شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

توسعه اقتصاد روستاها با اشتغال زایی برای زنان روستایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان ارتقای سطح خودباوری و اعتماد به ‌نفس را از مهم‌ترین نیازها در زمینه توانمندسازی زنان روستایی می‌داند و می‌گوید: تحقق خودباوری در جامعه هدف، نیازمند در نظر گرفتن شاخصه‌های مختلف از جمله ارائه آموزش‌های مهارتی است. به نقل از همشهری،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14498
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۷:۴۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان ارتقای سطح خودباوری و اعتماد به ‌نفس را از مهم‌ترین نیازها در زمینه توانمندسازی زنان روستایی می‌داند و می‌گوید: تحقق خودباوری در جامعه هدف، نیازمند در نظر گرفتن شاخصه‌های مختلف از جمله ارائه آموزش‌های مهارتی است.

به نقل از همشهری، آموزش و کسب مهارت می‌تواند نقش مهمی در توسعه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه در جوامع روستایی ایفا کند و کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ استانی که به دلیل داشتن روستاهای متعدد و حضور جوانان در این روستاها، فکری به حال اشتغال آنها کرد که البته راحت‌ترین و سریع‌ترین راه، آموزش مهارت‌های گوناگون است.با توجه به اهمیت موضوع، اجرای طرح توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها عنوان و کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت در اجرای این طرح کشوری انتخاب شده است.

توانمندسازی زنان روستایی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان ارتقای سطح خودباوری و اعتماد به ‌نفس را از مهم‌ترین نیازها در زمینه توانمندسازی زنان روستایی می‌داند و می‌گوید: تحقق خودباوری در جامعه هدف، نیازمند در نظر گرفتن شاخصه‌های مختلف از جمله ارائه آموزش‌های مهارتی است.

«سیدجمیل احمدی» از اجرای طرح توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها خبر می‌دهد و می‌افزاید: کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت در اجرای این طرح کشوری انتخاب شده است.

* وی با اشاره به سیاست‌های دولت تدبیر و امید در این بخش اظهارمی کند: سیاست دولت یازدهم توانمندسازی روستاییان و درآمدزایی تک تک افراد ساکن روستاست. این مسئول ادامه می‌دهد: این طرح با هدف ایجاد اشتغال و جلوگیری از افزایش روند مهاجرت روستاییان به شهرها تدوین شده و در کردستان به مرحله اجرا درآمده است.

احمدی می‌افزاید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی، تاکنون توانسته‌ است حرکت‌های قابل ‌توجهی در ارائه آموزش‌ به متقاضیان با توجه به نیاز، ظرفیت‌ها و توسعه اشتغال پایدار انجام دهد.

وی تصریح می‌کند: آسیب‌های پنهان فراوانی خانواده‌ها را تهدید می‌کند که از آنها می‌توان به ماهواره اشاره کرد که به نوعی تخریب خانواده‌ها را دنبال می‌کند. پس اگر بتوانیم بانوان را توانمند کنیم، درواقع به دستورهای دین مبین اسلام عمل کرده‌ایم.

گسترش آموزش‌های فنی و حرفه ای
مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان می‌گوید: امروزه مسئولان در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بر این باورند که توسعه آموزش‌های مهارتی از مهم‌ترین نیازها در مسیر ایجاد اشتغال و ریشه‌کنی بیکاری است. از این‌رو گسترش این آموزش‌ها به‌صورت ویژه در دستورکار نظام‌های آموزشی آنها قرار دارد.

احمدی از زنان به‌عنوان بخش عظیمی از جامعه که تأثیر بسزایی در تحقق اهداف توسعه‌ای کشور دارند نام می‌برد و می‌افزاید: توجه به این نیروی فعال و تأثیرگذار در شرایط کنونی که هدف دولت، کاهش وابستگی اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی است، ضروری به نظر می‌رسد.

وی اظهارمی کند: مدیریت زنان در جهان در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه مورد توجه قرار گرفته و میزان مشارکت بانوان در عرصه‌های اجتماعی و پست‌های مدیریتی نیز کاملا محسوس است.

احمدی با اشاره به آمار قابل توجه بانوان تحصیلکرده و دانشجویان فارغ‌التحصیل در کشور می‌گوید: افزایش این آمار درحالی که فرصت‌ خوبی برای توسعه کشور محسوب می‌شود، اما در صورت تأمین نشدن فرصت‌های شغلی، خود به‌عنوان یک تهدید قلمداد می‌شود.

*** مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان اظهارمی کند: میزان رغبت و تأثیرگذاری بانوان در عرصه‌های اجتماعی و ورود به بازار کار زیاد است، از این‌رو ایجاد بسترهای لازم و آسان‌تر کردن روند استفاده از این ظرفیت‌ها، نیاز ضروری جامعه است که باید از سوی مسئولان و متولیان امر مورد توجه قرار گیرد. احمدی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به کارآفرینی و تربیت افراد کارآفرین عنوان می‌کند: معرفی الگوهای موفق و بیان فراز و نشیب‌هایی که این افراد در طول رسیدن به این موقعیت طی کرده‌اند، بستر تربیت کارآفرینان را در جامعه فراهم می‌کند.

دهیاران همکاری کنند
معاون فرماندار دیواندره نیز با استقبال از طرح آموزش روستاییان می‌گوید: دهیاران موظفند در برگزاری کلاس‌های آموزشی که ازسوی سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود، همکاری لازم را داشته باشند.

«محسن امینی» می‌افزاید: با ارائه تسهیلات به‌صورت تعاونی، به روستاییان کمک می‌کنیم با توجه به مهارتی که کسب کرده‌اند، بتوانند در روستا برای خود و خانواده‌شان شغل ایجاد و درآمد کسب کنند و نیازی به مهاجرت به شهرها نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: روستاییان می‌توانند نیازهای آموزشی خود را اعلام کنند تا براساس همان نیازها کلاس‌های آموزشی در روستاها برگزار شود.

امینی همچنین با اشاره به توانمندسازی زنان روستایی اضافه می‌کند: زنان روستایی می‌توانند در کنار خانه داری، مهارت‌های نیز کسب کنند و بر اساس مهارت‌های کسب شده، کمکی به اقتصاد خانواده کنند و به این‌ترتیب بخشی از مشکلات خانواده حل شود.

سرمایه‌گذاری زیربنایی
بخشدار بخش کرفتو نیز در این‌باره می‌گوید: با علم به این موضوع که تأمین سرمایه انسانی مستلزم انجام فعالیت‌های آموزشی است، بنابر این هزینه در زمینه آموزش فقط مصرف نیست، بلکه سرمایه‌گذاری زیربنایی و اساسی محسوب می‌شود.

«لقمان ایازی» ادامه می‌دهد: برهمین اساس آموزش دهیاران و روستاییان به‌عنوان مدیر روستایی و جامعه مولد کشور نقش مهمی در توسعه روستا دارد و سبب می‌شود بتوانند متناسب با شرح وظایف محوله، بر میزان کارایی خود بیفزایند.

وی عنوان می‌کند: روستا به منزله مکانی خاص با شیوه زندگی متفاوت نسبت به شهراست که به الگوی مدیریتی مجزا و منطبق با شرایط اقتصادی، اجتماعی و بوم شناختی حاکم بر آن نیاز دارد.

ایازی می‌افزاید: با در نظر گرفتن شرایط کنونی جامعه و توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، انجام آموزش و توانمندسازی اهالی به‌ویژه ساکنان روستا ضروری است. بخشدار کرفتو ادامه می‌دهد: براین اساس در بخش کرفتو سعی بر این است به پشتوانه ارائه آموزش‌های هدفمند، علاوه بر شناسایی افراد توانمند در بخش تولید و همچنین شناسایی منابع طبیعی، به سوی ایجاد اشتغال پایدار حرکت کنیم.

وی می‌گوید: در ماه‌های گذشته حمایت‌هایی از جوانان توانمند روستاهای بخش کرفتو صورت گرفت که منجر به راه‌اندازی واحدهای پرورش بلدرچین و تولید قارچ شد. ایازی ادامه می‌دهد: در کنار راه‌اندازی واحدها تولیدی بخشداری کرفتو با علم به این موضوع که بازاریابی و ایجاد بستر مناسب برای اقتصادی کردن طرح تولیدی، از اساسی‌ترین پیش نیازهای تولید پایدار است، باید نسبت به ایجاد این تفکر در میان تولید‌کنندگان اقدام کرد، چراکه ازدیاد این نوع واحدهای تولیدی نه تنها مخرب نیست، بلکه جو رقابت و تولید پایدار را نیز در منطقه به همراه دارد.

روستاها باید مستقل شوند
مدیرکل دفتر امورآموزش روستایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهارمی کند: روستاها باید مستقل شوند و با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بتوانند مهارت مورد نیاز خود را یاد بگیرند و از آن بهره‌ببرند.

«حسن کشاورز» می‌افزاید: هدف ما، پرورش مربیان بومی است و سعی می‌کنیم از خود اهالی بومی منطقه برای آموزش استفاده کنیم. وی ادامه می‌دهد: از اواخر سال ۱۳۸۶ و با هدف سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، راهبری و نظارت کلان در توسعه آموزش‌های روستایی، کشاورزی، عشایری و مناطق محروم، دفتر امور آموزش روستایی بنا نهاده شد تا از این رهگذر بتوان خدمات گسترده‌تری در روستاها، کانون‌های عشایری و مناطق محروم ارائه کرد.

کشاورز همچنین با اشاره به تضمین بازار محصولات تولید شده می‌گوید: از کارآفرینان برتر در کشور دعوت می‌کنیم و کار آنها را در سایر استان‌ها نیز پوشش می‌دهیم.

مدیرکل دفتر امور آموزش روستایی فنی و حرفه‌ای کشور اضافه می‌کند: افزایش و تثبیت سرانه‌ آموزش روستایی و عشایری، افزایش ضریب نفوذ آموزش مهارتی در روستاها و مناطق عشایری، شناسایی مشاغل بومی و جدید روستایی، توسعه آموزش کارآفرینی روستایی، شناسایی صنایع کوچک روستایی، پیگیری استمرار نیازسنجی و تهیه تقویم آموزشی، توسعه آموزش بازارمحور (آموزش، تولید، بازاریابی و فروش)، پیگیری امور مرتبط با ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و نظارت میدانی بر آموزش‌‌های روستایی و عشایری از برنامه‌های آینده این دفتر است.

پایگاه خبری تحلیلی

دیوارهای کوتاه ،ورود غیر مجاز جریان منتصب به دولت ،نردبانی برای نماینده گچساران
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi