جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قلیان مضرتر است یا سیگار

با وجود اینکه قلیان کمتر مصرف می‌شود، اما حجم دودی که از آن وارد بدن می‌شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است. یک نخ سیگار معمولا ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند، اما کشیدن یک قلیان کامل، ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد کرد. استعمال یک نوبت قلیان،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11989
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶

کرونا :

قلیان مضرتر است یا سیگار

با وجود اینکه قلیان کمتر مصرف می‌شود، اما حجم دودی که از آن وارد بدن می‌شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است. یک نخ سیگار معمولا ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند، اما کشیدن یک قلیان کامل، ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد کرد.

استعمال یک نوبت قلیان، برابر با استعمال ۷۰ نخ سیگار است

با وجود اینکه قلیان کمتر مصرف می‌شود، اما حجم دودی که از آن وارد بدن می‌شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است. یک نخ سیگار معمولا ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند، اما کشیدن یک قلیان کامل، ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد کرد.

استعمال یک نوبت قلیان، برابر با استعمال ۷۰ نخ سیگار است. از طرف دیگر سیگار معمولا انفرادی مصرف می‌شود، اما از یک قلیان صدها نفر استفاه می‌کنند.

البته این روزها هنگام سرو قلیان در مراکز تفریحی، سر یک‌بار مصرف قلیان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا به اصطلاح از انتقال بیماری‌ها جلوگیری شود، اما باید گفت این لوله قلیان است که حاوی انواع باکتری و ویروس است و ناقل بیماری‌هایی مانند سل و هپاتیت است.

نمی‌توان میزان مصرف افراد را نیز نادیده گرفت؛ مثلا شخصی که روزی یک بار قلیان می‌کشد، در مقایسه با فردی که روزی یک پاکت سیگار مصرف می‌کند، احتمالا زودتر به سرطان ریه مبتلا خواهد شد.

index

توتون قلیان
توتون، برگ‌های خشک شده گیاه تنباکو است که می‌تواند به صورت جویدنی و یا کشیدنی، در اشکال مختلف از جمله قلیان مورد استفاده قرار گیرد. از ترکیبات خطرناک توتون، نیکوتین، تارو مونواکسید کربن است. تار و دود توتون و تنباکو موجب تحریک زیاد بافت‌ها و افزایش ترشحات نایچه‌‌ی‌ و بزاق دهان می‌شود.
تار موجود در دود توتون در ریه‌ها جمع شده و موجب ناراحتی‌های دستگاه تنفسی از جمله برونشیت مزمن، تنگی نفس و آمفیزم ریوی می‌شود. افزایش فشار خون و ضربان قلب، کاهش اشتها، اسهال، استفراغ و گیجی از عوارض دیگر مواد شیمیایی مضر توتون است. مسمومیت ناشی از مصرف زیاد نیکوتین در فرد ایجاد لرزش، استفراغ، اختلال تنفسی و اغلب فلج شدن دستگاه تنفسی و تشنج شدید می‌کند.
با کشیدن قلیان، به مدت طولانی، تارموجود در دود توتون و تنباکو، موجب بروز سرطان‌های ریه، دهان، گلو و حنجره می‌شود.
محققان می‌گویند نیکوتین موجود در توتون، باعث تحریک غده فوق کلیه برای تولید هورمون‌هایی می‌شود که با افزایش فشارخون و ضربان قلب باعث آسیب قلب می‌شوند. مونواکسید کربن موجود در دود تنباکو، اکسیژن را از قلب و سایر اعضای حیاتی گرفته و فرد را با کمبود اکسیژن روبرو می‌کند.

مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در باشت برگزار شد.
دنبال کنید

thum-d7d8001fe7f450b0d7b-ghelyan_113674

قلیان‌هایی پر از میکروب
به تازگی نتایج یک مطالعه جدید بر روی تنباکوی قلیان‌های مصرفی در ایران نشان می‌دهد که این تنباکو‌ها حاوی انواع ویژه‌ای از میکروب‌هاست. در این مطالعه تنباکوی قلیان‌های سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های سرراهی را برای کشت میکروبی به آزمایشگاه فرستادند و مشخص شد این تنباکو‌ها حاوی میکروب <آسپرژیلوس> و ۲ نوع کوکسی گرم مثبت دیگر است.
علت رشد این قارچ بر روی تنباکو، شرایط نگهداری غیر بهداشتی تنباکو در فرآیند حمل و نقل، انبارداری و مصرف در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هاست. آسپرژیلوس یک نوع قارچ است که اکثرا بر روی مواد گیاهی در حال پوسیدن رشد می‌کند و از آنجا که تنباکو نیز یک نوع گیاه است، اگر شرایط نگهداری آن نامناسب باشد، محل مناسبی برای رشد این قارچ خواهد بود. آسپرژیلوس هنگام رشد بر روی تنباکو یا سایر مواد غذایی و گیاهی، سمی خطرناک به نام < آفلا‌توکسین> تولید می‌کند.
توت فرنگی باطعم قلیان
شاید شما هم که چندی پیش برای تفریح سری به دربند و فرحزاد زده بودید، بین انتخاب طعم‌های قلیان در شک بودید و نمی‌دانستید، بین طعم‌های توت فرنگی، پرتقال، سیب، هندوانه، گل… کدامیک را انتخاب کنید. شاید این اسانس‌ها، بوی نامطبوع توتون و تنباکو را تعدیل کنند، ولی به گفته متخصصان این طعم دهنده‌ها، استفاده از تنباکوی قلیان را به مراتب زیان آورتر می‌سازند. در توتون‌های میوه‌ای مواد معطری افزوده می‌شود که ترکیبات شیمیایی آنها شناخته شده نیست و در آینده عوارضی مانند مسمومیت، آلرژی و حساسیت، بیماری‌های تنفسی و در موارد شدید‌تر سرطان را برای شما ایجاد می‌کنند.
آبی که روشنایی نیست!
بعضی‌ها می‌گویند دود قلیان از داخل آب رد شده و تصفیه می‌شود، بنابراین اصلا خطرناک نیست. این یک باور غلط است. آب شاید از گرمای دود بکاهد ولی مواد مضر و خطرناک دود توتون و تنباکو را نمی‌زداید. به علاوه، عمق تنفس دود قلیان، بیش از دود سیگار است. هنگام پک زدن به قلیان، ماهیچه‌های شکم با شدت بیشتری عمل می‌کنند و دودی چند برابر یک پک زدن عادی به سیگار وارد ریه‌ها می‌شود.افرادی‌که به مدت طولانی و پی در پی قلیان می‌کشند، گاز سمی مونواکسیدکربن در خونشان جمع شده و دچار حالت‌های بیهوشی، تهوع و سرگیجه می‌شوند.
 قلیان اعتیاد آورتر از هروئین
دود قلیان حاوی هزاران ماده شیمیایی است که یکی از آنها نیکوتین است. نیکوتین اثرات فیزیکی و تغییرات خلق و خوی در مغز ایجاد می‌کند که به صورت موقت لذت آور است و این اثرات باعث تقویت تداوم مصرف تنباکو می‌شود. بنابراین اگر به کشیدن قلیان حتی به صورت تفریح و سرگرمی عادت کنیم، کم‌کم و به مرور زمان به آن اعتیاد پیدا خواهیم کرد. جالب اینکه نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد، میزان نیکوتین در قلیان ۱۰ برابر از هروئین اعتیاد آورتر است.
قلیان و سرطان دهان و ریه
به گزارش شبکه خبری سرطان دهان چهارمین سرطان شایع نزد مردان و ششمین سرطان شایع در میان زنان جهان است. یکی از علل اصلی سرطان‌های دهان، توتون و تنباکو است و شما با هر بار قلیان کشیدن سرطان را وارد دهانتان می‌کنید.
دود توتون و تنباکوی قلیان حاوی چندین ماده شیمیایی خطرناک و سرطان زاست، که در برخورد با مخاط دهان، لب و کام و زبان می‌تواند باعث بروز سرطان و عوارض پیش بدخیمی شود. علائم سرطان دهان که در درجه اول بر روی لب و پس از آن بر روی زبان و کف دهان رخ می‌دهد شامل: برجستگی‌ غیر عادی بر روی مخاط، خونریزی، درد و بی‌حسی مخاط، زخم بر روی مخاط – که ترمیم نمی‌شود- است. آزمایش‌ها و شواهد پزشکی نشان داده است که تمامی محدوده‌هایی که در برخورد با دود توتون و تنباکو در بدن قرار دارند مانند لب، دهان، گلو، حنجره، مری، ریه و …. در خطر ابتلا به سرطان هستند. در حقیقت ۸۰ تا ۹۰ درصد کل بیمارهای ریوی به دلیل مصرف تنباکو بروز می‌کند و هر چه شما به مصرف توتون و تنباکو چه به شکل سیگار و چه به صورت قلیان بیشتر عادت داشته باشید و مدت طولانی‌تری به مصرف خود ادامه دهید، شانس ابتلای شما به این سرطان‌ها افزایش خواهد یافت، البته آقایان باید بیشتر مراقب خود باشند چون در این زمینه آسیب پذیر‌ترند.‌

دشمنان دست به خودکشی زدند/ قطعا تقاص خواهند داد
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi