جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بودجه هفت‌میلیاردیِ درمان معتادان متجاهر بی تاثیری است

سلامت نیوز: هر ماه بیشتر از یک‌میلیارد و دویست میلیون تومان برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران هزینه می‌شود؛ این را یک حساب سرانگشتی از هزینه نگهداری هر معتاد و تعداد آنها نشان می‌دهد. تهران بین ۱۳ تا ۱۴ هزار معتاد متجاهر دارد که در حال حاضر سه‌هزار نفر آنها به‌طور اجباری جمع‌آوری شده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17828
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۹:۳۷

سلامت نیوز: هر ماه بیشتر از یک‌میلیارد و دویست میلیون تومان برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران هزینه می‌شود؛ این را یک حساب سرانگشتی از هزینه نگهداری هر معتاد و تعداد آنها نشان می‌دهد.

تهران بین ۱۳ تا ۱۴ هزار معتاد متجاهر دارد که در حال حاضر سه‌هزار نفر آنها به‌طور اجباری جمع‌آوری شده و نگهداری می‌شوند. هرکدام از آنها با پایان دوره شش‌ماهه ترک اجباری، رها می‌شوند و با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌ای برای آینده آنها صورت نمی‌گیرد، تقریبا همه‌شان دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان این یعنی همان دور ریختن ماهیانه یک‌میلیارد و دویست میلیون تومان پول. البته این هزینه، جدای از هزینه پزشک، محل نگهداری، هزینه‌های جمع‌آوری و… است و تنها خرج خورد و خوراک و داروی معتادان متجاهر را نشان می‌دهد. معتادان متجاهر یا تابلو کسانی هستند که جایی برای خواب ندارند و ظاهرشان در شهر، حکایت از اعتیاد و بی‌خانمانی آنها دارد.

یکی از این معتادان در حاشیه توزیع غذای رایگان بین کارتن‌خواب‌های دره فرحزاد می‌گوید که بعد از گذراندن دوره درمان در کمپ‌های زوری، اولین جایی که به سراغش می‌رود پاتوق مصرفش در همین دره فرحزاد است.

همین موضوع نشان می‌دهد که هر شش‌ماه بودجه‌ای نزدیک به هفت‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر به شیوه اجباری در تهران هزینه می‌شود اما هیچ تاثیری ندارد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در حاشیه همایش منطقه‌ای شرق، جنوب و جنوب شرق کشور در مورد کمپ‌های ماده ۱۶ و جمع‌آوری معتادان متجاهر گفته است: «پیشتر، تنها ظرفیت نگهداری ۴۰۰ معتاد متجاهر در تهران را داشتیم که در زمان حاضر این ظرفیت به شش هزار تن رسیده است اما اکنون، سه‌هزار معتاد هم در مراکز نگهداری معتادان متجاهر تحت درمان هستند.»

فراخوان شرکت درمسابقات فوتسال
دنبال کنید

به گفته او، رقم درمان و نگهداری معتادان در تهران بالاست: «در استان‌ها بهتر از تهران عمل شده است و امیدواریم تا سال آینده برای جمع‌آوری و نگهداری معتادان برنامه‌ریزی جدی‌تری صورت گیرد.»

رحمانی‌فضلی همچین گفته است: «تهران ۱۳ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر دارد که امیدواریم این شمار معتاد جمع‌آوری شوند. البته نمی‌توان در این زمینه تاریخ دقیقی اعلام کرد.»

جمع‌آوری برای پاکسازی شهر
فرید براتی‌سده، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر می‌گوید: «جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تنها برای پاکسازی شهر است وگرنه همه می‌دانند که این نوع رفتار با معتادان متجاهر نمی‌تواند کمکی به کم شدن تعداد معتادان متجاهر کند.» او معتقد است: «طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر کار جدیدی نیست، سال‌هاست که چنین شیوه‌ای برای درمان معتادان در کشور اجرا می‌شود و با وجود اینکه اثربخشی نداشته، اما همچنان این شیوه غلط را ادامه می‌دهند.»

براتی می‌افزاید: «اگر می‌خواهند به سمتی بروند که معتادان را ساماندهی کنند باید برنامه بلندمدت و منسجم داشته باشند و از صفر تا صد این کار را انجام دهند؛ زیرا جمع‌آوری، اسکان، نگهداری و حتی توانمندسازی زمانی که آینده این برنامه‌ها مشخص نباشد نمی‌تواند برنامه خوبی برای درمان معتادان متجاهر باشد.»

او با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها تومان صرف درمان معتادان می‌شود، عنوان می‌کند: «هزینه‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای درمان معتادان در کشور پرداخت شده است اگر به شیوه درست اجرا می‌شد و برای آینده معتادان برنامه وجود داشت، حداقل نیمی از آنها به چرخه اقتصاد کشور باز می‌گشتند.» همچنین هومان نارنجی‌ها، معاون سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر و کارشناس اعتیاد در مورد تاثیر کمپ‌های اعتیاد بر پاک ماندن افراد، به «فرهیختگان» می‌گوید: «از هیچ‌یک از کمپ‌های ترک اعتیاد نباید انتظار درمان داشت، زیرا یک درصد از بیمارانی که راهی این کمپ‌ها می‌شوند ترک خواهند کرد و به پاکی خود وفادار می‌مانند.»

بیائید چرخه شومِ سوء تغذیه در کشور را شکست دهیم
دنبال کنید

او با تاکید بر اینکه کمپ‌های زوری اثربخشی ندارد، معتقد است: «بیشتر افرادی که به این کمپ‌ها فرستاده می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند زمانی که دوره درمان‌شان به پایان می‌رسد، باز هم به مصرف مواد روی می‌آورند و این یعنی کار بیهوده که سال‌هاست در کشور ما انجام می‌شود.» نارنجی‌ها بر این عقیده است که مسئولان تنها با این روش ترک، بودجه را هدر می‌دهند و نتیجه‌ای هم حاصل نخواهد شد. باید این بودجه را برای روش‌های موثری هزینه کرد.

مبارزه با مواد مخدر از دستور کار خارج نمی‌شود
همچنین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور در حاشیه همایش منطقه‌ای شرق، جنوب و جنوب شرق کشور در مورد اینکه آیا قرار است مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر حذف شود، می‌گوید: «مبارزه با مواد مخدر هیچ زمانی از دستور کار خارج نمی‌شود. در مجازات‌هایی که در قانون مجازات پیش‌بینی شده تجدیدنظر صورت نگرفته است اما در قانون آیین دادرسی کیفری نسبت به روند تایید این احکام سازوکارهای جدیدی پیش‌بینی شده است.»

او می‌افزاید: «در سازوکار قدیم دادستان کل و رئیس دیوان عالی کشور نظرات خود را اعلام می‌کردند اما در سازوکار جدید، شعب دیوان عالی کشور به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند، اما به هیچ عنوان از مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده نه کاسته می‌شود و نه در مجازات‌ها تخفیفی ایجاد می‌شود.»

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi