پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازدید جمعی از دانشجویان اراکی از زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در بوکان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ در جریان این بازدید ۳۰ نفر از این دانشجویان همچنین در یک کارگاه آموزشی یک روزه با عنوان پرنده میش مرغ نیز شرکت کردند. ** در این کارگاه که در ساختمان در حال احداث مرکز تحقیقات میش مرغ در دشت سوتاو حمامیان این شهرستان برگزار شد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14367
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱:۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ در جریان این بازدید ۳۰ نفر از این دانشجویان همچنین در یک کارگاه آموزشی یک روزه با عنوان پرنده میش مرغ نیز شرکت کردند.

** در این کارگاه که در ساختمان در حال احداث مرکز تحقیقات میش مرغ در دشت سوتاو حمامیان این شهرستان برگزار شد کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بوکان به معرفی این گونه نادر و وضعیت و شرایط زیستی آن در ایران و این منطقه برای این دانشجویان پرداختند.

** رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان نیز در این بازدید به معرفی زیستگاه های تخریب یافته میش مرغ در شمال غرب ایران اشاره شد کرد و گفت: در حال حاضر پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو جزو معدود زیستگاه های قابل رویت میش مرغ در شهرستان بوکان در آذربایجان غربی به شمار می رود.

محمد احمدی افزود: وضعیت بحرانی میش مرغ زنگ خطری است برای جلوگیری از انقراض این گونه در ایران است.

دانشجویان رشته مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی اراک در این برنامه ضمن مشاهده مستقیم پرنده مذکور در این زیستگاه از نزدیک با محل زیست، وضعیت و چگونگی زاد و ولد این پرنده آشنا شدند.

** دشت ‘سوتاو’ روستای حمامیان بوکان در جنوب آذربایجان غربی در فصل بهار مکانی مناسب برای لانه سازی و جوجه آوری پرنده نادر میش مرغ است.

‘ سوتاو ‘ روستای حمامیان بوکان به لحاظ وضعیت و شرایط زیستی آن مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در غرب کشور به شمار می رود.

این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر به فرد خود به مهمترین زیستگاه این گونه پرنده نادر که به زبان محلی ‘چیرگ ‘ نامیده می شود در سطح کشور تبدیل شده است که با وسعت ۴۰۰ هکتار در حاشیه روستای حمامیان از توابع بخش سیمینه شهرستان بوکان واقع شده است و سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از این نوع پرنده نادر است.

این منطقه از شهرستان بوکان در سال ۱۳۹۰ از سوی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان زیستگاه میش مرغ در آذربایجان غربی اعلام شد.

*** نخستین مرکز تحقیقات و مطالعات میش مرغ کشور در شهر بوکان نیز در دو هکتار زمین و با زیربنای ۱۵۰ متر در همین مکان هم اکنون در حال احداث است.

با ساخت این واحد تحقیقاتی کار حفاظت و نظارت از این گونه نادر به صورت شبانه روزی انجام می گیرد.

این پرنده طی سال های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه های طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن، در معرض تهدید انقراض قرار گرفته است.

میش مرغ یک پرنده نادر در جهان به شمار می رود که در زمان حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار گرفته است.

** میش مرغ پرنده ای از خانواده هوبرگان است که در دشت های وسیع بی درخت، زمین های استپی و کشتزارای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی کرده و در فصل بهار تخمگذاری می کند و در هر دوره تخمگذاری نیز دو تا چهار تخم می گذارد که پس از ۲۵ الی ۲۷ روز جوجه های آن به دنیا می آیند.

میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است و از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد، طول بدن آن به یک متر و وزنش به بیش از ۱۵ کیلوگرم می رسد.

میش مرغ ها “چیرگ” ، بیشتر در کشتزارهای مسطح مانند مزرعه های گندم، نخود و یونجه زندگی می کنند و تغذیه این پرنده بسیار متفاوت و شامل مواد گیاهی و حیوانی مختلف از جمله حشرات، قورباغه و سوسمار است. 

بازدید جمعی از دانشجویان اراکی از زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در بوکان 6

بازدید جمعی از دانشجویان اراکی از زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در بوکان 7

بازدید جمعی از دانشجویان اراکی از زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در بوکان 8

بازدید جمعی از دانشجویان اراکی از زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در بوکان 9

پایگاه خبری تحلیلی

اجرای کنسرت حسن ضیافتی در سالن سیمرغ بوکان
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi