شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مزرعه بادی، دشت طلا!

یک نیروگاه بادی یا مزرعه بادی، مجموعه‌ای از چندین توربین بادی است که در یک مکان قرار گرفته‌اند. یک نیروگاه بادی بزرگ می‌تواند شامل چندصد توربین بادی باشد. چنین مجموعه‌ای می‌تواند بر روی دریا نیز قرار گرفته باشد. کشور ایران از لحاظ منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می‌گردد، چرا که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 19177
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۶:۵۵

کرونا :

مزرعه بادی، دشت طلا!

یک نیروگاه بادی یا مزرعه بادی، مجموعه‌ای از چندین توربین بادی است که در یک مکان قرار گرفته‌اند. یک نیروگاه بادی بزرگ می‌تواند شامل چندصد توربین بادی باشد. چنین مجموعه‌ای می‌تواند بر روی دریا نیز قرار گرفته باشد.
کشور ایران از لحاظ منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می‌گردد، چرا که از یک سو دارای منابع گسترده سوختهای فسیلی و تجدید ناپذیر نظیر نفت و گاز است و از سوی دیگر دارای پتانسیل فراوان انرژیهای تجدید پذیر از جمله باد می‌باشد. با توسعه نگرشهای زیست محیطی و راهبردهای صرفه جویانه در بهره‌برداری از منابع انرژیهای تجدید ناپذیر، استفاده از انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی مطرح در بسیاری از کشورهای جهان رو به فزونی گذاشته است. استفاده از تکنولوژی توربینهای بادی به دلایل قیمت پایین تجهیزات برق بادی، می‌تواندیک انتخاب مناسب در مقایسه با سایر منابع انرژی تجدید پذیر باشد.
سیاست کلان کشور ما در چشم انداز برنامه‌های آتی در افزایش نقش بخش‌های غیر دولتی استوار شده است که از جمله فواید و مزایای آن کاستن از حجم و فعالیت‌های تصدی گری دولت است. با فعال شدن بخش خصوصی در عرصه احداث نیروگاه‌های بادی که جذابیت‌های فراوانی برای بخش خصوصی دارد، توان مالی، فنی و مدیریتی کشور افزایش می‌یابد و با شروع پروژه‌ها و فعالیت‌های جدید عملا بخش خصوصی به کمک بخش دولتی آمده و کل کشور از این مشارکت سود خواهد برد. البته باید توجه داشت که نیروگاه‌های بادی به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارند بنابراین تامین سرمایه اولیه در این طرح‌ها از مشکلات اجرایی آن‌هاست.
در وزارت نیرو، نصب پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده است که از این میزان ۴۵٠٠ مگاوات آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است، می‌توان گفت در پنج سال آینده قریب به چهار هزار مگاوات بازار برای توسعه بخش خصوصی وجود خواهد داشت. اگرچه انرژی حاصل از باد در صورت صرفه استحصال، کاملا حائز ارزش می باشد، اما نمی توان از مسائل فنی این فرایند چشم فرو بست.

علی مرادی مدیر جهاد کشاورزی باشت جانشین علی علیرضانژاد می شود
دنبال کنید

 

در حاشیه هجدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران، کارگاه آموزشی انرژی های نو برگزار خواهد گردید که در بخشی از آن مزارع بادی و تحلیل آن به کمک نرم‌افزار دیجسایلنت به همت شرکت برق منطقه ای خراسان به صورت موشکافانه ای بررسی خواهد گردید.

دکتر مهدی علومی مدیر دفتر تحقیقات و کنترل کیفیت تجهزات شرکت برق در ارتباط با این کارگاه آموزشی اعلام نمود که در این کارگاه توانایی‌های نرم‌افزار دیجسایلنت در راه اندازی یک مزرعه بادی ۱۰۰ مگاواتی و اتصال آن به شبکه و نیز بررسی پایداری گذرا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این کارگاه، دکتر مصطفی عیدیانی نیز به معرفی مزرعه بادی خواف و ارزیابی اثرات اضافه شدن ۵۰۰ مگاوات به شبکه خراسان از نقطه نظر قابلیت اطمینان و پایداری گذرا خواهد پرداخت.

این کارگاه که قرار است در ۲۶ تا ۲۸ آبانماه برگزار شود، می تواند برای متخصصین شرکت های برق، شرکت های توزیع، شرکت های مشاور و پیمانکاران و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مفید باشد.

علاقمندان برای شرکت در این کارگاه و نشست تخصصی می توانند با شماره تلفن ۰۵۱۳۸۹۲۳۲۳۱ دبیرخانه کنفرانس تماس حاصل نمایند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi