جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سومین جشنواره سفره های هفت سین

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان گچساران سومین جشنواره سفره های هفت سین در تاریخ چهارشنبه ۲۷/۱۲/۹۳ در گچساران در محل پارک لاله شهرستان برگزار می شود. اورنگ نارکی مشاور جوان مدیریت آموزش و پرورش و دبیر جشنواره اعلام کرد : این جشنواره در راستای فعالیتهای فرهنگی و هنری مدیریت آموزش و پرورش

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12174
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

کرونا :

سومین جشنواره سفره های هفت سین

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان گچساران سومین جشنواره سفره های هفت سین در تاریخ چهارشنبه ۲۷/۱۲/۹۳ در گچساران در محل پارک لاله شهرستان برگزار می شود.

اورنگ نارکی مشاور جوان مدیریت آموزش و پرورش و دبیر جشنواره اعلام کرد : این جشنواره در راستای فعالیتهای فرهنگی و هنری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان و با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر دوگنبدان در اسفند ماه و در روزهای پایانی سال برگزار می گردد که در این جشنواره سفره های برتر با توجه به معیارهای مشخص شده داوری خواهند شد و به برگزیدگان جوایزی اهداء خوهد شد

tb1txkjhug1fys7cbox5_129597

 

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند. این سفره ممکن است روی زمین یا روی میز گذاشته شود. اعضای خانواده معمولاً لحظهٔ تحویل سال را در کنار سفرهٔ هفت‌سین می‌گذرانند. بعضی سفره را در مدت سیزده روز نوروز نگه می‌دارند و در پایان این دوره، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب می‌دهند.

 

سفره هفت سین از جلوه‌های اصیل نوروز خصوصاً در میان خانواده‌های ایرانی است. در گذشته بر حاشیه سفره قلمکار ایرانی با قلم خوانا شعری با مضمون زیر نوشته می‌شد:

ادیم زمین سفره عام اوست بر خوان یغما چه دشمن چه دوست

به این معنی که نعمت‌ها برای دوست و دشمن گسترده است.

 

در سفرهٔ هفت سین معمولاً هفت جزء یا بیشتر که با حرف سین آغاز می‌شوند قرار می‌گیرد که معمولاً از مجموعهٔ زیر انتخاب می‌شوند: سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه، سپند، سپستان، سوهان، سوسن، سرمه، سنگک، سبزی، سیاهدانه. از این سین‌ها (و نیز اجزاء دیگر این سفره) معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت، و مانند آنها یاد می‌شود. بعضی نیز این اجزاء را به خدایان ایران باستان، بالاخص آناهیتا و سپندارمذ، ایزدبانوهای آب و خاک، نسبت می‌دهند.

آنچه غرب را مجاب به عقب‌نشینی می‌کند، قدرت، قاطعیت و ثبات قدم ماست/نهادهای بین‌المللی تحت هدایت قدرت‌های بزرگند 
دنبال کنید

 

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi