شماره : 24158
۳۱ / ۲ / ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹

چهار مشخصه قراردادهای حجمی / تفاوت کار حجمی با غیر حجمی چیست؟

از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور نیز به سوال کارفرمایان خدماتی به این شرح پاسخ داده شد: هر فعالیتی که در حوزه پشتیبانی خدماتی دستگاه های اجرایی در امور نقلیه، چاپ، انتشارات، رستوران، خدمات، تاسیسات و نظایر آن اگر دارای ۴ ویژگی باشد، حجمی و غیرمشمول مصوبه تبدیل وضعیت قراردادها تلقی

از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور نیز به سوال کارفرمایان خدماتی به این شرح پاسخ داده شد: هر فعالیتی که در حوزه پشتیبانی خدماتی دستگاه های اجرایی در امور نقلیه، چاپ، انتشارات، رستوران، خدمات، تاسیسات و نظایر آن اگر دارای ۴ ویژگی باشد، حجمی و غیرمشمول مصوبه تبدیل وضعیت قراردادها تلقی می شود.
به صورت کلی در ۴ مشخصه اصلی آمده است: کمیت پذیر بوده، حجم کار و قیمت هر واحد کار مشخص و قابل تعیین باشد، همچنین فعالیت هایی که ارتباطی با وظیفه اصلی دستگاه نداشته باشد، نیاز به بکارگیری نیروی انسانی تمام وقت نباشد و برای انجام خدمات نیازی به استفاده از امکانات دستگاه ها نباشد.

کدهای هفت گانه فعالیت های خدماتی پشتیبانی کدام است؟ تفاوت کار حجمی با غیر حجمی چیست؟

نظر به برخی پرسش های ارسالی به سایت ودبیرخانه کانون وبرخی از ابهامات مطرح شده در خصوص کدهای فعالیت بخش خدمات وهم چنین تفاوت امور حجمی وغیر حجمی، نظر کاربران گرامی را به شرح کدهای هفت گانه ای که فعالیت های بخش خدمات در آن تعریف شده جلب می نماید. امید است ابهامات وسئوالالت مطرح شده پاسخ لازم داده شده باشد.

برابر تصویب نامه آخر هیئت محترم وزیران که در تاریخ ۱۵/۱۲/۱۳۸۴طی نامه شماره۸۴۵۱۵/ت/۳۴۶۱۳ابلاغ گردیده فعالیت های خدماتی ، پشتیبانی وفنی مهندسی در بند سه تصویب نامه مورد اشاره به شرح ذیل تقسیم بندی شده است. هم چنین در نامه های ارسالی ومصوبات متعاقب آن نیز تفکیک کار حجمی وغیر حجمی با شرح کدهای هفت گانه ذیل بوده ومورد تایید وتاکید مجدد قرارگرفته است.به عبارت دیگر تفاوت ماهوی امور حجمی از غیر حجمی نقش واسطه ای نداشتن در امور حجمی است بطوری که کلیه امور در این گونه امور وقراردادها بعهده بخش خصوصی طرف قرارداد بوده وشرکت موظف است برابر استانداردهای تعریف شده ودرج شده در قرارداد فی مابین امور واگذاری شده را انجام وتحویل نماید.

سفیر سابق ایران جزو جان‎باختگان منا
دنبال کنید

نکته مهم این که اساسا از اولین مصوبه وقانون وضع شده در مورد واگذاری امور خدماتی پشتیبانی به بخش خصوصی ومشارکت این بخش تاثیر گذار در اقتصاد کشور ، اشاره ومجوزی برای انعقاد قرارداد بصورت واسطه ای وغیر حجمی نشده است واین رویه نادرست به مرورزمان با عملکرد مغایر مصوبات برخی دستگاه های اجرایی رایج شده وبخش خصوصی کوچکترین نقش وقصوری در آن نداشته است.

شرح کامل کدهای هفت گانه موضوع فعالیت شرکت های خدماتی ، پشتیبانی وفنی مهندسی برابر تصویب نامه هیئت محترم وزیران:

۱-امور حمل ونقل:

شامل رانندگی ، وادارهخ امور نقلیه وموارد مشابه

۲-تعمیر ونگهداری:

شامل تعمیر ونگهداری تجهیرات ووسائل اداری ( غیر از امور رایانه)، خدمات فنی خودررو موارد مشابه

۳-امور آشپزخانه ورستوران:

شامل طبخ وتوزیع غذا، اداره رستوران وبوفه وموارد مشابه

۴-خدمات عمومی :

شامل تنظیفات ، نامه رسانی ، پیشخدمتی ، امور آبدارخانه ، خدمات پاسخ گویی تلفنی وموارد مشابه

۵-نگهداری وخدمات فضای سبز:

شامل خدمات باغبانی ونگهداری فضای سبز وموارد مشابه

۶-امور چاپ وتکثیر:

شامل صحافی ، حروف چینی ، غلط گیری، خطاطی، چاپ وتکثیر وسایر امور فنی وهنری چاپ وموارد مشابه

۷-امور تاسیساتی:

شامل تعمیر ونگهداری وبهره برداری از تاسیسات برودتی وحرارتی وموارد مشابه

ضمنا در اساسنامه شرکت های خدماتی ،پشتیبانی وفنی مهندسی بایستی یک یا چند موضوع این کدهای هفت گانه به صراحت پیش بینی شده باشد

 

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 24158 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز جمعه 31 اردیبهشت 1395 ساعت ۱۷:۴۹:۰۱
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر