جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آزادسازی قیمت‌های درمان، راه ورود خصوصی‌ها

سلامت نیوز: موضوع کمبود تخت‌های بیمارستانی در ماه‌های سپری شده به یک‌ مساله بااهمیت تبدیل شده است. در حالی که معاون وزیر بهداشت و درمان از بیمارستان‌های استیجاری می‌گوید، وزیر نیز معتقد است که با آزادسازی قیمت‌های درمان بخش خصوصی وارد ساخت بیمارستان خواهد شد. به گزارش سلامت نیوز، قائم‌مقام وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16645
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۸:۱۳

سلامت نیوز: موضوع کمبود تخت‌های بیمارستانی در ماه‌های سپری شده به یک‌ مساله بااهمیت تبدیل شده است. در حالی که معاون وزیر بهداشت و درمان از بیمارستان‌های استیجاری می‌گوید، وزیر نیز معتقد است که با آزادسازی قیمت‌های درمان بخش خصوصی وارد ساخت بیمارستان خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، قائم‌مقام وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با روزنامه تعادل از اجرای طرحی ضربتی برای افزایش فوری تعداد تخت‌های بیمارستانی شهر کرج خبر داد. به گفته ایرج حریرچی، این وزارتخانه درصدد است تا با اجاره کردن ساختمان‌های جدید، به صورت فوری مشکل کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی در این شهر را حل کند، هاشمی، وزیر بهداشت هم این مساله را به شکل دیگر تایید می‌کند: او می‌گوید آزادسازی قیمت‌ها، راه ورود خصوصی‌ها به عرصه سلامت کشور است.

سرانه تخت‌های بیمارستانی در شهر کرج، از کشورهای افغانستان و پاکستان هم کمتر است. اما این مشکل، تنها مختص به کرج نیست، هرچند شاید بتوان کرج را نوک قله کوه کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی درکشور دانست. مسوولان وزارت بهداشت، درحالی از کمبود ۸۰هزار تخت بیمارستانی درکشور و تلاش برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای رفع این معضل گفته‌اند که حتی پس از افزوده شدن این تعداد تخت جدید، سرانه تخت‌های بیمارستانی درکشور به ازای هر ۱۰۰۰نفر، ۲٫۶ خواهد بود. این شاخص در کشور ترکیه با جمعیتی نزدیک به ایران، ۲٫۷ است. معاون درمان وزارت بهداشت اما می‌گوید که اصلاح تعرفه‌ها، شاه‌کلید ورود بخش خصوصی به بیمارستان‌سازی است. روز خبرنگار فرصت گپ و گفت با وزیر بهداشت دست داد.

از دکتر سیدحسین قاضی‌زاده هاشمی در مورد بیمارستان‌های استیجاری و راه‌حل وزارتخانه متبوع او در برای رفع معضل تخت‌های بیمارستانی پرسیدیم. هاشمی به حضور جدی بخش خصوصی در بیمارستان‌سازی معتقد است و می‌گوید که باید شرایط را به شکلی مهیا کرد تا بخش خصوصی همان‌طور که برای ساخت نیروگاه راغب است، بیمارستان هم بسازد. من فکر می‌کنم تعرفه‌های درمان باید به نحوی اصلاح شوند که برای بخش خصوصی ورود به بیمارستان‌سازی به‌صرفه باشد و آنها را همان‌طور که مثل ساخت نیروگاه مثلا یا پتروشیمی‌ها و وسوسه و ترغیب می‌کند، برای ساخت بیمارستان هم ترغیب کند. در واقع ما باید به کمک دولت و مجلس، یک حاشیه سود منطقی و معقولی به وجود بیاوریم که بخش خصوصی هم ترغیب بشود که به این حوزه ورود پیدا کند.» از آقای وزیر در مورد بیمارستان‌های استیجاری پرسیدیم که قائم مقام خود او در موردشان به ما گفته بود. هاشمی اما می‌گوید که «اجاره کردن»، تنها در مورد خدمات پزشکی رخ خواهد داد، نه ساختمان‌ها. «فقط خرید خدمت خواهیم داشت، وگرنه جایگزینی تخت‌های فرسوده و اضافه کردن تخت‌ها، مطابق همین مدلی بود که گفتم. در واقع باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، اما این سرمایه را دولت دراختیار ندارد و باید خدمات را به نحوی قیمت‌گذاری کنیم که قیمت تمام شده برای بخش خصوصی هم مناسب باشد.»

***

یکی از دوستان خبرنگارم چند روز پیش داستانی به غایت تلخ برایم تعریف کرد که دستمایه نگارش این گزارش شد. او در یکی از پایانه‌های تاکسیرانی شهر کرج با راننده‌یی برخورد کرده بود که به سیاق بیشتر راننده‌های تاکسی به دنبال گوش شنوایی می‌گشت تا داستانش را تعریف کند. داستان این راننده تاکسی، آن‌طور که دوست خبرنگارم برایم تعریف کرده بود، چیزی در این حد بود: «برادرم برای سفری کوتاه به جاده چالوس رفته بود که حادثه‌یی برایش رخ داد و به ته دره سقوط کرد. وقتی آمبولانس او را به کرج رساند، پزشکان تشخیص دادند که قطع نخاع شده است. در ۱۲-۱۰ روزی که در بیمارستان بود، مدام خون بالا می‌آورد اما درمقابل چشمان متعجب خانواده‌اش، پزشکان می‌گفتند که موردی برای نگرانی وجود ندارد و این مساله طبیعی است. او را بعد از حدود دوهفته مرخص کردند و این بازهم برای ما عجیب و دردناک بود. درمدت کوتاهی بعد از بستری شدن درخانه، وضعیت برادرم به حدی وخیم شد که خون سیاه بالا می‌آورد و وقتی او را دوباره به بیمارستان رساندیم، گفتند که باید به دلیل خونریزی داخلی، هر دو کلیه او را از بدنش خارج کنیم و این تازه اول کار بود، چراکه پزشک معالج برادرم به ما گفت که او به تدریج بقیه اعضای داخلی بدنش را هم از دست خواهد داد.»

چه نوع روغن زیتونی بخریم؟
دنبال کنید

این ماجرای تلخ، تنها یک روایت بود از اتفاقی که می‌تواند هر روز درچهارمین شهر بزرگ ایران، یا آن‌طور که بعضی می‌گویند «ایران کوچک»، رخ بدهد. در چند دهه گذشته، رشد سریع شهرنشینی و توسعه نامتوازن، جمعیتی عظیم را در شهرهای استان تهران گرد آورده بود تا حدی که شهر اقماری کرج به عنوان دومین شهر پرجمعیت این استان، تنها ۴۰کیلومتر با مادر شهر اصلی فاصله داشت. تدبیر مسوولان دولت گذشته (در سال ۷تیرماه ۱۳۸۹) اما عملا پاک کردن صورت مساله بود: استانی جدید تاسیس و کرج را مرکز استان می‌کنیم. با این حال کرج نه تنها گنجایش پذیرش این جمعیت عظیم را نداشت، بلکه زیرساخت‌هایش هم مهیای فوج تازه‌واردان نبود.

بیمارستان‌هایی که تخت ندارند

سه روز پیش بود که ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت به صورت سرزده از مراکز درمانی استان البرز و پنج بیمارستان شهید باهنر، شهید مدنی، شهید رجایی، کمالی و دکتر شریعتی و نیز پایگاه‌های بهداشتی شهری این استان بازدید کرد. به گزارش ایسنا، حریرچی در این بازدید گفته بود که شرمنده مردم کرج است، اما اقداماتی که او و همکارانش در وزارت بهداشت کلید زده‌اند، به زودی مشکلات مردم این استان را حل خواهد کرد. بازدید قائم‌مقام وزیر از استانی کم‌بهره از تخت‌های بیمارستانی، بهانه‌یی شده بود تا او گریزی به مساله کمبود تخت‌های بیمارستانی درکشور بزند. حریرچی با بیان اینکه درحال حاضر سرانه تخت درکشور به ازای هر ۱۰۰۰نفر ۱٫۷ است، گفته بود: «از این لحاظ نسبت به کشورهای منطقه که سرانه تخت آنها به ازای هر ۱۰۰۰نفر بالای ۲٫۵ و در سایر کشورهای دنیا ۳٫۵ است وضعیت خوبی نداریم و این در حالی است که در استان البرز سرانه تخت ۰٫۴ است.»

بیمارستان‌های استیجاری در ایران کوچک

با حریرچی تماس گرفتیم تا از زبان خودش، تمهیداتی را که وزارت بهداشت برای معضل تخت‌های بیمارستانی در استان البرز اندیشیده، بشنویم. حریرچی مثل همیشه با خوشرویی پاسخ داد. از او در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی در شهر کرج پرسیدیم. «وضعیت سرانه تخت‌های بیمارستانی در کل کشور بد است، اما در شهرهای اطراف تهران و کرج، مثل ملارد، شهر قدس و رباط‌کریم، این شاخص حتی از بسیاری از استان‌های محروم کشور هم کمتر است. دلیل این مساله هم واضح است، این شهر‌ها به دلیل نزدیکی به شهر تهران، اکثرا مهاجرنشین‌ هستند و قشری که در آنها زندگی می‌کند، قشر کارگر است. با این حال متاسفانه به علت کمبود امکانات بیمارستانی در این شهرها، بیماران مجبورند به تهران بیایند و در واقع بخشی از معضل شلوغی بیمارستان‌ها در تهران هم به همین دلیل است.» از او پرسیدیم که راه‌حل وزارت بهداشت برای رفع این معضل دست‌کم درکرج چیست؟ شنیدیم: «ما تصمیم داریم به صورت ضربتی تعداد تخت‌های بیمارستانی را در کرج افزایش دهیم، و حتی می‌خواهیم بعضی از ساختمان‌های بخش خصوصی را اجاره کنیم تا به سرعت تعداد تخت‌های بیمارستانی را افزایش دهیم. درهمین راستا، برای مثال در کرج ما بخش شیمی‌درمانی بعضی از بیمارستان‌ها را به بخش خصوصی داده‌ایم اما همچنان با یارانه، قیمت این خدمات را درحد دولتی نگه داشته‌ایم.»

چاپ ۱۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس/آلبوم شهدای استان در انتظار اعتبار
دنبال کنید

راه‌حل نزد معاون درمان وزیر است

سراغ محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت هم رفتیم که علی القاعده در جریان امور مربوط به بیمارستان‌سازی هم هست. او می‌گوید که اصلاح تعرفه‌ها، شاه کلید ورود بخش خصوصی به بیمارستان‌سازی است. «واقعیت این است که ما در مجموع تخت‌های دولتی و غیردولتی، سرانه ۱٫۵ تخت به ازای هر ۱۰۰۰نفر را داریم که این از پایین‌ترین شاخص‌های جهانی است این شاخص در ژاپن ۱۳٫۵، در کره‌جنوبی ۱۰٫۵و در ترکیه ۲٫۷ است. وضعیت خوبی از این نظر نداریم و صف انتظار و شلوغی بیمارستانی دلیلش همین است. ما برای آنکه حداقل تعداد تخت‌ها را داشته باشیم، ۸۰هزار تخت جدید می‌خواهیم، که تازه اگر جمعیت و میزان بیماری‌ها ثابت باش که نیست، با بودجه دولتی ۴۰سال طول می‌کشد تا این تعداد تخت را بتوانیم تامین کنیم. بنابراین ما نمی‌توانیم به سرمایه دولتی اکتفا کنیم.» آقاجانی به راه‌حل هم اشاره می‌کند. «مشارکت دولتی- خصوصی، سرمایه‌گذاری خالص خصوصی، وقف، خیرین و موسسات خیریه و موسسات شبه دولتی و اشخاص حقیقی، منابع تامین سرمایه برای ساخت بیمارستان‌های جدید خواهند بود. اما مهم‌ترین کاری که وزارت بهداشت برای زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری انجام داده، اصلاح تعرفه‌هاست. ما با اصلاح تعرفه، زمینه‌سازی کرده‌ایم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی. تلاش وزارت بهداشت در ۲ سال اخیر اصلاح تعرفه‌ها بوده، هر چند که نمی‌توانیم ادعا کنیم که تعرفه‌ها واقعی شده‌اند.» سرانه تخت‌های بیمارستان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در ایران ۱٫۵ است. یک محاسبه سر انگشتی نشان می‌دهد که درحال حاضر ایران چیزی در حدود ۱۱۵هزار تخت بیمارستانی دارد و با همه اینها، اگر ۸۰هزار تخت جدید هم ایجاد بشود، این شاخص در ایران به سرانه خاورمیانه و کشور ترکیه خواهد رسید. فاصله‌ها با میانگین جهانی اما همچنان سر جای خودشان هستند. باید به وزارت بهداشت دست مریزاد گفت و تشویق‌های این وزارتخانه برای ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به بیمارستان‌سازی را به فال نیک گرفت.

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi