شماره : 19044
۲۳ / ۷ / ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

گفتگویی با علیمراد کاظمپور مداح و نوحه سرا

به‌دلیل عشق و ارادت خاصی که به اباعبدالله الحسین(ع) داشت، از همان نوجوانی شروع به مداحی و نوحه‌خوانی در هیئت‌ها کرد. علی‌مراد کاظم‌پور امروز یکی از نوحه‌خوانان شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد است. گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید. * …….: از چه سالی مداحی را آغاز کردید

به‌دلیل عشق و ارادت خاصی که به اباعبدالله الحسین(ع) داشت، از همان نوجوانی شروع به مداحی و نوحه‌خوانی در هیئت‌ها کرد. علی‌مراد کاظم‌پور امروز یکی از نوحه‌خوانان شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد است. گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

* …….: از چه سالی مداحی را آغاز کردید و چه عاملی سبب شد که شما به سمت مداحی رفتید؟

کاظم‌پور:از ۱۶ سالگی کار مداحی را آغاز کردم و در سال ۶۸ که حضرت امام(ره) رحلت فرمودند، حاج حسین فخری مداح خرمشهری در جماران شروع به مداحی کرد و در آنجا نوحه بسیار زیبایی خواندند که من همیشه آن نوحه را زمزمه می‌کردم و این یکی از عواملی بود که مرا به سمت مداحی برد.

* ……: به جز گچساران در شهرهای دیگری تاکنون مداحی کرده‌اید؟

کاظم‌پور: در سال ۷۶ و در حالی که ۱۶ سال داشتم، افتخار این را داشتم که در اربعین حسینی در حرم امام خمینی(ره) مداحی کنم و این بزرگ‌ترین افتخارم بود و در سال‌های ۸۰ به بعد در ایام محرم در شهرهای خوزستان نیز مداحی کرده ام.

* ……: در مداحی در سطح کشور و در گچساران از چه کسانی الگوگیری می‌کنید؟

کاظم‌پور: در کشور از حاج حسین فخری، و حاج صادق آهنگران و خوشبختانه با ارتباطی که با حاج حسین دارم در سالهای اخیر در بحث شعرهای قوی خیلی به من کمک شده است.

در گچساران نیز تجربیات مداحانی همچون استاد معینی فر ، مرحوم دبیری ،سید نعمت‌الله حجازی‌اصل،سید محمد مهدی شریفی، حاج محمدرضا شعبانی، عباس اسماعیلی، رضا خاتونیان، شاهرخ رحیم زاده حسین شهبازی و برخی پیشکسوتان الگوگیری می‌کنم و افتخار این را داشته ام ۱۰ سال پیش خوان شاهرخ رحیم زاده در محله لبنان گچساران باشم .

* …..: مهم‌ترین مشکلات مداحان گچساران را در چه زمینه‌هایی می‌دانید؟

کاظم‌پور: متاسفانه از آنجا که شهر ما یک شهر کاملا سیاسی است این طرز تفکرها در همه جا رسوخ کرده است و همین آفت کار شده است.

*….. یعنی شما مخالف فعالیت سیاسی بودن مداحان هستید؟

کاظم پور: ببینید قبول داریم هیئت جای سیاسی بازی نیست و به عنوان مثال نباید هیئت را جای میتینگ انتخاباتی کنند واین نباید باشد ولی هیئتی که کار سیاسی نکند هیئت نیست و هیئت باید بصیرت بخش باشد و حتی به جامعه شاخص بدهد ولی سیاسی بازی خیلی به هیئت ضربه می‌زند به قول حاج محمود کریمی اگر نشوند که مداح نیستند ، وقتی می گوییم سیاست ما عین دیانت ماست یعنی این دو با یکدیگر مشترک هستند . اینگونه نیست که یکی نخود بوده و دیگری لوبیا تا بتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد هر چند اعتقادمان بر این است ما باید در عرصه سیاسی بصیرت‌افزایی کنیم و زمینه نفوذ دشمن را یادآوری کنیم

شصت و شش درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره مندند
دنبال کنید

* …..امروزه و با توجه به نزدیکی به انتخابات مسئولین می گویند مراقب باشید هیئت ها تریبون کاندیداها نشوند نظر شما در این باره چیست؟

کاظم پور: از این جهت که تریبون عده ای نشوند درست است اما از جهات دیگر هم به دو نکته دیگر پی می بریم یکی اینکه مسئولین و سیاسیون نقش نفوذ قدرت هیئت ها و مداحان را در مردم می دانند و دیگری هم به مظلومیت جامعه مداحی .

*……. میشه بگید چرا مظلومیت ؟

کاظم پور: چگونه است که در عالم سیاست بازیگر ، فوتبالیست ، مجری و . . . با سیاست کار داشته باشند اما مداح سیاسی نباشد؟ هر چند باز به این نکته پی می بریم که تاثیر و نفوذ بچه هیئتی ها و بچه انقلابی ها خیلی بیشتر از این هاست.

* ….. وخط شما؟

خط ما مشخص و آن هم ولایت است، غیر از ولایت هم زیر علم هیچکس سینه نمی زنیم.

‌‌‌‌‌‌* ….: مداحان در ترویج فرهنگ دینی در جامعه چه نقشی دارند؟

کاظم‌پور:یکی از تأثیرگذارترین شیوه‌‌ها برای اجرای کارهای فرهنگی، فعالیت همین هیئت‌های مذهبی بوده و مداحان در هیئت‌ها به عنوان الگو در هر محله‌ای شناخته می‌شوند و از این رو نوجوانان و جوانان هر هیئتی از مداح محله‌شان الگو می‌گیرند و مداحان می‌توانند در ترویج فرهنگ دینی در جامعه نقش بسزایی داشته باشند.

ببینید امروزه دشمن به دنبال ایجاد انحراف در اعتقادات مردم است، و وظیفه مهمی در این راستا بر عهده هیئت‌ها است و مداحان باید بتوانند روح حماسی، انقلابی و دشمن‌ستیزی را در مردم تهییج کنند.

*…..نظر شما در مورد بروز بودن مداحان چیست؟

امروز دشمنان به دنبال پیاده‌کردن اسلام آمریکایی در بین مردم هستند، امروزه اولین اقدام دشمنان در این زمینه ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌ها و هنجارها است و این کار مداحان و هیئت های مذهبی را سخت تر می کند که شرط موفقیت در مواجهه با آن کسب بصیرت است.شناخت ولی زمان و اتفاقاتی که در کنار ما می افتد و در پروژه جهانی شدن اتفاقاتی در حال وقوع است که اگر ما خودمان را به روز نکنیم، از جوامع عقب خواهیم افتاد از این رو وظیفه هیئات مذهبی و مداحان پدافند از مرزهای عقیدتی است و این بصیرت و بینایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کنند فقط بینایی ظاهری نیست در واقع بینایی قلب و روح است که همان است که گفتم یعنی بصیرت و اینکه بدانیم شناخت ولی زمان بصیرت می خواهد و بس.

مهر شرم آور "استاندارد" بر خودروهای ناامن: تجارت "آهن و خون" تا کی و کجا؟!
دنبال کنید

*…..میشود در مورد بروز بودن مداحان توضیح دهید ؟

شما خوب دقت کنید در دو دیدار مقام معظم رهبری از دو مداح استفاده شد یکی در دیدار فرماندهان سپاه بود که حاج صادق آهنگران مداح مراسم بودند و چند روز بعد از آن هم حاج حسین فخری که به نظر من انتخاب این دو عزیز خودش خیلی معنا می تواند داشته باشد.

حرف پایانی؟

کاظم‌پور: اعتقاد من بر این بوده که کارت مداحی باید مهر خورده اهل بیت(ع) باشد، یعنی اینکه مداح باید خلوص نیت داشته باشد و حنجره‌اش را وقف اهل بیت(ع) کند و اختلافات جزئی از بین برود مهم نیست چه کسی نوحه خوان است چه کسی مداح مهمتر از آن این است حنجره ای وقف شود .

از مادر خوب و فداکار و همسرم دوستان خوبی مثل حاج محمدرضا شعبانی که در تمامی مراسمات مشوق اصلی من بودند و مثل یک راهنما هدایت گر من بوده اند، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم در آن دنیا کوتاهی‌های امروز مرا ببخشند.

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 19044 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز پنجشنبه 23 مهر 1394 ساعت ۱۳:۴۳:۴۶
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر