جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهدی کلهر: مبادا آیندگان بگویند از زیاد خوردن به بدمستی افتادند / دیده‌بان‌های فرهنگی ما خوابند یا بی‌انگیزه؟!

مهدی کلهر، کارشناس رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لزوم تبیین مفهوم «ولنگاری فرهنگی» گفت: هر موجودی که در جهان مادی وجود دارد، با اطراف خود در حال کنش‌گری یا کنش‌پذیری یا واکنش بوده و خارج از این سه حالت نداریم. وی ادامه داد: یعنی فرد فعال و فاعل یا منفعل یا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24902
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

کرونا :

مهدی کلهر: مبادا آیندگان بگویند از زیاد خوردن به بدمستی افتادند / دیده‌بان‌های فرهنگی ما خوابند یا بی‌انگیزه؟!

مهدی کلهر، کارشناس رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لزوم تبیین مفهوم «ولنگاری فرهنگی» گفت: هر موجودی که در جهان مادی وجود دارد، با اطراف خود در حال کنش‌گری یا کنش‌پذیری یا واکنش بوده و خارج از این سه حالت نداریم.

وی ادامه داد: یعنی فرد فعال و فاعل یا منفعل یا مفعول است، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و همه جهان مادی همین‌طور‌ هستند و خیلی از تمدن‌شناسان معتقدند تمدن‌ها مثل انسان ها تولد، میان سالی، پیری و حتی مرگ دارند.

کلهر یادآور شد: یکی از این شخصیت‌ها شهید مدرس است که در کتاب زرد خود می‌گوید ما الان در دوره پاییز تمدن خود هستیم و فصل پاییز که زرد است، باید بگذرد و زمستان هم بگذرد تا به بهار برسیم. در یکی از آخرین مجالس زندگی‌شان هم اشاره می‌کنند که تنها راه نجات ما اسلام است.

 

ولنگاری فرهنگی یعنی ملت مشاعر خود را از دست داده است

 

مشاور رسانه‌ای دولت دهم اظهار داشت: ما باید ببینیم وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گویند ولنگاری فرهنگی این در کجا اتفاق افتاده است، در کنش‌گری و واکنش‌گری چنین اتفاقی نمی‌افتد. این لحظه‌ای است که شما کنش‌پذیر می‌شوید، در کنش پذیری ولنگاری است.

وی با بیان اینکه شرایط ایران در سال ۵۸ انفعالی نبوده است، گفت: در آن زمان سفیرانی برای صدور انقلاب به هند، اندونزی، مالزی و غیره می رفتند، وقتی طلبه‌ای از آرژانتین به ایران می‌آید و می‌رود که کشورش را تحت تاثیر قرار دهد به دلیل آن است که ما در آن دوره فعالتر بوده ایم و اطراف خود را تحت تأثیر قرار می‌دادیم.

این کارشناس رسانه افزود: خداوند «فعال ما یشاء» است، منفعل نیست که «خلیفه الله» او در موضع انفعالی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بیمار ضربه مغزی بخوابد، به اغما می‌رود و مرگ به سراغش می‌آید. در این حالت وظیفه اطرافیان این است که نگذارند که او بخوابد و به کما برود. وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما گرفتار ولنگاری فرهنگی هستیم، یعنی ثانیه های قبل از خواب که لحظه خطیری است.

کاپیتان متعصب پرسپولیس درگذشت
دنبال کنید

کلهر تصریح کرد: بیهوشی و غفلت یعنی زمانی که یک قوم مشاعر خود را از دست می‌دهد و اگر این اتفاق افتاد، دیگر نمی‌شود کاری کرد. به قول  مدعی سعدی(حکیم نظامی) «خفته را خفته کی کند بیدار» که درست هم می‌گوید. اگر کسانی خوابند باید بیداران  آنها را بیدار کنند و اگر بیدار نشوند، بعد از آن دیگر فاجعه است.

 

استقلال فرهنگی مساوی با انفعال است

 

این کارشناس رسانه تصریح کرد: ولنگاری فرهنگی زمان بسیار خطیری در فرهنگ است، معلوم می‌شود در سال‌های پس از انقلاب زمان‌های فعالیت خداوندی را از دست دادیم و به آن نقطه مرگ فرهنگی رسیدیم. یک حرکت دیگر رخ دهد دیگر نمی شود کاری کرد.

وی عنوان کرد: ما به عنوان اهل فرهنگ کوتاهی‌هایی داشتیم که به اینجا رسیدیم، برای نمونه عنوان استقلال فرهنگی عنوان انفعالی است. باید می‌گفتیم فرهنگ استقلالی. استقلال فرهنگی یعنی ما پذیرفتیم دشمن به ما حمله فرهنگی کند و برویم در خانه بنشینیم و بگوییم از این جلوتر نیا که این مصداق انفعال است.

کلهر ادامه داد: برخی معتقدند بعد از حمله مغول ما گرفتار یک فرهنگ انفعالی شدیم اما به عقیده من خیلی قبل تر از آن دچار آن شده بودیم. اگر ما دچار رخوت و کنش‌پذیری و بیکاری و بی‌عاری و تن‌پروری نشده بودیم مغول چگونه می‌توانست با ما آنگونه رفتار کند؟ اگر پادتن فرهنگی و گلبول‌های سفید  تمدنی ما کار می‌کرد چرا باید در مقابل قومی که هزار سال از بشریت عقب بود بر ما مسلط شود؟ حتما ضعف‌هایی داشتیم.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور با اشاره به اینکه کنش‌پذیری به معنای غفلت است، گفت: خواب و مرگ برادر یکدیگرند، بیشتر تمدن‌های بزرگ می‌میرند. تمدن فرعون مگر کوچک بود؟ تمدن ساسانی مگر کوچک بود؟ تمدن شاه که فکر می کردند ژاندارم سه قاره است. روسیه تزاری ده روزه  از هم پاشید، جایی که یازده ساعت و نیم بین دو نصف النهار است یعنی اگر نیم ساعت دیگر به آن اضافه کنیم خورشید در آن غروب نخواهد کرد اما سقوط کرد.

چرخه سوخت هسته‌ای ۱۰۰ درصد ایرانی شده است/ تهیه سند پرتودهی
دنبال کنید

وی اظهار داشت: قبل از این که شما فرهنگ مقاومت را توسعه داده باشید نمی‌توانید اقتصاد مقاومتی داشته باشید، فرهنگ مقدم بر اقتصاد است. فرهنگ با تانک و بمب پیش نمی‌رود، اگر اینها استقلال به وجود می آورد که اتحاد جماهیرشوروی نباید با یک هواپیمای یک موتوره که درمیدان سرخ مسکو به زمین نشست  از هم می‌پاشید. تعداد تانک ها و هواپیماهای بمب افکن آدم را گول می زند، اما آنچه درمقابل نفوذ مقاومت می‌کند باور استقلال است.

 

مبادا آیندگان بگویند از زیاد خوردن به بدمستی افتادند

 

این کارشناس رسانه گفت: ولنگاری فرهنگی یعنی دیده بان های فرهنگی ما در خود پاسگاه خوابند یا بی انگیزه اند. ولنگاری فرهنگی یعنی تمام مسائل فرهنگ پریشان شده و ارتباطات سیستمی آن از هم گسیخته شده‌ است. دیگر تهمت زدن خشمی را برنمی‌انگیزد، دیگر دزدی شرمی ندارد. مسائل ناموسی اتفاق می‌افتد کسی حرفی نمی‌گوید، درباره حجاب کسی چیزی نمی گوید. تولید داخلی زمین می‌خورد باز هم حرفی گفته نمی‌شود.

کلهر خاطر نشان کرد: اگر شما بیدارید و من خوابم، کمی مرا تکان بدهید که لحظه آخر خواب نمانیم تا آیندگان بگویند از زیاد خوردن به بدمستی افتادند یا خفه شدند و مردند و دشمنان هرآنچه بود را بردند. آی آدمها که بیدارید…

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi