پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تضاد استانی شدن انتخابات با مردم سالاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ حجت رستمی: با استانی شدن انتخابات  رقابت از حالت سالم خارج شده و قطعا و یقیناً اختلافات قومی، قبیله ای، نژادی، زبانی، اعتقادی و حزبی باعث خدشه دار شدن روح سالم و متعالی انتخابات و دمکراسی به سبب تعصبات بیجا و وابستگی به این جریانات خواهد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14712
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲:۱۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ حجت رستمی: با استانی شدن انتخابات  رقابت از حالت سالم خارج شده و قطعا و یقیناً اختلافات قومی، قبیله ای، نژادی، زبانی، اعتقادی و حزبی باعث خدشه دار شدن روح سالم و متعالی انتخابات و دمکراسی به سبب تعصبات بیجا و وابستگی به این جریانات خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس مقرر کردند که این طرح برای بررسی و رفع اشکالات به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با ۱۴۹ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر اساس این طرح محدوده جغرافیایی هر استان، به عنوان یک حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه کنونی تابع هر استان به عنوان حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شود. که داوطلبان باید فقط از یک حوزه فرعی که حداقل ۳ سال سابقه سکونت در آن را داش باشند ثبت نام نمایند.

به بیانی ساده تر باید گفت «انتخابات مجلس شورای اسلامی که وظیفه آن در سطح ملی و فراملی است، بومی و شهرستانی می­شود!!». این طرح که موافقین و مخالفین خاص خود را دارد، نقد و تأییدهای زیادی بر آن وارد شده است. ادعای عادلانه شدن انتخابات و تقویت همبستگی ملی یکی از این مهر تأییدهاست. حال سؤال مهم اینجاست که با کدام منطق و اصولی، انتخابات این چنینی عادلانه می شود در حالیکه قطعاً قشون کشی حزبی و ائتلافی بیداد خواهد کرد. انتخاباتی که در سطح شهرستانی و حوزه های کوچکتر می باشد، قطعا باعث و بانی روی کار آمدن افراد وابسته به جریان و حزبی خاص و یا افرادی با دارایی و ثروت کافی جهت شناخته تر شدن خواهد بود. این یعنی ایجاد شکاف بین احزاب وانحصاری کردن کاندیداتوری افراد وابسته به حزب حاکم و کنار زدن افراد با گرایش های حزب مقابل.

ادعای برخی از موافقین بسیار جالب و در خور تأمل است که ادعا دارند استانی شدن انتخابات موجبات کاهش تعداد داوطلبان و کاهش هزینه های مدیریتی و اجرایی انتخابات خواهد شد. اما با چه تضمینی و با چه منطقی این سخنان را اعلام می­کنند، الله و اعلم!!

اجرای انتخابات استانی باعث کثرت ثبت نام کنندگان خواهد شد. زیرا این رقابت بین کاندیداها در سطح میدانی کوچکتر، راحت و اخذ رأی با پولها و سرمایه های شخصی و متمایل کردن مردم به طرف خواسته های شخصی راحت تر می شود.

مگر نه این است که کار نمایندگان قانونگذاری است؟ مگر نه این است که نمایندگان سخنگوی کل مردم به سبب امر قانونگذاری هستند؟ مگر نه این است که نمایندگان حتی باید تفکرات فراملی داشته باشند؟

اگر چنین نیست که دیگر جای سخن باقی نمی ماند و اما اگر جواب مثبت است باید گفت:

۱- استانی شدن انتخابات با مردم سالاری در تعارض و تضاد است

۲- نمایندگان در این صورت سخنگوی مردم نیستند، بلکه سخنگوی جریان و حزب خاصی هستند

۳- نمایندگان من بعد تفکراتی در سطح منطقه ای و بومی و حتی در سطح روستایی خواهند داشت

۴- رقابت از حالت سالم خارج شده و قطعا و یقیناً اختلافات قومی، قبیله ای، نژادی، زبانی، اعتقادی و حزبی باعث خدشه دار شدن روح سالم و متعالی انتخابات و دمکراسی به سبب تعصبات بیجا و وابستگی به این جریانات خواهد شد.

امید است تصویب شود، هر آنچه عاقبتی نیک را رقم می زند و آنچه روح مشارکت مردم در سرنوشت و امید به آینده را جلا می دهد. ان شاء الله
« برداشت آزاد از اخبار خبرگزاری های داخلی »

سولدوزدات کام

پایگاه خبری تحلیلی

به نام شهدا به کام اقتدارگرایان !
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi