جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیائید چرخه شومِ سوء تغذیه در کشور را شکست دهیم

سلامت نیوز:بنا بر آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار کودک در کشورمان بر اثر ناتوانی مالی والدین خود از سوء تغذیه رنج می برند که از این تعداد کمیته امداد از بودجه تامین شده از سوی دولت توان تامین حداکثر ۸۵ هزار نفر از این تعداد را داراست که در صورت مشارکت مردم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17960
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۹:۵۱

سلامت نیوز:بنا بر آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار کودک در کشورمان بر اثر ناتوانی مالی والدین خود از سوء تغذیه رنج می برند که از این تعداد کمیته امداد از بودجه تامین شده از سوی دولت توان تامین حداکثر ۸۵ هزار نفر از این تعداد را داراست که در صورت مشارکت مردم و فعالین و سرمایه داران ذیربط این رقم قابل افزایش به سقف تعداد مورد نظر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز سوء تغذیه این کودکان در صورت بی توجهی مردم و مسئولین، در آینده مشکلات، بیماری ها و ناهنجاری های اجتماعی زیادی درپی خواهد داشت.

سوء تغذیه، توانمندی و کارآیی کشورها را کاهش داده و موجب فقر و تشدید بیماریهای وابسته به آن می شود. در صورتی که چرخه شوم سوء تغذیه شکسته نشود انسانها بدلیل کاهش توانمندیهای جسمی و ذهنی قدرت تولید نداشته، فقر پایدار می ماند و زنجیره معیوب سوء تغذیه و فقر، روند توسعه کشورها را به مخاطره می اندازد.
با در نظر گرفتن هزینه های مستقیم و غیر مستقیم سوء تغذیه کودکان و با در نظر گرفتن میزان ۱۵ درصدی شیوع سوء تغذیه کودکان، در سال ۱۳۷۴ سوء تغذیه سالانه ۵۶۵۲ میلیون دلار به کشور ضرر و زیان وارد کرده است.

دکتر ربابه شیخ الاسلام نیز میگوید حدود ۱۰ درصد کودکان ما تقریبا کوتاه قد و حدود هشت تا ۹ درصد آنان لاغر هستند که مجموعه این آمار، نگران کننده است و از سوی دیگر، درصدی از کودکان به سوءتغذیه چاقی مبتلا هستند که اگر تمام این آمار را محاسبه کنیم، ۱۵ تا ۱۸ درصد کودکان ما از سوءتغذیه جدی – که خیلی ملموس است – رنج می برند.

جوش در هر قسمت از بدن از چه بیماری هایی خبر می دهد؟
دنبال کنید

به گفته شیخ الاسلام، این آمار غیر از سوءتغذیه هایی بوده که خفیف است و خود را نشان نمی دهد؛ بطور مثال دانش آموزی که صبحانه نمی خورد، کارآیی ذهنی او در همان روز کم می شود اما هنوز تاثیر خود را روی وزن و قد نشان نداده و شاید در آینده نمود پیدا کند.

به گفته دکتر علی اکبر سیاری ، کمبود برخی ریزمغذی ها از سال ۸۰ تا ۹۱ در کشور، چند برابر شده است. بطور مثال چهار درصد افراد ۱۵ تا ۲۳ سال کشور در سال ۸۰، دچار کمبود ویتامین «بی» بوده اند که اکنون این رقم به ۲۴ درصد رسیده و شش برابر شده است و ۸۰ درصد مردم کشور نیز دچار کمبود ویتامین «دی» هستند.

البته سوءتغذیه فقط به معنای مصرف کم ریزمغذی ها و ویتامین ها نیست، بلکه حتی مصرف بیش از اندازه آنها موجب بروز سوءتغذیه می شود. در حقیقت سوءتغذیه نوعی بیماری به شمار می آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند ماده غذایی بروز می کند.

همچنین دکتر زهرا عبداللهی، برخی مناطق محروم از نظر بهبود تغذیه به توجه بیشتری نیاز دارند، بطور مثال کودکان در سیستان وبلوچستان بیشتر از دو برابر متوسط کشوری، سوءتغدیه دارند، چون منطقه محروم است.

به گفته وی برای رفع این مشکل، همه برنامه های توسعه ای تولید و کشاورزی و اشتغال و اشتغال زایی باید در این منطقه اجرا شود؛ فقر، بیکاری و بی سوادی در مساله سوءتغذیه کودکان نیز تاثیرگذار است و درباره این مسایل باید کار شود.

قارچی که باعث کاهش وزن می شود
دنبال کنید

کارشناسان برای باورند حداقل نیاز غذایی یک کودک زیر شش سال روزانه ۲۰۰ کالری است که با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی هر منطقه نوع مواد غذایی مورد نیاز متفاوت خواهد بود، لذا در مجموع سهم بسته غذایی ماهانه برای هر کودک در این طرح یک “سبد غذایی” تعریف شده که معادل ۷۰ هزار تومان محاسبه گردیده است.

از این رو طرح همسفره در راستای تامین حداقل نیاز غذایی کودکان نیازمند زیر ۶ سال کشورکه سرپرستان آنها توانایی مالی کافی را ندارند ایجاد شده است.

برای شرکت در طرح همسفره روی پوستر زیر کلیک کنید.

طرح مبارزه با سوءتغذیه همسفره

لازم به ذکر است فارغ از تعداد سبدهای پر شده برای هر کودک، سقف برداشت ماهیانه برای هر کودک یک سبد غذایی و تنها جهت خرید اقلامی که نیاز آنها برای کودک مفید و ضروری است امکان پذیر خواهد بود.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi