جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چه نوع روغن زیتونی بخریم؟

سلامت نیوز: روغن زیتون به دلیل دارا بودن چربی‌های غیراشباع، سالم است و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. در مورد روغن‌های زیتون خوراکی در سوپرمارکت‌ها توضیح دهید و بگویید روغن‌های بی‌بو خاصیت واقعی را دارا هستند. این خواننده می‌خواهند بدانند تهیه کدام نوع روغن زیتون بدون بو یا با بو برای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17096
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۸:۴۱

سلامت نیوز: روغن زیتون به دلیل دارا بودن چربی‌های غیراشباع، سالم است و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

در مورد روغن‌های زیتون خوراکی در سوپرمارکت‌ها توضیح دهید و بگویید روغن‌های بی‌بو خاصیت واقعی را دارا هستند. این خواننده می‌خواهند بدانند تهیه کدام نوع روغن زیتون بدون بو یا با بو برای مصرف بهتر است؟

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی در گفت‌وگو با سلامانه در پاسخ به این سوال گفت: «چهار نوع روغن زیتون در بازار موجود است، روغن فرابکر، بکر، تصفیه‌شده و روغن تفاله زیتون که بهترین نوع روغن زیتون، نوع فرابکر است.»

وی در ادامه توضیح داد: «در فرایند تولید روغن زیتون فرابکر، تحت هیچ‌گونه حرارتی قرار نمی‌گیرد و بهترین نوع روغن زیتون به شمار می‌رود. روغن بکر تحت فرایند تا حدودی حرارت می‌بیند که در بین عموم به روغن زیتون بودار معروف است و روغن تصفیه‌شده روغنی است که طی فرایند، حرارت و فشار بیشتری به آن وارد می‌شود و از تصفیه روغن زیتون بکر به دست می‌آید که در ایران معروف به روغن «بی‌بو» است و رنگ روشن‌تری دارد.»

این متخصص صنایع غذایی درخصوص روغن تفاله زیتون گفت: «روغن‌های زیتون خوراکی بازار فرابکر، بکر و تصفیه‌شده هستند و تفاله زیتون که با حلال‌های عالی گرفته می‌شود بیشترین استفاده آن در صنعت است و برای کارهای غیرخوراکی و ساخت صابون و شامپو از آن استفاده می‌شود.»

وی در ادامه یادآور شد: «روغن زیتون دارای خواص متعدد و حاوی اسیدهای چرب اولئیک و امگا۶ است و متاسفانه به دلیل گران بودن در فرایند تولید آن تقلباتی صورت می‌گیرد و گاها روغن زیتون خالص نیست و ممکن است روغن تصفیه‌شده با روغن زیتون بکر یا فرابکر مخلوط یا روغن سویا، آفتابگردان و کلزا یا روغن‌های دیگر نباتی به روغن زیتون افزوده شود. بنابراین توصیه می‌شود روغن زیتون مرغوب را از مراکز و کارخانه‌های معتبر با مجوز و نشان استاندارد خریداری کنید و از خرید روغن در برخی مسیرهای جاده‌ای بپرهیزید چون اگر تقلبی در فرایند تولید آن صورت گرفته شده باشد، به راحتی و از روی ظاهر نمی‌توان تشخیص داد و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی است.»

در حال حاضر ۴ منطقه نمونه گردشگری در گچساران وجود دارد
دنبال کنید

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان درخصوص شرایط نگهداری روغن زیتون گفت: «روغن زیتون باید در کابینت و دور از نور و گرما و در جای خنک نگهداری شود و از قراردادن آن در کنار گاز اجتناب شود چون حرارت باعث تجزیه شدن ترکیبات و سمی شدن آن می‌شود.»

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi