جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پل هوایی از دل من تا دل او

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ چند روز طول کشید تا بچه ای که از روز اول زندگی در دنیا یاد گرفته بود در چند ماه اول شیر مادر یعنی همه چیز و بعد از آن یعنی رفع همه نیازهای روحی، حالا دیگر باید یاد بگیرد شیر را با لیوان بخورد و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14274
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۵:۳۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ چند روز طول کشید تا بچه ای که از روز اول زندگی در دنیا یاد گرفته بود در چند ماه اول شیر مادر یعنی همه چیز و بعد از آن یعنی رفع همه نیازهای روحی، حالا دیگر باید یاد بگیرد شیر را با لیوان بخورد و انگار اولین قدم فاصله بین تو با او شروع شد.

وقتی برای بار اول او را به مهدکودک یا مدرسه سپردی و گریه کرد، هر چند در ظاهر از این عکس العمل ناراحت بودی، اما جایی در پستوی قلبت خوشحال شدی که تاب دوری تو را ندارد. هنوز بودنت برایش مهم است. هر چه زمان گذشت، هر دوی شما یاد گرفتید که او فرد مستقلی است و قرار است دنیای خود را بسازد و تو (مادر یا پدر) باید همراهش باشی و کمک حالش.

++ تا این که سر و کله روزهای پرالتهاب بلوغ به زندگی تان باز شد. روزهایی که کودک دیروز دیگر کودکی نمی کرد و قدم قدم فاصله می گرفت تا دنیا را بشناسد، زندگی را لمس کند و فردایش را معنا ببخشد.

++ امروز او یک نوجوان است و باید تک و تنها به جنگ هیولای بی شاخ و دمی برود که اسمش زندگی است و معلوم نیست چند سر دارد و هر سر چقدر با او سر یاری ندارد. او نوجوان است و خیلی برایت دردناک است که به چشمانش نگاه کنی و نتوانی تشخیص بدهی پشت آن چشم ها او به چه چیزی می اندیشد، ترس چه چیزی را دارد و شوق چه چیزی را. اما اگر بخواهی پدر یا مادر خوبی باشی و بعد از این روزهای برزخ ، نگاهی به جوانی بیندازید که به سلامت از آن روزها عبور کرده است، باید حساب شده رفتار کنید.

برای این که کنار او باشید و کمک کنید تا به سلامت بگذرد، یک راه بیشتر ندارید: با نوجوانتان همدل باشید.او سر پر سودایی دارد، پس در صورتی که بخواهید از در نصیحت و ارائه تجربیات وارد شوید، خیلی زود به در بسته می خورید، اما دل او به حکم دل بودن، آماده نزدیکی از راه همدل شدن را دارد.هیچ انسانی روی کره زمین در هیچ سن و سالی از این که کسی را داشته باشد که دلش با دل او همراه باشد، پشیمان نمی شود.

دانشمندان معتقدند، همدلی دو جزء شناختی و یک جزء عاطفی دارد. اجزای شناختی همدلی عبارتند از توانایی در شناسایی و نامگذاری حالات دیگران و توانایی در حدس زدن دیدگاه شخص دیگر و جزء عاطفی آن توانایی نشان دادن پاسخ عاطفی مناسب است.

++ شما فکر می کنید چگونه می توان در خانه با فرزند نوجوان همدل بود؟ اول از همه بدانید که شما بیشتر باید برای ایجاد این مهارت تلاش کنید. او درگیر دنیای خودش است. دنیایی پر از ناشناخته ها که باید شناخته شود و در این گیر و دار تلاشی برای نزدیکی به شما نخواهد کرد، اما شما اگر می خواهید بدانید در گوشی موبایل و تبلت و خلوت او چه می گذرد به جای کنجکاوی، گشتن و شک و تردید باید با او همدل شوید. البته کنترل نامحسوس لازم است، اما این ترفند او را آنقدر به شما نزدیک می کند که مانیتورینگ زندگی اش را خواهید داشت. اگر حرفم را قبول ندارید، تجربه کنید.

سعی کنید دنیای آن روزها را به یاد بیاورید و در قدم بعد در مورد نوجوانی و نگاه خاص این روزها مطالعه کنید. کتاب هایی که دنیا را از دید یک نوجوان ترسیم می کند، مشاوره با روان شناس و حتی خواندن کتاب هایی که فرزندتان می خواند و دیدن فیلم هایی که او می بیند می تواند شما را به دنیای ناشناخته اش نزدیک کند

سوار ماشین زمان شوید

برای همدلی با یک نوجوان باید دکمه برگشت به عقب ماشین زمان را فشار دهید. شما به ثبات یک بزرگسال رسیده اید و تا زمانی که جهان را از این دریچه نگاه می کنید، نمی توانید با فرزند نوجوان خود همدل و همراه باشید. باید کمی به عقب برگردید. برای این کار به روزهای نوجوانی خود فکر کنید. به ترس هایتان، رویاهایتان. به دلایلی که برای انتخاب رشته، دوستی ها، مهمانی نرفتن ها و بدخلقی هایتان داشتید.

سعی کنید دنیای آن روزها را به یاد بیاورید و در قدم بعد در مورد نوجوانی و نگاه خاص این روزها مطالعه کنید. کتاب هایی که دنیا را از دید یک نوجوان ترسیم می کند، مشاوره با روان شناس و حتی خواندن کتاب هایی که فرزندتان می خواند و دیدن فیلم هایی که او می بیند می تواند شما را به دنیای ناشناخته اش نزدیک کند.

او متفاوت است، قبول کنید

فرزندان ما یک تجربه جدید از حضور انسان در زمین هستند. قرار نیست همان طور باشند که ما هستیم و حتی آن طوری باشند که ما روزی روزگاری در همین سن بودیم. سعی کنید بپذیرید این تفاوت ها را و بعد از آن او را همان طور که هست قبول کنید.

اگر فرزند شما حس کند او را همان طور که هست می خواهید و برای آن که دوستش داشته باشید لازم نیست خود را سانسور کند و یک اکران عمومی کاملا متفاوت از اکران خصوصی اش را به نمایش بگذارد، آن وقت به شما نزدیک شده و می تواند اعتماد کند و درباره موضوعات مختلف زندگی اش با شما حرف بزند.

همزبانی؛ پیش نیاز مهم

برای همدلی با فرزندتان نیاز دارید تا همزبان هم شوید. همزبانی به معنی نصیحت کردن نیست. به معنی سوال و جواب و بازجویی هم نیست. یعنی شما و فرزندتان «حرف» برای گفتن داشته باشید.

یعنی او بتواند با شما راحت و بدون ترس صحبت کند و بداند اگر هم با او هم افق نیستید، خواهید گفت: درکت می کنم!

اگر نوجوانان احساس کنند دل ما با دل آنها خیلی بیگانه نیست و می شود راهی به سوی هم باز کنیم، اعتماد کرده و واکسینه می شوند. او همان کودک بازیگوش چند سال قبل است که برای یک ساعت ندیدن شما بی تابی می کرد، اما قبول کنید که در حال آماده شدن برای ورود به دنیایی است که اسمش دنیای آدم بزرگ هاست!

پایگاه خبری تحلیلی

حوزه بوم‌گردی درکهگیلویه وبویراحمد نیازمند توجه بیشتر است
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi