پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رفع دغدغه‌های حوزه سلامت از طریق سازمان‌های بیمه‌

سلامت نیوز: محمد حسین قربانی ، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس طی یادداشتی در روزنامه سپید نوشت : صندوق‌های بیمه‌گر در سطوح مختلف و بر مبنای میزان افرادی که تحت‌پوشش قرار می‌دهند و نحوه پوشش دهی خدمات درجه بندی می‌شوند. در این میان سازمان تامین اجتماعی، به عنوان یکی از صندوق‌های اصلی بیمه کشور ما

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16476
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰۱

سلامت نیوز: محمد حسین قربانی ، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس طی یادداشتی در روزنامه سپید نوشت : صندوق‌های بیمه‌گر در سطوح مختلف و بر مبنای میزان افرادی که تحت‌پوشش قرار می‌دهند و نحوه پوشش دهی خدمات درجه بندی می‌شوند.

در این میان سازمان تامین اجتماعی، به عنوان یکی از صندوق‌های اصلی بیمه کشور ما در حوزه سلامت نقش اساسی ایفا می‌کند. تامین اجتماعی صندوقی است از سپرده‌ها و هزینه‌هایی که بیمه‌گذاران آن که جمعیت بالایی از کشورمان را شامل می‌شود تامین می‌شود.

بنابراین بخش عمده‌ای از درگیری‌ها و اختلافات میان بیمارستان‌ها و بیمه‌ها به این صندوق باز می‌گردد. البته با توجه به اینکه در این زمینه دولت بر اساس تعهداتی که نسبت به این صندوق‌ها دارد فعلا بدهکار است، در نتیجه بخشی از این مشکلات ابتدا به خود دولت بازمی‌گردد.

از طرفی یکی از ویژگی‌های این صندوق سرمایه‌گذاری‌هایش است، به عبارتی آن بخش از فعالیت‌هایی که در حوزه اقتصاد انجام می‌گیرد. صندوق تامین اجتماعی سرمایه‌گذاری بسیاری داشته‌است که البته توجه و بررسی آن در این مقال نمی‌گنجد. در حال حاضر آن‌چه به آن می‌پردازیم فعالیت این سازمان در حوزه بیمه و بخش سلامت است. این موضوع را می‌توان در دو بخش بررسی کرد.

اول موضوع و مشکلات مراکز درمانی که بخش حاکمیتی و یا تملکی تامین اجتماعی‌ است. معمولا زمانی‌که بیماران تحت پوشش این بیمه به این مراکزمراجعه می‌کنند ، نحوه سرویس‌دهی آن قابل توجه است، این موضوع به نظر می‌آید مناسب است و مردم در این مراکز درمانی رضایت نسبی نسبت به عملکرد این سازمان دارند.

فرماندار جدید شهرستان باشت معرفی شد
دنبال کنید

البته این موضوع را نباید از یاد برد که این مراکز در همه کشور نیست و مشکل اساسی افراد تحت پوشش هم همین عدم دسترسی به این مراکز است. به عبارتی در بخشی از کشور که مراکز ملکی تامین اجتماعی وجود ندارد متاسفانه افراد تحت پوشش این بیمه در عذاب هستند و توافقی که باید بین دانشکده‌های علوم‌پزشکی و بیمه‌تامین اجتماعی باشد، در حال حاضر محقق نشده‌است و همین موجب مشکلاتی در این حوزه شده‌است.

بحث دوم که خوب است به آن اشاره کنیم رفع دغدغه‌های حوزه سلامت از طریق سازمان‌های بیمه‌ است. نمونه آن عدم پرداخت به موقع بدهی‌های واحدهای درمانی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک و مطب‌ها است.

بنابر آماری که در حال حاضر در اختیار داریم، بسیاری از مطالبات سال ۹۳ حتی به بیمارستان‌های دولتی پرداخت نشد. همین موضوع می‌تواند چالشی ایجاد کند هم برای این مراکز و هم دانشگاه‌های علوم‌پزشکی.

این مراکز در طول سال هزینه‌هایی دارند و این گونه بدقولی‌ها در آنها را با مشکل مواجه می‌کند. البته اخبار حاکی از آن است که تامین اجتماعی به زودی بخشی از این معوقات را پرداخت می‌کند و در این زمینه آنچه دغدغه کمیسیون بهداشت در قبال تامین اجتماعی است، موضوع تجمیع بیمه‌هاست.

یکی از عللی که ما نتوانستیم این برنامه را که از اهداف برنامه پنجم توسعه بود به اجرا در آوریم همین عدم همراهی و موافقت این سازمان بوده‌ است. این موضوع در برنامه ششم توسعه هم لحاظ خواهد شد تا ما بتوانیم واحد درمان تامین اجتماعی را با بیمه‌های دیگر یکی کنیم، تا بتوانیم خدمات‌رسانی در حوزه درمان را بهتر کنیم.

پاسخ جناب عبدی به نقد مقاله ایشان در روزنامه اعتماد / توضیحات بنده
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi