جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ترفند های تجارت هرمی در گچساران به چه شکلی است؟

ترفند هرمی یا طرح هرمی نوعی مدل کسب‌و‌کار غیر پایدار است. شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول و خرید درصدی از این پول از محصولات خاص عضو شرکتی می‌شوند تا در آینده با به عضویت در آوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17632
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹

کرونا :

ترفند های تجارت هرمی در گچساران به چه شکلی است؟

ترفند هرمی یا طرح هرمی نوعی مدل کسب‌و‌کار غیر پایدار است. شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول و خرید درصدی از این پول از محصولات خاص عضو شرکتی می‌شوند تا در آینده با به عضویت در آوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند. برخی از این شرکت‌ها به واسطه عضویت باواسطه نیز به اعضایشان حق‌الزحمه می‌دهند ولی در اکثر این سیستم‌ها، عضو می‌بایست دست‌کم دو نفر را مستقیماً به شرکت معرفی کند.

شبکه اعضای این شرکت‌ها در لایه‌های پایین افزایش پیدا می‌کند و از این جهت ساختار شبکه مشتریان شبیه هرم است. ساده‌ترین صورت این شبکه‌ها نوع دودویی است که اگر با یک عضو شروع شود پس از ده مرحله به بیش از هزار عضو جدید، پس از بیست مرحله به بیش از یک میلیون عضو جدید و پس از سی و سه مرحله به بیش از هشت میلیارد عضو جدید برای رشد نیاز دارد!

نتیجه فعالیت این نوع شرکت‌ها این است که تعداد اعضایشان آن‌قدر رشد خواهد کرد تا محدودیت جمعیت مشتاقان عضونشده موجب شود یافتن عضو جدید کم و بیش ناممکن شود. در چنین وضعیتی جمعیت بسیار بالایی از اعضا، که گاهی تا نود درصد کل هم می‌رسد، در لایه‌های پایینی قرار دارند و پولشان را از دست داده‌اند و در عوض شرکت و درصد کمی به پول رسیده‌اند. این در حالی است که شرکت نیز طبق قوانینش عمل کرده است.

در بررسی بسیار ساده با این مثال (مثل توحیدی) زیر می توان به اصل کلاهبرداری این سیستم بازاریابی پی برد: با یک مثال ساده ریاضی هر ردیف (n)دارای ۲ به توان n شخص در صورت تکمیل اشخاص هر ردیف(اولین ردیف n=0)عضو می باشد و اگر در بهترین حالت تصور نماییم تا ردیف ۴۵ تکمیل گردد تا ۲ به توان n=45 برسد جمعیتی معادل ۳۵,۱۸۴,۳۷۲,۰۸۸,۸۳۲ لازم میباشد تا عضو این مجموعه گردند و سوالاهایی که به وجود می آید؟:

۱- آیااین مجموعه خاتمه دارد؟

پاسخ: آری خاتمه دارد چون رشد صعودی آن بیش از رشد جمعیت در جهان می باشد

۲- آیا همه اعضای این مجموعه به سود خواهند رسید (دقت شود شرط به سود رسیدن عضو گیری و رشد زیرمجموعه هایتان می باشد) ؟

این سوال مهم و مفهومی می باشد و از اهمیت بسیاری برخوردار است که در ادامه پاسخ کامل داده می شود پاسخ ۲ و پاسخ نهایی:

با توجه به پاسخ سوال ۱ فرض شود در بهترین شرایط رشد جمعیت قابلیت تکمیل نمودن ردیفها را داشته باشد و عضو گیری متوقف نشود ، ثروت تولیدی در دنیا (حتی نه در وسعت یک شهر یا یک کشور) توانایی آن را ندارد تا به همه سود برساند ، علت ، توجه شود که ثابت شده است ثروت در دنیا مقداری ثابت است شاید تولید شود و یا مانند مثال انرژی از چیزی به چیز دیگر تبدیل شود ولی محدود به یک عدد مشخصی می باشد و این محدودیت مانع آن می شود که شرکت های هرمی با وعده هایشان نتواند به تعهداتشان عمل نمایند و ثروت در دنیا بین همه تقسیم گرددو تمامی مدیران به این مسیله اشراف کامل دارند. 

مهم تر اینکه هیچگاه همه افراد دنیا عضو این شرکت ها نمی شوند و همینطور رشد جمعیت نمی تواند به سرعت رشد این شبکه ها برای اینکه همه اعضا به سود برسند افزایش یابد ، بنابراین این عضو گیری ها در ردیفهای پایین تر به آهستگی پیش می رود و تا جایی که متوقف می شود و افراد زیادی در ردیفهای پایین تر ضرر بسیاری خواهند نمود .

پس این چهار فاکتور همیشه در نظر داشته باشید ( در هر گونه فعالیت اقتصادی):

۱- رشد جمعیت

۲- رشد و تولید ثروت

۳- در کار های گروهی ، تولید ثروت بر اساس افزایش اعضا

۴- رشد اعضا شبکه بازاریابی هرمی در بهترین شرایط

وعده هایی که مدیران این شرکت ها می دهند واین دلایل ثابت میکند که این مسیله چیزی جز کلاهبرداری نمی باشد

به مثال زیر توجه کنید

شرکتی صد هزار تومان می‌گیرد و در صورتی که عضوی دو عضو جدید معرفی کند به او صد و پنجاه هزار تومان حق‌الزحمه می‌دهد.

این شرکت با عضویت هر دو نفر، دویست هزار تومان می‌گیرد و صد و پنجاه هزار تومانش را به عنوان حق‌الزحمه می‌دهد.

در نتیجه بی هیچ کار مفیدی پنجاه هزار تومان برایش می‌ماند! در چنین فعالیتی همیشه بیش از ۵۰ درصد اعضاء فقط حق عضویت داده‌اند و با گسترش شبکه تعدادشان افزایش پیدا می‌کند تا زمانی که رشد شبکه متوقف شود.

با این تفاصیر روند گسترش این نوع شرکتها در گچساران می تواند نارضایتی قشر جوان را ایجاد کند که ممکن است در آینده چهره مسئولین این شهرستان را خدشه دار کند و این کار به جایی رسیده است که لیدرهای این نوع شرکت ها مسئولین عالی رتبه را هم جز این شرکتها اعلام می کنند و چهره این افراد را خدشه دار می کنند و هر چند مدتی هم شاید ردپای از آنان دیده شود که جای سوال هم ایجاد می کند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید سه شنبه , 21 اردیبهشت 1395 - 18:38

با عرض پوزش باید بگوییم که کل مطالب بالا اشتباه و غیر علمی است

logo-samandehi