جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آتش گرفتن منازل در گچساران یک بحران است یا آتش سوزی ؟!

یکی از رسانه های این شهر نوشت: حدود ۲۰ دقیقه بعد، ماشین  آتش نشانی رسید و با سرعت سعی بر خاموش کردن آتش کردند که یک دقیقه هم طول نکشید که دو تا از شلنگ‌های آتش نشانی ترکید  و به ناچار دو ماشین آتش نشانی دیگر هم امدن ،البته در اخر هم مجبور شدن بیخیال

اختصاصی کرونا

کد خبر : 15040
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

کرونا :

آتش گرفتن منازل در گچساران یک بحران است یا آتش سوزی ؟!

یکی از رسانه های این شهر نوشت:

حدود ۲۰ دقیقه بعد، ماشین  آتش نشانی رسید و با سرعت سعی بر خاموش کردن آتش کردند که یک دقیقه هم طول نکشید که دو تا از شلنگ‌های آتش نشانی ترکید  و به ناچار دو ماشین آتش نشانی دیگر هم امدن ،البته در اخر هم مجبور شدن بیخیال ترکیدگی شلنگ ها شوند و از انها استفاده کنند  این امر نشان داد که وضعیت امکانات آتش نشانی گچساران واقعا ضعیف و جوابگوی این شهر نیست.

از سوی دیگر ماموران نیروی انتظامی حدود ۵ دقیقه بعد از ماموران آتش نشانی امدند و این قصه تازه ای نیست. از سوی دیگر ناتوانی نیروی اتظامی برای دور کردن مردم از محل آتش سوزی هم بسی جای فکر دارد.

خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت ولی نشان داد که این شهر از هیچ نظر آمادگی مقابله با حوادث را ندارد.

و در تیتر رسانه ای دیگر انگار آینده نگری مرده است:

صفری با بیان اینکه شرکت نفت گچساران یک شرکت صنعتی می باشد و از رو نیازی به بالابر ندارد گفت : در تمام تاسیسات صنعت نفت گچساران تمام موارد ایمنی در ارتفاع و برج ها  پیش بینی شده است ودر شرح نیاز این شرکت نیز نمی باشد و با توجه به اینکه بالابر برای استفاده از منازل آپارتمانی می باشد این شرکت هیچ گونه نیازی به بالابر ندارد .

وی در ادامه افزود :باتوجه به اینکه بافت شهر گچساران در حال تغییر است و در حال حاضر منازل شهر از حالت ویلایی به آپارتمانی در آمده است انتظار می رود که شهردار گچساران به فکر خرید یک خودروی استاندارد آتش نشانی همراه با بالابر برای این شهر باشد .

خبرگزاری ها هم جزء یک خبر آن هم گنگ دیگر چیزی برای گفتن ندارند ظاهرا جای تحلیل ها کاملا خالیست!!!!

ظاهرا به گفته عده ای آتش به منطقه بافت فرسوده هم رسیده است ولی صدایش را کسی نشنیده.

این آتش سوزی در طبقه سوم این مجتمع رخ داد که با کمک نیروهای آتش نشانی و شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران پس از یک ساعت آتش مهار شد.


زینل زاده افزود: علت آتش سوزی در دست بررسی است.

با کشف علت آتش سوزی چه مشکلاتی حل شده است ؟ آیا رسانه ها بزرگ نمایی می کنند؟ آیا مسئولین کم کاری می کنند؟

آیا اینها تاثیرات تحریم ها است؟ …. و خیلی آیا های دیگر که باید پرسید…..؟!

تاجگردون و صندلی های خالی در نشست بررسی ساماندهی خیابان شهید بلادیان دوگنبدان+تصاویر
دنبال کنید

شرح وظایف

ایستگاه آتش‌نشانی

در برخی کشورها از جمله ایران، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود. برای مثال سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، شرح وظایف خود را بدینگونه برشمرده‌است.
۱. مقابله با هرگونه آتش‌سوزی
۲. نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و…
۳. مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان
۴. نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و…
۵. مقابله با حیوانات وحشی و موذی
۶. نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای
۷. کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر می‌باشد.

علاوه بر این، آتش‌نشانی وظایف جنبی دیگری نیز دارد که تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمانها از آن جمله‌است.

حرفه آتش نشان

سازمان های آتش نشانی با هدف اصلی نجات جان و اموال انسان ها تشکیل شده‌اند بنابراین یک آتش نشان قادر است در بحرانی ترین شرایط محیطی و زیان آور ترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد.

با توجه به آمارهای حریق و حوادث ، تعداد مصدومین و فوت شدگان ماموران آتش نشان در طی سالیان اخیر نگران کننده است چرا که آتش نشانان در محیط های پر مخاطره آمیز و از جمله انفجارات به امداد رسانی و عملیات می‌پردازند ، لذا آسیب پذیری آنان در حد بالایی است.

علاوه بر این ، عوارض و مخاطرات شغلی در حرفه آتش نشانی با بروز و تشدید انواع بیماری های جسمی و روانی جلوه می‌کند.

بر این اساس مهم ترین وظیفه آتش نشانان شامل آماده باش شبانه روزی برای شرکت در حوادثی که جان انسان در خطر باشد، انجام عملیات نجات و امداد در حوادثی که جان حیوانی در خطر باشد، شرکت فعال در حوادث طبیعی به منظور یاری رساندن به هموطنان، اداره کردن و مهار آتش سوزی ها در صنایع و اماکن مختلف، بررسی علل حریق و حوادث در شرایط محیطی متفاوت و همراه با مخاطرات گوناگون می‌شود.

به این ترتیب آتش نشانان در هر ماموریت به طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک ، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی از حرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یونساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند.

دیدار فرماندار و مسئولان شهرستان با تعدادی از خانواده شهدا
دنبال کنید

علاوه بر این ، آتش نشانان در هنگام انجام عملیات نجات و امداد در معرض عوارضی نظیر رویت صحنه های دلخراش و تألم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین آلات، عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب با حرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های مرطوب نیز قرار می‌گیرند.

براساس آمار سال های ۷۶ تا ۸۱ در رابطه با خسارات جانی و مصدومین ناشی از شرکت در عملیات آتش نشانی، بیشترین مصدوم ناشی از شرکت در عملیات حریق و نجات مربوط به سال ۸۱ با تعداد ۶۳ مصدوم حریق و ۱۲ مصدوم نجات بوده‌است.بنابراین گزارش ، وجود فاکتورهایی شامل سرو صدا ، محیط عفونت زا و آلوده ، مواد شیمیایی و گازهای سمی ، مواد رادیواکتیو ، کار در محیط غیر متعارف (کم نور وپر نور) ، وجود ذرات معلق در هوا ، کار در شرایط جوی نامساعد ، کار در ارتفاع ، ریزش و برخورد اجسام خارجی ، انفجار ، خطر برق ، سطوح شیب دار و لغزنده ، کار در فضای مسدود و غیر متعارف، کار در اعماق، کار در محیط های با حرارت بالا ، جابجا کردن قطعات سنگین ، کار در فضای باز ، کار در محیط های مرطوب، کار در محیط های متعفن و نامطبوع ، کار در شرایط روحی نامساعد از مهم ترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج می‌کند.

بر این اساس ، مقایسه فاکتورها و عوامل زیان آور در محیط کار با شرایط ویژه شغل آتش نشانی گواه آن است که کلیه فاکتورها و عوامل مذکور در حرفه آتش نشانی وجود داشته ضمن اینکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در قوانین موضوعه لحاظ نشده است لذا یک آتش نشان در هر حادثه حداقل ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می‌کند همچنین آتش نشان در طول خدمت با تمامی فاکتورهای زیان آور در صحنه های عملیات و امداد رسانی مواجه است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi