پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ایکس را در پول های بلوکه شده ایران بیابید!

به نقل خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، یکی از مهم ترین سؤالات درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران توسط کشورهای خارجی  که قرار بود با لغو تحریم‌ها آزاد شوند و انتقالشان به کشورمان صورت گیرد؛ در روزهای اخیر به دغدغه آحاد مردم تبدیل شده است چرا که وقتی در معامله‌ای دو طرف پای عهدی حاضر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 23676
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۸:۳۱

کرونا :

ایکس را در پول های بلوکه شده ایران بیابید!

به نقل خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، یکی از مهم ترین سؤالات درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران توسط کشورهای خارجی  که قرار بود با لغو تحریم‌ها آزاد شوند و انتقالشان به کشورمان صورت گیرد؛ در روزهای اخیر به دغدغه آحاد مردم تبدیل شده است چرا که وقتی در معامله‌ای دو طرف پای عهدی حاضر می‌شوند و برمبنای اصولی توافقی را جاری می‌کنند ولی یکی از طرفین بدعهدی می‌کند و از قراری که در معامله داشته، شانه خالی می‌کند طرف بازنده احساس بی‌خردی خواهد داشت.

همین امر درباره پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی نیز رخ داد و امروز حرف‌های ضد و نقیض فراوانی درباره این پول‌ها به گوش می‌رسد و برای خیلی‌ها این سؤال ایجاد شده که میزان دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در خارج از کشور چقدر است؟

هر کسی درباره رقم آن، عددی متفاوت می‌گوید؛ در همین رابطه “سوزان رایس” مشاور امنیت ملی آمریکا، چندی پیش اعلام کرد، میزان پول (متعلق به ایران که آمریکا بلوکه کرده است) که در صورت توافق آزاد می‌شود در حدود ۱۰ میلیارد دلار است و “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا هم با تاکید بر حرف‌های “رایس” در دیدار با قانونگذاران آمریکایی به آنها اطمینان داد میزان پولی که در صورت توافق آزاد می‌شود ۱۰ میلیارد دلار است و خبرها مبنی بر اینکه این پول ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود صحت ندارد.

اما مقامات رژیم صهیونیستی میزان دارایی ایران و پول‌های بلوکه شده را ۳۰ تا ۴۵ میلیارد دلار می‌دانند که موساد (سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) این رقم را چیزی کمتر از این مبلغ برآورد یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده است.

اما چندی قبل‌تر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا وعده آزادسازی ۴۵ میلیارد دلار دارایی‌های کشورمان برای ترغیب به یک توافق بر سر برنامه هسته‌ای داده ‌بود ولی امروز پس از گذشت چند ماه از موافقت هسته‌ای و اجرای برجام در کشورمان نه تنها آن بخش ناچیز از دیدگاه مقامات غربی آزاد نشده بلکه اصل پول‌های بلوکه شده نیز به بانک‌های داخلی سرازیر نشده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار خانواده های معظم شهیدان رفت
دنبال کنید

البته ایران به غیر از پول نقد، اموال دیگری چون طلا و املاک نیز دارد که در آمریکا و دیگر کشورهای غربی بلوکه شده است.

علاوه بر این موارد، ایران در زمان پهلوی قراردادهای چند میلیاردی برای خرید هواپیماهای جنگی و مسافری و ترابری امضا کرده بود که واشنگتن هیچگاه به این تعهدات خود عمل نکرد و در اظهارات مقامات آمریکایی هیچ اشاره‌ای به این نشده که در صورت توافق سرنوشت این قراردادها، املاک و دیگر دارایی‌های بلوکه شده ایران چه می‌شود.

اسناد موجود بر این موضوع تاکید دارد که اموال مسدود شده ایران در آمریکا اعم از اموال دیپلماتیک، وجوه نقد، اموال نظامی و اموال محمدرضا شاه پهلوی و خانواده‌اش که در پی تسخیر لانه جاسوسی، توسط ایالات متحده مسدود و توقیف شد براساس گزارش رسانه ها به ۱۲ میلیارد دلار می رسد.

در سال ۱۳۵۹ با میانجیگری کشور الجزایر دو کشور بر سر استرداد دارایی ایران از سوی واشنگتن به توافق رسیدند، به موجب قرارداد الجزایر، آمریکا متعهد شد که با اعاده وضعیت مالی ایران به قبل از ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۸ کلیه دارایی‌ها و اموال مسدود شده ایران که پس از تسخیر سفارت جاسوسی توقیف کرده را آزاد کند، اما این اتفاق هیچگاه روی نداد.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که برخی منابع داخلی، بانک‌های چینی را با ۲۲ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان بالاترین میزان پول‌های بلوکه شده را به خودش اختصاص داده است.

کلی گویی و طفره رفتن طرف غربی و همچنین عدم صداقت آنها در بیان میزان پول‎های بلوکه شده کشورمان در کشورهای خارجی زمانی ملموس‌تر می‌شود که به فهرست تناقض‌گویی برخی مسئولان داخلی برمی‌خوریم:

رئیس کمیته تبلیغات انتخابات: ۳۷۴ هزار نفر از واجدین شرایط تا ساعت ۲۱ رای داده اند
دنبال کنید

نهم آبان ۱۳۹۲ نوبخت: رقم پول‌های بلوکه شده ایران در چین ۲۲ میلیارد دلار است.

نهم آبان ۱۳۹۲ خبرگزاری ترند: رقم پول‌های بلوکه شده ایران در چین به ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد.

سوم آذر ۱۳۹۲ کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی: پول بلوکه شده ایران در خارج ۶۰ میلیارد دلار است.

یازدهم آذر ۱۳۹۲ وزارت دارایی ژاپن: کل مبلغ ذخیره شده در این کشور ۴٫۷ میلیارد دلار است.

یازدهم آذر ۱۳۹۲ بانکuco هند: حدود ۵٫۳ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت در پی اعمال تحریم‌ها در حساب ها مسدود شده است.

دهم آذر ۱۳۹۲ یکی از مقامات کره جنوبی: ۵٫۹ میلیارد دلار رقم بلوکه شده ایران در کره جنوبی است.

هفتم تیر ۱۳۹۴ خبرآنلاین: میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای اروپایی ۳۵ میلیارد دلار است.

و حالا در آستانه خوشبینی برخی مسئولان برای رفع تحریم‌های مالی، عده‌ای از تناقض‌گویی در رقم پول‌های بلوکه شده کشور سود می‌برند، لذا باید به گونه‌ای عمل کرد که حقایق تمام و کمال در اختیار مردم قرار گیرد

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi