنگل در یک روز نیست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات محدود جوابگوی مهار هشت فقره آتش سوزی تنها در یک روز نیست.

عزت الله بهشتی فر افزود: پراکندگی و سخت گذربودن عرصه های طبیعی استان در کنار کمبود امکانات و محدودیت های اعتباری کار حفاظت و صیانت از جنگل های انبوه این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی بیان کرد: با وجود درخواست های مکرر مبنی بر کمبود امکانات ، اعتبار و نیروی انسانی برای صیانت از عرصه های جنگلی استان تاکنون اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: قرق بانی که تنها در یک فقره آتش سوزی بیش از ۴۰ ساعت مداوم مشغول خاموش کردن زبانه های آتش در صخره ها و مناطق سخت گذر است حدود پنج ماه گذشته تاکنون حقوقی دریافت نکرده است.
در روز جمعه هفته گذشته هشت فقره آتش سوزی بیش از یکصد هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد را نابود کرد.
وی تعداد قرق بان های مستقر در عرصه های جنگلی و مرتعی استان را هم اکنون ۸۶ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نیروی قرق بان به هیچ وجه جوابگوی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با وجود سخت گذر و کوهستانی بودن نیست.
وی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر پنج تا هفت هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک قرق بان تعیین شده در حالی این میانگین در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از ۷۵هزار هکتار برای یک قرق بان است.
بهشتی فر با اشاره با وقوع هشت فقره اتش سوزی در روز جمعه گذشته در سطح عرصه های طبیعی استان ،گفت: اتش سوزی منطقه دالون (بهره عنا) در شهرستان باشت سخت ترین و در عین حال دارای بیشترین وسعت آتش سوزی بود.
وی با بیان اینکه اتش سوزی در منطقه دالون باشت پس از گذشت ۴۰ ساعت با همکاری نیروهای مردمی، هلال احمر و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد، گفت: بر اساس براورد اولیه حدود ۵۱ هکتار از جنگل های این منطقه در آتش سوخت.
۱۰۵هزار هکتار عرصه جنگل و مرتع در شهرستان باشت وجود دارد که از این میزان ۱۸ هزار هکتار مرتع است.
امسال ۱۳۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان باشت در آتش سوخته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۷۰ هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان طعمه آتش شده است.

 

خرید تضمینی گندم در کهگیلویه وبویراحمد به ۶۶ هزار تن رسید
مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان در سال زراعی جاری با رشد بیش از۶۰درصد نسبت به سال گذشته تاکنون به ۶۶ هزار تن رسیده است.

سید نعمت الله روزبه افزود: از این میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۵۶ هزار تن سیلویی و ۱۰ هزار تن نیز بذری است.
وی میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال زراعی گذشته در این استان را نیز ۵۴ هزار تن اعلام کرد.
روزبه ابراز داشت: حدود ۴۲هزار تن از این میزان گندم سیلویی و مابقی نیز گندم بذری اصلاح شده در ارقام و طبقات مختلف بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز خرید تضمینی گندم از کشاورزان در مناطق سردسیری استان پایان نیافته احتمال خرید بیش از میزان پیش بینی شده در سال زراعی جاری نیز وجود دارد.
میزان پیش بینی خرید گندم بذری و سیلویی از سوی جهاد کشاورزی استان قبل از شروع برداشت و خرید، ۷۰هزار تن بود که تاکنون خرید ۱۰ هزار تن گندم بذری آن محقق شده است.
روزبه از پرداخت بیش از ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان این استان در زمینه خرید گندم مازاد بر نیاز خود خبر داد.
وی میزان پرداختی برای خرید تضمینی گندم به کشاورزان این استان را تاکنون افزون بر ۶۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
روزبه اظهار کرد: بیش از ۱۶مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کار خرید گندم از کشاورزان را بر عهده دارد.
وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری قیمت پایه گندم همچون سال گذشته از طریق دولت تعیین شد و در تمامی نقاط کشور این محصول با یک نرخ خریداری می شود که این مهم تا حدود زیادی نگرانی کشاورزان را کاهش داده است.
وی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت قیمت هر کیلوگرم گندم ‘دوروم’ در سال زراعی جاری ۱۲۷۰۵ ریال و گندم معمولی نیز ۱۳۰۶۸ریال تعیین شده است.
روزبه با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت لازم برای خودکفایی در زمینه گندم تا حدود دو سال آینده را دارد، میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را حدود ۸۰ هزار تن ذکر کرد.
وی گفت: با ادامه این روند و تعامل بیش از پیش کشاورزان و جهاد کشاورزی امکان تحقق و تامین ۱۰۰درصد مواد غذایی در استان تحقق خواهد یافت.
سطح زیرکشت گندم دیم ، آبی و جو دیم و آبی در استان کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب ۸۲، ۲۴ هزار و ۲۰۰ و ۳۰ هزار هکتار است.

معرفی ۵۱۷ فقره انشعاب غیرمجاز آب به مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد

اژدهای زخمی اعتبارخوار گچساران کجاست؟
دنبال کنید

مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال جاری ۵۱۷ فقره انشعابات غیرمجاز آب به مراجع قضایی معرفی شد.

سید علی لدنی‌نژاد با اشاره به فرصت یک ماهه دستگاه قضایی به متخلفین انشعابات غیرمجاز در استان گفت: ۹ هزار و ۵۰۰ مورد انشعابات غیرمجاز در استان شناسایی شدند که بیشتر این انشعابات در شهر یاسوج و شهر مادوان است.

مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه ۲۸ هزار نفر در استان مشترک فاضلاب هستند، گفت: ۱۴۲ هزار مشترک آب در استان وجود دارد.

وی با اشاره به همکاری مناسب دستگاه قضایی در جمع‌آوری انشعابات غیر مجاز آب بیان کرد: در سال جاری ۵۱۷ فقره پرونده انشعاب غیرمجاز آب به دستگاه قضایی معرفی شده است.

لدنی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته ۴ هزار و ۴۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز با همکاری دستگاه قضایی جمع‌آوری شد، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰۰ فقره انشعاب غیر مجاز آب در استان کهگیلویه و بویراحمد جمع‌آوری شده است.
تدارک بسترهای لازم برای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد از تدارک بسترهای لازم برای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در این استان خبر داد.

زینب قربانی اظهار کرد: برنامه‌های زیادی برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره کتابخوانی رضوی در کهگیلویه و بویراحمد تدارک دیده‌ایم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما تبلیغات وسیع برای این کار بوده و همچنین خواهان مشارکت هر چه بیشتر سایر دستگاه‌ها برای برگزاری این جشنواره هستیم.

این مسؤول تشکیل جلسات اداری شورای کتابخانه‌های استان، دیدار با مسؤولان ارشد استانی از جمله استاندار و برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های شهرستان‌های مختلف استان را با محوریت این جشنواره از سایر برنامه‌های تدارک دیده شده برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره رضوی عنوان کرد.

قربانی گفت: مهلت ثبت‌نام در این جشنواره به صورت اینترنتی تا روز ۳۰ تیر خواهد بود.

۴ پروژه در بهزیستی گچساران افتتاح شد

فرماندار گچساران از بهره‌برداری چهار پروژه به مناسبت هفته بهزیستی در این شهرستان خبر داد.

عبدالرحیم رحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به قرار گرفتن در هفته بهزیستی اظهار کرد: بهزیستی یک سازمان خدوم و مهم در امر خدمت‌رسانی به جامعه معلولان بوده که همواره خدمات خوبی از این نهاد حمایتی به افراد جامعه هدف ارائه شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از چهار پروژه در اداره بهزیستی گچساران گفت: به مناسبت هفته بهزیستی ۴ پروژه در این اداره در بخش‌های دولتی و غیردولتی افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار گچساران با بیان اینکه بیش از یک‌میلیارد ریال هزینه اجرای این پروژه‌ا شده است، عنوان کرد: مرکز بیماران اوتیسم، مهمان‌سرا، طرح خوداشتغالی و یک واحد مسکونی چهار طرح افتتاح شده به مناسبت هفته بهزیستی در گچساران است.

رحیمی با اشاره به افتتاح مرکز بیماران اوتیسم در گچساران گفت: این مرکز تخصصی با ظرفیت پذیرش و درمان بیش از ۵۰نفر بصورت خصوصی با نظارت بهزیستی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: اداره بهزیستی گچساران بر اساس قانون مصوب شده برای درمان هر کودک مبتلا به اوتیسم مبلغی معادل سه میلیون ۶۰۰ هزار ریال یارانه نقدی پرداخت می‌کند.
چالش ها و ظرفیت های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد
اگرچه سرزمین کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوایی مفرح و متنوع،چشمه سارها، آبشارها، طبیعت سرسبز،کوهپایه های رویایی در فصول مختلف مقصد گردشگران پرشماری است اما کمبود زیرساخت های گردشگری این استان نیازمند توجه مسئولان برای رونق این صنعت پردرآمد است.

این استان از معدود نقاط ایران است که مناطق طبیعی گردشگری، بناهای تاریخی و جاذبه های مردم شناسی را در خود جمع کرده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد هر ساله در فصل تابستان پذیرای هزاران مسافر گرمادیده شهر های جنوبی است که از آفتاب سوزان، بادهای گرم و شرجی های طاقت فرسا به ستوه آمده اند.
تعطیلات عید فطر امسال پارک ساحلی یاسوج در کنار نسیم روح نواز رودخانه بشار،آبشار زیبای یاسوج، پارک جنگلی یاسوج، ،تفرجگاه تنگ مهریان،تنگ گنجه ای، چشمه میشی و کوه گل سی سخت، روستای زیبای کاکان و منطقه پادنا میزبان افزون بر یک میلیون مسافر و گردشگر بود که کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده بودند.
مناطق گرمسیری این استان با جاذبه هایی چون سواحل سد کوثر، چشمه بلقیس، بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س)، سواحل رود رونه و پل تاریخی بریم در فصل های پاییز، زمستان و تا نیمه های فصل بهار مامن هزاران گردشگر ایرانی و خارجی است.
لذت گرفتن عکس یادگاری با پوشش لباس محلی زنانه و مردانه، چشیدن غذاهای محلی چون آش ماست، آش کارده و نان های محلی با بردن صنایع دستی تولیدی هنرمندان این دیار از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد کهگیلویه و بویراحمد است که حلاوت این سفرها را شاید تا سال ها در کام مسافران ماندگار کند.
اما کمبود زیرساخت هایی مانند محل اسکان مناسب، سرویس های بهداشتی و آبخوری از گلایه های مسافران این دیار است.
**ظرفیت های جذب گردشگر خارجی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: سالیانه پنج هزار زائر خارجی از کشورهای کویت، عربستان، افغانستان، عراق و کشورهای اروپایی به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان مشرف می شوند.
فرزین بهمنی آزاد افزود: زائران حرم بی بی حکیمه (س) هر سال میزان بیش از یک میلیون نفر زائر است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران بیان کرد: بیشترین تعداد زایران حرم بی بی حکیمه (س) در سال جاری از استان های خوزستان، بوشهر و فارس بوده است.

**گردشگری بهاره
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: میزان اسکان گردشگران و مسافران نوروزی امسال در این استان از (۲۵ اسفند ۹۴ تا ۱۴ فروردین ۹۵)یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۶۹ نفر بود.
محمود باقری تصریح کرد: ۲۹۵ هزار و ۲۶۰ نفر از این تعداد در این مدت از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی استان دیدن کردند.
باقری یاداور شد: منطقه تفریحی و طبیعی شلال دان باشت، حرم مطهر بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران و مناظر طبیعی سرفاریاب چرام به ترتیب با حدود ۴۰، ۳۰ و ۲۵ هزار نفر، اقامتگاه بیشترین تعداد مسافران در تعطیلات نوروزی امسال بودند.

**گردشگری تابستانه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: یک میلیون و ۱۴هزار و ۵۰۰نفر در تعطیلات سه روز عید فطر امسال از جاذبه ها و مناظر طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن کردند.
محمود باقری افزود: بیش از ۴۳۲ هزار و ۱۸۰ نفر نیز در هتل ها، مهمانسراها ، کمپینگ ها و مدارس استان در این مدت اسکان یافتند.
وی بیان کرد: جاذبه های توریستی و تاریخی شهرهای یاسوج، سی سخت و چرام به ترتیب بیشترین میزان گردشگر را ظرف سه روز تعطیلات عید فطر امسال داشتند.

**کمبود زیرساخت ها
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای افزایش زیرساخت های رفاهی حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان نیاز است.
فرزین بهمنی آزاد افزود: اجرای سه پل اسکان زائران،ساخت زائرسرا ، مجتمع رفاهی خدماتی و پارکینگ توقف خودرو از ابتدایی ترین نیازها برای افزایش خدمات رسانی در این مکان مقدس است.
وی اظهار کرد: طرح مطالعاتی ساخت سه پل اسکان به مساحت پنج هزار متر مربع در حرم بی بی حکیمه (س) انجام شده و برای انجام عملیات اجرایی آن حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح توسعه حرم بی بی حکیمه (س) ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تقویت زیرساخت های رفاهی این بارگاه نورانی هزینه شده است.
بهمنی آزاد احداث سه پل اسکان به مساحت دو هزار و ۴۰۰ متر مربع، ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی، کاشی کاری شبستان ها از مهمترین طرح های اجرا شده در حرم بی بی حکیمه (س) است.
وی ساخت رواق ها و احداث گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر که نیمی از آن در داخل کوه واقع شده را از دیگر بخش های مهم اجرا شده طرح جامع حرم بی بی حکیمه (س) ذکر کرد.
بهمنی آزاد به مشکلات راه ارتباطی این حرم اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به این بقعه متبرکه که سالانه میزبان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر است نیازمند همت مضاعف و همکاری دستگاه های اجرایی متولی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: این زیارتگاه در سال ۱۳۶۶ زیر پوشش اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی آن آغاز شد.
بهمنی آزاد افزود: عملیات طرح جامع احداث بقعه متبرکه بی بی حکیمه (ع) سال ۱۳۷۱ درفضایی به مساحت ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا شروع شد.
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت:زیرساخت های گردشگری این استان پاسخگوی استقبال مسافران نیست.
محمود باقری افزود: امکانات موجود پاسخگوی ۲۰در صد از نیاز بازدیدکنندگان از جاذبه های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح کرد: تنوع زیرساخت های اسکان از هتل های پنج ستاره تا سوئیت های ارزان قیمت نخستین نیاز توسعه گردشگری در این استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد:افزایش زیرساخت های فضاهای تفریحی و فرهنگی نظیر مجموعه های رفاهی تفریحی، سینما و موزه برای پذیرایی بهتر از گردشگران نیازی های ضروری است.
باقری گفت:افزایش اعتبارات از صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از راهکارهای تقویت زیرساخت های گردشگری در این استان است.
باقری با یادآوری این که در سال گذشته تنها ۱۲ میلیارد ریال برای تکمیل ۳۵ پروژه گردشگری در حال اجرای کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت، افزود: برای هر یک از طرح ها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است که این اعتبارها جوابگوی تکمیل این طرحها نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۱۴ منطقه نمونه گردشگری، ۱۱ روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی و چهارکمپینگ اقامتی در این استان وجود دارد.
باقری گفت: ۱۱فضای اقامتی و پذیرایی با ۲۰۷ اتاق و ۶۹۸ تخت در کهگیلویه و بویراحمد خدمات رسانی می کند.
وی تصریح کرد:کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از ۳۰۰تفرجگاه طبیعی، حدود دو هزارو ۶۰۰ اثر تاریخی، بیش از ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران است.
وی با بیان اینکه مکانهای تفریحی تنگ گنجه ای،تنگ مهریان،تنگ تامرادی،چمشه میشی،کوه گل،روستای کریک،آبشار یاسوج ،پارک ساحلی و قسمتی از مناطق سردسیری شهرستان چرام در تعطیلات عید فطر مملو از مسافران و گردشگران شد افزود: مساجد، حسینیه ها، سالن های ورزشی و پارک ها برای جبران کمبود زیرساخت ها بکار گرفته شد.
** تلاش برای جذب گردشگر و افزایش زیرساخت ها در دولت یازدهم
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۱۰ دفتر خدمات مسافرتی این استان در دولت یازدهم راه اندازی شد.
باقری افزود: این مراکز در شهرستان های گچساران، بویراحمد، باشت،چرام و کهگلویه راه اندازی شده است.
وی اظهار کرد: با هدف معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری، گردش پول، و اجرای تورهای مسافرتی سیاحتی و زیارتی این دفاتر با مشارکت بخش خصوصی بهره برداری شده است.
وی بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی در صورت دریافت مجوز می توانند در زمینه خدمات سفرهای هوایی نیز فعالیت کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به این که توسعه گردشگری بهترین راهکار برای ایجاد فرصت های شغلی است افزود: واگذاری کمپینگ های گردشگری به بخش خصوصی از راهبردهای دولت برای توسعه گردشگری در این خطه است.
باقری تعداد اردوگاه های گردشگری واگذار شده به بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید را ۱۶ مورد ذکر کرد.
وی از برخورد با برگزار کنندگان تورهای مسافرتی غیرمجاز در این استان خبر داد و ابراز کرد: سال گذشته یک دفتر خدمات مسافرتی انجام تورهای غیرمجاز به دلیل فعالیت غیرقانونی پلمپ شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: آیین ها و زندگی عشایری با جاذبه های مهم فرهنگی و طبیعی، این استان را مستعد ایجاد دهکده گردشگری عشایری و روستایی کرده است.
سید موسی خادمی روز چهارشنبه افزود: ایجاد دهکده عشایری در این استان که دارای ۱۰ درصد جمعت عشایری کشوراست زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی را فراهم می کند.
وی اظهارکرد: صنعت گردشگری یک پدیده چند وجهی و دارای ماهیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.
خادمی ادامه داد: به علت تنوع موضوعی این صنعت نیازمند مدیریت خاص است.
وی گفت: وجود جاذبه های خاص گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد از جمله گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی ضرورت تامین زیرساخت ها در استان را دوچندان کرده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزود: به علت کمبود اعتبار، بافت بزرگ تاریخی شهر دهدشت نه تنها صرفه اقتصادی برای استان نداشته بلکه به مانعی برای توسعه این شهر تبدیل شده است.
خادمی یادآور شد: برای ساماندهی بافت تاریخی شهر دهدشت بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
۲۵هکتار از اراضی ملی گچساران رفع تصرف شد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران از رفع تصرف ۲۵ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از دست افراد سود جو خبر داد.

فرهام جلیلی افزود: هشت نفر متصرف به منظور توسعه زمین های کشاورزی خود اقدام به شخم زدن ۲۵ هکتار از اراضی ملی این شهرستان کرده بودند.
وی بیان کرد: این میزان اراضی منابع طبیعی در حاشیه شهر دوگنبدان و روستاهای شهرستان گچساران قرار دارد .
جلیلی اظهار کرد: متخلفان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی این شهرستان معرفی شدند.
وی گفت: ۱۰هکتار از اراضی ملی این شهرستان در سال گذشته رفع تصرف شد.
۱۶۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان در دولت یازدهم از تصرف ۵۰ نفز زمین خوار خارج شده است.
جلیلی عنوان کرد: افرادی که قصد خرید زمین به ویژه اراضی بدون سند رسمی را در گچساران دارند باید قبل از خرید به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان مراجعه کننده و از ملی نبودن اراضی مطمئن شوند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi