پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ حمام تاریخی میرزا رسول مهاباد در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در مرکز شهر (تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام) قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجد جامع و حوضخانه های سنتی این شهر به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14508
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱:۴۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ حمام تاریخی میرزا رسول مهاباد در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در مرکز شهر (تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام) قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجد جامع و حوضخانه های سنتی این شهر به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد.

هرچند ساخت این بنا به صورت دقیق مشخص نیست ولی براساس اظهارات کارشناسان با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است .

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 11

این حمام که ساختاری مشابه دیگر گرمابه های قدیمی ایران دارد شامل سربینه، گرمخانه و فضای انتقالی و گنبد است. هر کدام از گنبدهای گرمخانه و سربینه، چهار نورگیر در بغل و یک نورگیر در مرکز دارد . خزینه این حمام در قسمت گرمخانه است .

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 12

** بینه آن دارای پلان تقریباً مربع شکل بوده و همچنین دارای پشت بند می باشد. حمام دارای دو گنبد نا برابر است که بر روی هر کدام چهار عدد نورگیر قرار گرفته است .

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 13

* تفاوت اندازه و ارتفاع گنبدها به فضای تاریخی این حمام تنوع خاصی بخشیده است . ورودی کنونی این بنا الحاقی است که اخیراً احداث شده و ورودی اولیه آن از بازار اصلی بوده که اکنون راهروی آن به مغازه تبدیل شده است .

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 14

** مصالح اصلی بنا سنگ و آجر است که از آجر در پوشش طاق و تویزه ها و از سنگ در پی و برخی دیوارها استفاده شده است . این بنا در حال حاضر کاملاً مرمت شده است . حمام میرزا رسول دارای تزیینات خاصی در اصل بنا نبوده ولی بعد از مرمت آن ازاره کاشی فیروزه ای رنگ به آن الحاق شده است .

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 15

شیوه آجر چینی طاق و تویزه ها را می توان از عوامل تزیینی این بنا محسوب نمود. این بنا به شماره ۴۸۴۸ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است.

حمام آراسته با پیکره های در پوشش لباس کردی
** در فضای ۵۳۷ متر مربعی این موزه‌خانه در قمست رختکن و گرمخانه بیش از ۲۵ پیکره به چشم می خورد که با زیباترین لباس های محلی مردم منطقه آراسته شده‌اند، همچنین حنابندان و نحوه‌ حمام کردن مردان منظره‌ خاصی به این موزه‌خانه بخشیده است.حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 16

این حمام مانند حمام های قدیمی ایران دارای رختکن، گرمخانه و فضای انتقال و گنبد می باشد و هر کدام از گنبدهای گرمخانه و رختکن دارای چهار نورگیر در بغل و یک نورگیر در مرکز می باشند.

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 17

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 18

حمام تاریخی « میرزا رسول » مهاباد 19

مکریان

پایگاه خبری تحلیلی

ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﯽ " ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﺍﺟﺒﺎﺭﯼ " ﻭﯾﮋﻩ ﺩﻫﻪ ﻓﺠﺮ ﺩﺭ گچساران ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi