جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شش چالش اساسی زیست محیطی بهمئی

در این یادداشت سعی شده است مهم ترین چالشهای زیست محیطی شهرستان بهمئی جهت پیگیری توسط مردم و مسئولان یادآوری شود. برخی با برداشت سطحی از محیط زیست، آن را مجموعه حیوانات و درختان می پندارند و نه تنها در این میان انسان را بخشی از آن نمی دانند، بلکه آب و هوا را که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 24565
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۹:۴۱

کرونا :

شش چالش اساسی زیست محیطی بهمئی

در این یادداشت سعی شده است مهم ترین چالشهای زیست محیطی شهرستان بهمئی جهت پیگیری توسط مردم و مسئولان یادآوری شود.

برخی با برداشت سطحی از محیط زیست، آن را مجموعه حیوانات و درختان می پندارند و نه تنها در این میان انسان را بخشی از آن نمی دانند، بلکه آب و هوا را که از عناصر اصلی محیط زیست است،نیز نادیده می گیرند.

با توجه به اینکه انسان یکی از اعضای مجموعه پیچیده محیط زیست است، سلامت محیط زیست می تواند تاثیر زیادی در سلامت تک تک افراد جامعه داشته باشد و یکی از فاکتورهای اساسی برای سلامت انسان، محیط زیست سالم است.

محیط زیست در سالهای گذشته به بحران های زیادی روبرو شد که بیشتر این بحران ها ناشی از استفاده نادرست یکی از اعضای این مجموعه یعنی انسان است.

وضعیت محیط زیست در کشور به مرحله‌ای رسید که طبق آمارهای رسمی که از سوی مسئولان محیط زیست اعلام شد، وضعیت محیط زیست کشور ما در شرایط بدی است .

با توجه به اینکه بحث ما در اینجا وضعیت محیط زیست شهرستان بهمئی است، از بیان جزئیات وضعیت بحرانی و چالشهای زیست محیطی کشور صرف نظر می کنیم و به مهم ترین چالشهای زیست محیطی در شهرستان بهمئی می پردازیم.

بهمئی سهامدار جنگل بلوط زاگرس

هر چند شهرستان بهمئی را به عنوان یک شهرستان گرمسیری با اقلیمی گرم و خشک می شناسند اما با واقع شدن بخش بزرگی از آن در رشته کوه زاگرس، بخشی از جنگل های انبوه بلوط زاگرس سهم شهرستان ما شد که با از بین رفتن هر درخت از این جنگلها ریشه ای از ریشه های تنومند محیط زیست شهرستان قطع می شود.

جنگل که به ریه طبیعت معروف است نیاز به مراقبت شدید دارد، در سالهای گذشته چند مورد آتش‌سوزی‌ گسترده در منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان رخ داد که این میزان آتش سوزی نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.

نباید از معضلی به نام قطع درختان سرسبز به بهانه تهیه زغال که گاهی افرادی آن را به عنوان شغل خود انتخاب می کنند، غافل شویم ؛باید با این قبیل افراد به عنوان دشمن درجه یک محیط زیست توسط مقامات قضایی برخورد جدی شود.

هند: تفاهم‌نامه چین-ایران تأثیری بر روابط دهلی با تهران ندارد
دنبال کنید

حفاظت از محیط زیست به خصوص جنگل بلوط بهمئی، تنها محدود به ادارات محیط زیست و منابع طبیعی نمی شود بلکه کلیه مردم در قبال مراقبت از این نعمت بزرگ الهی مسئولند و باید این نعمت را به عنوان میراثی گرانبها به فرزندان آینده بهمئی هدیه کنیم.

با وجود تلاشهایی که مسئولان محیط زیست شهرستان انجام دهند اما محدودیت های خاصی که در این زمینه وجود دارد، اجازه مقابله کامل با چالشهای زیست محیطی وجود ندارد.

گونه های نادر جانوری بهمئی در معرض انقراض

در شهرستان بهمئی گونه های گیاهی و جانوری متفاوت و در چند مورد کمیابی وجود دارد که نیاز به شناسایی،معرفی،شناسنامه دار کردن و حفاظت دارند .

شهرستانی که در دهه های گذشته پناهگاه گونه های متنوع بز و میش کوهی،پلنگ، یوز پلنگ،خرس سیاه و قهوه ای،گراز،گرگ و دیگر حیوانات وحشی بومی رشته کوه زاگرس بود که مردم بومی این منطقه روزانه به راحتی این حیوانات را مشاهده و شکار می کردند،امروز به خاطر همان شکار بی رویه، تغیرات آب و هوایی و نبود نظارت و کنترل، بیشتر گونه ها انگشت شمار شده و در معرض انقراض هستند که نیاز است مسئولان در زمینه جبران این خسارات چاره اندیشی کنند.

گیاهان دارویی شهرستان بهمئی در معرض انقراض

گونه های گیاهی وحشی و دارویی شهرستان بهمئی صدها مورد هستند که تاکنون تنها تعداد کمی از این گونه ها شناسایی شده است و گونه های ارزشمندی از آنها همچون آویش کوهی،لیزک،بومادران،لاله واژگون،موسیر،تره کوهی،کنگر و گونه های نادر قارچهای کوهی این شهرستان به خاطر برداشتهای بی رویه و غیر اصولی در معرض انقراض کامل هستند.

مردم باید به عنوان دوستدار محیط زیست با مشارکت و همیاری در کنار مسئولان به تقویت و احیای گونه های گیاهی دارویی و با ارزش شهرستان بهمئی اهتمام ورزند.

چالش ریزگردها و لزوم توجه مسئولان شهرستان

زنگ خطر دیگر زیست محیطی شهرستان بهمئی پدیده ورود ریزگردهاست ؛در چند سال گذشته ریز گردها به عنوان مهمان های ناخوانده مناطق جنوب کشور بوده که عاملی مهم در تخریب محیط زیست هستند و نه تنها آب،گونه های گیاهی و جانوری را آلوده و نابود می کنند بلکه مردم شهرستان بهمئی همانند دیگر هموطنان جنوب کشور با این بحران زیست محیطی دست و پنجه نرم می کنند و ساله چندین نفر از مردم دچار بیماری های ریوی و قلبی می شوند.

ظریف: مردم آمریکا حرفشان را زده‌اند
دنبال کنید

بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، سالانه ۳ میلیون نفردراثرآلودگی هوا جان خود را ازدست می‌‌دهند.

هر چند مبارزه با بحران ریز گردها یکی از برنامه های ملی است که تاکنون راه حلی عملی برای مهار آن ارائه نشده است اما این امر به معنای دست روی دست گذاشتن مسئولان شهرستان بهمئی نمی شود و باید مسئولان با برنامه ریزی و کمک گرفتن از نظریات کارشناسان محیط زیست، مشکلات ناشی از این پدیده را به حداقل برسانند.

شهرستان بهمئی فاقد آب سالم و کافی

شهرستان بهمئی از لحاظ منابع آب جاری و زیر زمینی فقیر است و حتی وضعیت سلامت آب شرب مرکز شهرستان و چند روستای ما در هاله ای از ابهام مانده است اما چند سالی است که طرح آبرسانی به بخشی از شهرستان از سد کوثر و مارون، اجرای طرح های مهار روان آب ها و تقویت سفره های آب زیر زمینی،احداث سد و بندهای خاکی در دست اقدام است ؛این پروژه ها به صورت لاک پشتی و کند پیش می روند.باید مسئولانی که ادعای خدمت به مردم دارند برای حل مشکلات ناشی از کمبود آب و نهایی شدن این طرح های حیاتی شهرستان، چاره اندیشی فوری کنند.

طرح جامع دفع پسماند شهر لیکک همچنان بی سرانجام

شهر لیکک به عنوان مرکز و تنها نقطه شهری شهرستان بهمئی هنوز فاقد طرح جامع دفع پسماند شهری است و زباله ها به صورت سنتی امحا می شوند.

زباله و پسماند های شهری جزو اصلی‌ترین تهدیدات زیست محیطی محسوب می شوند و عدم مدیریت صحیح دفع زباله نه تنها آلودگی خاک بلکه منجر به آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم می شود درحالی که می‌توان با برنامه ریزی صحیح و اجرای طرح جامع دفع پسماند شهری این مشکل را حل کرد و زمینه ایجاد مشاغل دیگری را نیز فراهم کرد.

در پایان باید دوباره یادآور شد که کار حفاظت از محیط زیست، کار دستگاهی و سازمان خاصی به تنهایی نیست و باید مسئولان با وضع قوانین حمایت از محیط زیست،اجرای برنامه های تشویق دوستداران محیط زیست و با همیاری مردم در حفظ محیط زیست کوشا باشند .

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi