شماره : 17827
۲۳ / ۶ / ۱۳۹۴ - ۹:۳۷

آموزش، ‌حلقه مفقوده برنامه‌سازی برای کودک

سلامت نیوز:مدیر شبکه تلویزیون کودک و نوجوان از راه‌اندازی دو کانال جدید زیرمجموعه این شبکه با عناوین خردسال و کودک از مهر امسال خبر داد. کیفیت برنامه‌هایی که برای گروه سنی کودکان ساخته می‌شود، با توجه به حساسیتی که کودک از نظر الگو‌گیری و آموزش در سنین رشد دارد، بسیار مهم است. به گزارش

سلامت نیوز:مدیر شبکه تلویزیون کودک و نوجوان از راه‌اندازی دو کانال جدید زیرمجموعه این شبکه با عناوین خردسال و کودک از مهر امسال خبر داد. کیفیت برنامه‌هایی که برای گروه سنی کودکان ساخته می‌شود، با توجه به حساسیتی که کودک از نظر الگو‌گیری و آموزش در سنین رشد دارد، بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان این برنامه‌ها عموما در قالب کارتون و انیمیشن و با هدف سرگرم کردن کودک ساخته می‌شود در حالی که آموزش مهارت‌های زندگی و مسائل مهم اجتماعی و تربیتی هم باید در این برنامه‌ها به شکلی غیرمستقیم و جذاب گنجانده شود؛ به شکلی که برای کودک قابل فهم بوده و از جذابیت برنامه نکاهد.

بعد از اینکه رسانه‌ها به ترتیب وارد چرخه زندگی انسان‌ها شدند، کارکردهایشان تبیین شد. در ظاهر همه رسانه‌ها سرگرم کردن مخاطبان و ایجاد تفریح برای آنها را سرلوحه کار خود قرار دادند در حالی که نقش اصلی رسانه‌ها یعنی آگاهی‌بخشی و آموزش نباید در حاشیه قرار می‌گرفت.

از همان زمان یعنی از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی در دنیا میان این دو کارکرد اصلی رسانه‌ها تضاد ایجاد شد. برخی رسانه‌ها صرفا با هدف سرگرم ساختن مخاطبان برنامه‌هایی در قالب فیلم، سریال و کلیپ‌های مختلف می‌ساختند بی‌آنکه به محتوا و معنایی که از این طریق می‌توان منتقل کرد توجهی داشته باشند در حالی که برخی دیگر با رویکرد آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی صرف هدف سرگرم ساختن و تفریح را در حاشیه قرار دادند.

آموزش، ‌حلقه مفقوده برنامه‌سازی برای کودک
در حیطه برنامه‌سازی، تربیت و آگاهی بخشی کودکان در دنیا، صنعت عظیم و غول‌پیکری شکل گرفت که کمپانی «والت دیزنی» پرچمدار آن بود. کارگردانان و انیمیشن‌سازان این کمپانی در کنار جلوه‌های بصری و نقاشی‌هایی که با علم روز به انیمیشن تبدیل می‌کردند کار آموزش و تفهیم کودکان را هم اساس کار خود قرار دادند. مفاهیمی از قبیل تاکید بر انسانیت، دروغ نگفتن، مهربانی، دوستی با حیوانات، دوری از حسادت و تمام اصول اخلاقی در نمایش‌های این کمپانی مطرح گنجانده شد و این نه تنها از جلوه‌های بصری و جذابیت تصویری این انیمیشن‌ها کم نکرد بلکه باعث توجه و اقبال بیشتر به این آثار شد. بعد از این زمان در اکثر کشورها از جمله کشور ما تلاش شد برای برنامه ساختن برای کودکان اصول تربیتی و مسائل اخلاقی مورد توجه قرار بگیرد و از این ظرفیت رسانه استفاده شود. استفاده از متون تاریخی و داستان‌های کهن ادب فارسی که حاوی متون و مفاهیم اخلاقی فراوانی است، اساس کار انیمیشن‌سازی قرار گرفت و موفق شد. با این وجود هنوز هم به باور بسیاری از کارشناسان رسانه و روانشناسان، در زمینه آموزش کودک خلأهای زیادی وجود دارد. آموزش حلقه مفقوده ارائه و ساخت برنامه برای کودکان در ایران است و هنوز هم مسئولان و برنامه‌سازان نتوانسته‌اند بدون اینکه به جذابیت و جنبه‌های تفریحی و سرگرمی یک اثر خدشه‌ای وارد شود مسائل اخلاقی را در آن بگنجانند. با این وجود شبکه تلویزیونی برای کودک و به نام کودک در ایران ایجاد شده و قرار است از ماه آینده برنامه‌هایی پخش کند که طبق اظهارات مدیر شبکه کودک بومی خواهد بود.

رفع دغدغه‌های حوزه سلامت از طریق سازمان‌های بیمه‌
دنبال کنید

رونمایی از کانال کودک در پاییز
بِرَند و هویت بصری کانال کودک در پایان فصل پاییز رونمایی خواهد شد. مدیر شبکه کودک و نوجوان با اعلام این خبر افزود: پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان از ابتدای مهرماه ۹۴ برای مخاطب خردسال آغاز می‌شود. محمد فرشاد گفت: کانال خردسال شبکه کودک و نوجوان با برند پویا فعالیت خواهد کرد و با افزایش برنامه‌های جدید خود از ۵ درصد به ۲۰ درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد از ساعت ۸ تا ۱۴ برای خردسال فعالیت می‌کند. به گزارش ایسنا، او افزود: نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی آنها با الگوی رشد در این دوره سنی از ویژگی‌های اساسی کانال پویا خواهد بود.

تاثیر مادام‌العمر آموزش به کودک
یک روانشناس در این زمینه به «آرمان» می‌گوید: برنامه‌سازی برای کودک حساسیت مافوق تصوری دارد. مهدی حاجی‌اسماعیل می‌افزاید: اهمیت آموزش و الگو‌سازی برای کودک و در سنین کودکی از کسی پوشیده نیست. رسانه‌ها با توجه به جذابیتی که دارند مأمن امنی برای ارائه و آموزش جنبه‌های شناختی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی به افراد هستند. او ادامه می‌دهد: امروزه در همه جای دنیا دولتمردان به این باور رسیده‌اند که رفتارهایی مانند رعایت حقوق شهروندی را اگر از کودکی به افراد آموزش ندهند، در بزرگسالی نمی‌توانند انتظار داشته باشند فرد به این اصول پایبند باشد و این امر در دوران کودکی و از طریق آموزش میسر می‌شود. حاجی‌اسماعیل عنوان می‌کند: رسانه‌های تصویری در هر برنامه‌ای که می‌سازند در کنار اینکه جنبه‌های تفریحی و اوقات فراغت را مد نظر قرار می‌دهند، باید تمام جنبه‌های روانشناختی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی لازم در تربیت را نیز در آن بگنجانند و این تنها راهی است که می‌تواند باعث شود این آثار ارزشمند شده و تاثیری داشته باشد. این روانشناس عنوان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان در سنین رشد به‌شدت از اطراف خود الگو می‌گیرند و رسانه‌ها در عصر جدید تاثیری شگرف بر این الگو‌گیری دارند. تاثیری که بی‌شک همیشه با فرد همراه است.

تیم فوتبال نفت و گاز گچساران صدرنشین شد
دنبال کنید

در ساخت همه برنامه‌های کودکان، باید کارشناسان حاضر باشند
یک کارشناس ارتباطات درباره جنبه‌های کیفی ساخت برنامه و افتتاح شبکه برای کودکان به «آرمان» می‌گوید: جای خالی این امر از مدت‌ها قبل احساس می‌شد. اسماعیل قدیمی عنوان می‌کند: در ساخت هر برنامه‌ای در رسانه‌ها در درجه اول هدف‌گذاری می‌شود که این برنامه برای چه گروهی و با چه هدفی ساخته می‌شود و در درجه دوم متناسب با آن هدف از کارشناسان و برنامه‌سازان دعوت می‌شود تا در این امر مشارکت کنند. او می‌افزاید: برنامه‌سازی برای کودک در همه جای دنیا با کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان کودک ساخته می‌شود و حتی درباره کارتون‌ها و برنامه‌هایی که در ظاهر هدفی جز سرگرم کردن ندارند نیز هدف‌گذاری و مشاوره گرفتن از کارشناسان ضرورت دارد. قدیمی عنوان می‌کند: در حالی که در برنامه‌سازی برای بزرگسالان جز در موارد خاص، هم‌اندیشی و رجوع به متخصصان کمتر رخ می‌دهد. قدیمی می‌گوید: دلیل این امر این است که هر برنامه‌ای که برای کودک ساخته می‌شود در روند رشد او و آموخته‌هایش دخیل است و از این راه افراد جامعه‌پذیر شده و کیفیت رفتار در جامعه خود را در آینده می‌آموزند. این استاد ارتباطات با اشاره به تاثیر عمیق رسانه‌ها و برنامه‌های کودک می‌گوید: برای مثال تحقیقاتی در دنیا انجام شده که نشان می‌دهد کودکانی که بزهکار هستند و به هر دلیل در کودکی مرتکب خلاف می‌شوند بسیار بیش از بقیه، برنامه‌های ژانر خشن و فیلم‌های اکشن که گاهی تناسبی با سنشان ندارد را نگاه می‌کنند و این نشان‌دهنده تاثیر عمیق برنامه‌های رسانه‌ها بر کودکان است.

ثبت شده در سایت کرونا نیوز طی شماره 17827 توسط تنظیم خبر : امین کائیدی شادگان و در روز دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت ۰۹:۳۷:۱۲
© Copyright 2024 https://koronanews.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر